BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe vleesmolen p

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Middag allen!

Ik ben voor mijn nieuwe sub-sub-hobby worstenmakerij op hoek naar een nieuwe gehaktmolen. Ik heb er nu één die ik jaren geleden ooit had gekocht bij Lidl. Doet z'n werk prima, maar echt... Het geluid dat dat ding maakt, vind ik niet normaal! Alsof er een straaljager van m'n aanrecht op wil stijgen. Nou weet ik niet of dit bij andere elektrische molens ook meestal zo is, maar ik zoek er dus één die dat niet heeft. Gewoon een simpele consumenten vleesmolen met genoeg vermogen en een wat meer bescheiden geluid. Graag zou ik van kenners wat tips of suggesties lezen en of een handmolen mss wat is. Ik maak meestal maar een kilo gehakt, maar wie weet gaat het in de toekomst meer worden. Dan is bv een porkert mss weer geen uitkomst. Mijn budget zal max rond de €150 liggen. Ik sta wel open voor meer, maar liever niet! Alvast bedankt voor het meedenken!
 
als je een goede en stille elektrische molen wilt, lijkt me dat je budget wat aan de krappe kant is. Jouw Lidl molen is hiervan het goede voorbeeld.
als je maar 1 kilo per keer maakt zou ik zeker een porkert overwegen. 2e hands zijn ze volgens mij niet duur en daarnaast zijn ze onverslijtbaar. En werkelijk alle onderdelen (eventueel ter revisie of uitbreiding) zijn te verkrijgen bij "vuur en rook".

Ikzelf heb een porkert en maak per keer 3 tot 4 kilo. Dan ben je wel ff een ochtendje bezig totdat de worst klaar is, maar met zo'n voorraad hoef je het ook niet zo vaak te doen.
 
Ok helder! De wens om een elektrische molen aan te schaffen is vooral vanwege dat als ik meerdere kilo's moet malen, dat dat mij nogal een *utklus lijkt met een handmolen. Maar als ik lees dat jij 3 a 4 kilo met de hand doet... Hoe lang die je daar dan over een welke maat porkert heb jij dan? Makkelijk schoon te maken? Ik heb me nog niet echt verdiept in de verschillende soorten, eerlijk gezegd. En laatste vraag: in welke prijsklasse zit je dan wel met een stillere elektrische molen? Die van Lidl was trouwens iets van €45,-...
 
Laatst bewerkt:
heb je een keukenrobot? Kenwood? Kitchenaid? ...?
Normaalgezien heb je voor die toestellen ook het accessoire 'vleesmolen'.
 
heb je een keukenrobot? Kenwood? Kitchenaid? ...?
Normaalgezien heb je voor die toestellen ook het accessoire 'vleesmolen'.
Ja een oude van de Aldi, ooit van m'n schoonvader gekregen. Denk niet dat ik daar nog iets voor kan vinden. Zal nog even kijken. Thnx.
 
Ja een oude van de Aldi, ooit van m'n schoonvader gekregen. Denk niet dat ik daar nog iets voor kan vinden. Zal nog even kijken. Thnx.
dan vrees is al even goed voor de kwaliteit. Gaat waarschijlijk niet beter zijn dan je huidige Lidl molen.
Vandaar ik de merken Kenwood en KitchenAid aanhaalde :)
 
Ok helder! De wens om een elektrische molen aan te schaffen is vooral vanwege dat als ik meerdere kilo's moet malen, dat dat mij nogal een *utklus lijkt met een handmolen. Maar als ik lees dat jij 3 a 4 kilo met de hand doet... Hoe lang die je daar dan over een welke maat porkert heb jij dan? Makkelijk schoon te maken? Ik heb me nog niet echt verdiept in de verschillende soorten, eerlijk gezegd. En laatste vraag: in welke prijsklasse zit je dan wel met een stillere elektrische molen? Die van Lidl was trouwens iets van €45,-...
ik heb de 8

en ja, als ik 3 a 4 kilo doe, dan is het idd een flinke klus, maar zoals ik al zei: ik trek er gewoon een ochtendje voor uit en ga na de koffie op mijn gemakkie draaien. Nadat alles gehakt is, en gemengd is met de kruiden, weer ff een bakkie doen.
En dan met mijn vrouw het hele zooitje de darm indraaien.
Mijn motivatie is dat een zelfgemaakte worst ontzettend lekker is, en als ik dan meteen een flinke batch maak dat we er daarna lang van kunnen genieten, afhankelijk natuurlijk van hoeveel worstjes we eten :)
Voor die paar keer per jaar hoef ik geen grote (en dure) molen. Keuken staat al zo vol. :rolleyes:

het schoonmaken van een porkert is heeeeel simpel. Als ik klaar ben leg ik hem in de gootsteen met warm water. Een paar minuutjes later ff met de afwasborstel erover en klaar. Hij is goed schoon te maken want je kan hem heel simpel uit elkaar halen (1 vleugelmoertje).

welke prijsklasse je kan verwachten weet ik niet. Heb mezelf nog nooit verdiept in een elektrische molen. Wellicht dat een ander forumlid je daarmee kan helpen. En tja, stil...... als je nou elke dag worst staat te draaien, maar voor zo af en toe.
Vaak komt het neer op: hoeveel geld wil je er aan uitgeven en wat is dan het beste wat je voor dat bedrag kan kopen.
 
dan vrees is al even goed voor de kwaliteit. Gaat waarschijlijk niet beter zijn dan je huidige Lidl molen.
Vandaar ik de merken Kenwood en KitchenAid aanhaalde :)
Ja, heb je mss een punt. Hij is nog verbazingwekkend goed voor brooddeeg...een andere subhobby binnen het koken...maar wellicht niet krachtig genoeg om stug vlees te malen.
 
ik heb de 8

en ja, als ik 3 a 4 kilo doe, dan is het idd een flinke klus, maar zoals ik al zei: ik trek er gewoon een ochtendje voor uit en ga na de koffie op mijn gemakkie draaien. Nadat alles gehakt is, en gemengd is met de kruiden, weer ff een bakkie doen.
En dan met mijn vrouw het hele zooitje de darm indraaien.
Mijn motivatie is dat een zelfgemaakte worst ontzettend lekker is, en als ik dan meteen een flinke batch maak dat we er daarna lang van kunnen genieten, afhankelijk natuurlijk van hoeveel worstjes we eten :)
Voor die paar keer per jaar hoef ik geen grote (en dure) molen. Keuken staat al zo vol. :rolleyes:

het schoonmaken van een porkert is heeeeel simpel. Als ik klaar ben leg ik hem in de gootsteen met warm water. Een paar minuutjes later ff met de afwasborstel erover en klaar. Hij is goed schoon te maken want je kan hem heel simpel uit elkaar halen (1 vleugelmoertje).

welke prijsklasse je kan verwachten weet ik niet. Heb mezelf nog nooit verdiept in een elektrische molen. Wellicht dat een ander forumlid je daarmee kan helpen. En tja, stil...... als je nou elke dag worst staat te draaien, maar voor zo af en toe.
Vaak komt het neer op: hoeveel geld wil je er aan uitgeven en wat is dan het beste wat je voor dat bedrag kan kopen.

Ja ok. Bij mij is het meer elke 2 a 3 weken één kilo. Dan wel te doen natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik een porkert heel erg prijzig vindt... Nieuw dan. Ik zal idd eens kijken naar tweedehandsen.

Maar ik hoef ook niet een fluistermooen te hebben hoor, maar als je ramen en deuren dicht moet doen tegen het geluid (ik vind het tenminste echt te hard en ongenaam om m'n buren mee te laten genieten) en je hoort m dus door de voordeur heen.... Als je langer zou moeten malen dan die paar minuten, dan zou je het beste oordopjes in doen. En ik overdrijf niet. Dus ja, dat begint te vervelen. Mss is dat ding van mij gewoon niet goed joh. Hoe dan ook, ik duik even in de wereld van vleesmolens, geen straf. Verdere tips zijn zeker welkom! Thnx zover.
 
Succes. Je gaat vast iets vinden
 
dan denk ik dat je beste optie is om de tweedehandssites in het oog te houden of faillissementen.
 
Wij hebben een aantal jaar geleden een Porkert 22, via ik dacht marktplaats🤔, voor 35 euro gekocht, was een paar keer gebruikt en zelfs nog in originele doos😀 dus het loont echt om tweedehandssites in de gaten te houden.
 
Een Porkert Handmolen is inderdaad een geweldige keuze (de Rolls Royce onder de handmolens) ga minimaal voor een 8 of een 10
de Porkert molens zijn volgens het zogenaamde Enterprise systeem, losse onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar, uitleg:

Je kunt ook voor een degelijke elektrische molen gaan, Kenwood maakt naar horen zeggen hele degelijke vleesmolens, echter weet ik niet of deze volgens het enterprise systeem zijn, volgen mij zijn de meeste elektrische consumenten molens dat niet.
voorbeeld:

Wijzelf hebben een Porkert 22 handmolen en een Beeketal Fleischwolf FW735 electrische molen, die laatste wil je niet kopen die weegt 25 kilo.😂
Maar wij malen ook/voornamelijk vlees met bot voor onze Knuffeltijgers.
 
@Jet of @Ewald, weten jullie of de 22 een voordeel heeft over de 8 of de 10 wanneer ik meestal (maar wellicht in toekomst af en toe meer) slechts een kilo vlees maal voor verse worst? Is ie sneller of lichter met draaien.. Hoe moet ik dat zien?
 
@Jet of @Ewald, weten jullie of de 22 een voordeel heeft over de 8 of de 10 wanneer ik meestal (maar wellicht in toekomst af en toe meer) slechts een kilo vlees maal voor verse worst? Is ie sneller of lichter met draaien.. Hoe moet ik dat zien?
Nee heeft voor ons hier geen echt voordeel, voor mij wel want ik moest er ook botjes mee malen en dan is een grotere vulopening en langere slinger (groter moment) bij een handmolen wel handig.
Als ik overigens voor een handmolen zou moeten gaan heeft de 10 een kleine voorkeur.
Let wel dat er bij de 10 meestal 10/12 staat. de 10 en 12 zijn qua maatvoering exact hetzelfde het enige verschil is dat de 12 op 4 pootjes staat en de 10 zo'n tafel vastzetklem heeft, maar ze hebben dezelfde platen, messen, worm etc.
Bij vuur en Rook staat er 10/12 maar volgens mij hebben ze alleen de 10 zoals op het fotootje aldaar, en op de doos staat ook 10, de 12 kom je niet zo heel vaak tegen.


De 8 is ook een mooi apparaat hoor, (scheelt wel weer 20 euro) maar ik heb nu een elektrische 10 en de iets grotere vulopening vind ik wel prettig, vandaar waarschijnlijk mijn lichte voorkeur.


Maar je kunt ze altijd bellen of online chatten, zijn heel vriendelijk daar.
Ik zou wel voor Porkert gaan al is het alleen maar om het nostalgische merk.;)
 
Laatst bewerkt:
Nee heeft voor ons hier geen echt voordeel, voor mij wel want ik moest er ook botjes mee malen en dan is een grotere vulopening en langere slinger (groter moment) bij een handmolen wel handig.
Als ik overigens voor een handmolen zou moeten gaan heeft de 10 een kleine voorkeur.
Let wel dat er bij de 10 meestal 10/12 staat. de 10 en 12 zijn qua maatvoering exact hetzelfde het enige verschil is dat de 12 op 4 pootjes staat en de 10 zo'n tafel vastzetklem heeft, maar ze hebben dezelfde platen, messen, worm etc.
Bij vuur en Rook staat er 10/12 maar volgens mij hebben ze alleen de 10 zoals op het fotootje aldaar, en op de doos staat ook 10, de 12 kom je niet zo heel vaak tegen.


De 8 is ook een mooi apparaat hoor, (scheelt wel weer 20 euro) maar ik heb nu een elektrische 10 en de iets grotere vulopening vind ik wel prettig, vandaar waarschijnlijk mijn lichte voorkeur.


Maar je kunt ze altijd bellen of online chatten, zijn heel vriendelijk daar.
Ik zou wel voor Porkert gaan al is het alleen maar om het nostalgische merk.;)
Thnx Ewald, ik ben er wel uit denk ik. Het wordt de Porkert... De 8 of de 10. Zal ik ter plaatse eens gaan bekijken. Ik voeg Lunteren morgen mss aan m'n werkroute toe. Die 20 eu die ik bespaar als ik een 8 aanschaf, kan ik dan uitgeven aan een 8mm schijf bijv.
 
Hoppa! Met een extra 6mm schijf (lijkt me nu nog grof genoeg...) en extra mesje voor die schijf. Bedankt voor de tips en adviezen!
Btw, zou er een boekje of id in de doos moeten zitten? Bij mij iig niet. Met tips over eerste gebruik en onderhoud ofzo...?

Edit : v&r heeft gereageerd. Het stond op de achterkant van de doos! Ok, Next Worst!
fb74a4fa97789e91f184cfe98a5c9368.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan