BasBQ
Beef en Steak

Oerhammetjes

 
 
 

Jacksoncreil

Sprokkelaar
Berichten
44
Bij mijn laatste bestelling bij Beef&Steak had ik ook 4 oerhammetjes besteld. Toen ik laatst de Boston Butt uit de vriezer haalde zag ik achterin de vrieslade deze oerhammetjes ineens verschijnen... Toch maar eens proberen!
Ik probeer ze te bereiden via een recept van Beef&Steak: Gepekelde Oerhammetjes in donker bier.
imagejpg1_zps7b2464e4.jpg


Eerst dus 1,5 dag in de pekel.

imagejpg2_zpsdea877aa.jpg


Daarna ff droogdeppen met een theedoek en in een nieuwe theedoek wikkelen en nog ca een halve dag in de koelkast laten drogen.

imagejpg3_zps70b0ed9e.jpg


Dan de hammetjes ff aangrillen op de BGE.

imagejpg5_zps82e7e834.jpg


Een soepje maken van wat vleesfond en een beetje runderbouillon een donker biertje en een uitje (vers van het land :D). De soep even aan de kook brengen en dan de hammetjes toevoegen en het geheel in de oven bij zo'n 80 graden gedurende een uurtje of 10!!

imagejpg4_zps2c584dae.jpg


imagejpg6_zps8d2f1965.jpg


Afgelopen zondag bij vrienden tijdens een wedstrijdje voetbal kijken de finale: Ingesmeerd met m'n favoriete BBQ saus en ff afgrillen op de BBQ!!
imagejpg7_zps8fee27a5.jpg


Het resultaat viel erg in de smaak! Erg smaakvol en mals vlees!
Echter heeft de gehele bereiding niet echt veel met BBQ te maken afgezien dan van het ff aangrillen en het uiteindelijk afgrillen. Volgende keer maar weer een echte serieuze low and slow sessie ;)
 
Ik was de oerhammetjes egienlijk vergeten, maar nu ik deze foto's zie ga ik ze ook maar weer eens bestellen  :D
 
Kwam de smaak van het bier nog een beetje terug??
 
Heb deze ook al eens gemaakt aan de hand van het zelfde recept.
Ik vond het resultaat waanzinnig lekker.

Maar inderdaad compleet bereid zonder hulp van een bbq.
 
zonde van die brandstof in de bge voor dat ffn voor en na grillen.

ik doe stoof/sudder vlees en dikke speklappen meestal een uurtje boven de briketten met rookhout en dan pas in een ovenschaal met smaakvol vocht en laat m in mn rookoven rond de 95 graden doorgaren ,dan te bedde  en volgende dag  s morgens is de temp meestal nog 70 graden.
 
Lekker zeg!!
 
ik heb ze ook nog liggen van B&S, van de week maar eens wat mee gaan doen
 
Ziet er erg lekker uit!

Probeer hem ook eens met 2 delen mosterd, 1 deel olijfolie en 2 delen honing!  :)
 
Super lekker vlees, al vaak gemaakt. Wat mij het beste bevalt is enige tijd (1 - 2 d) in te lassen voordat je de laatste grill & baste doet. Het vlees wordt weer wat meer compact. Vaak leggen we de hammejes - gefacumeerd - in rozemarijn. Aanrader!
 
Harold zei:
Super lekker vlees, al vaak gemaakt. Wat mij het beste bevalt is enige tijd (1 - 2 d) in te lassen voordat je de laatste grill & baste doet. Het vlees wordt weer wat meer compact. Vaak leggen we de hammejes - gefacumeerd - in rozemarijn. Aanrader!
Thanx voor de tip! Ga ik de volgende keer proberen!
 
Jacksoncreil zei:
Rolaanndd zei:
Ziet er erg lekker uit!

Probeer hem ook eens met 2 delen mosterd, 1 deel olijfolie en 2 delen honing!  :)
In plaats van de BBQ saus bedoel je?

In plaats van barbeque saus inderdaad! Je marineerd ze hier gewoon in en zo ontstaat er een mooi knapperig korstje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan