BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe speksteen. Iemand tips?

 

Stofken

Vuurmaker
Berichten
67
Ik heb van mijn lief vrouwtje een vervroegd Vaderdagcadeau gekregen. De Kamado Joe Soapstone.

Ik ga deze avond zalmfilet met vel en varkenskoteletten grillen.

Heeft iemand tips voor de soapstone? Ik lees dat hij heel traag opwarmt. Hoe lang ongeveer tot hij klaar is? Half uur? Uur? Langer?

Mag je bij een eerste grill de steen al heet laten worden of moet je dat in stappen doen?

En hoe kuis je hem achteraf?
 
Half uurtje tot drie kwartier heeft hij wel nodig. Als je een Divide and Conquer systeem hebt, hang hem dan niet helemaal boven in want dan duurt het allemaal heel lang. Ik doe hem meestal in de middelste stand.

Schoonmaken, even met een plamuurmes (scherpe puntjes even over steen halen zodat die eraf zijn) schoonschrapen en dan de volgende keer de gebruikte kant onder doen zodat die weer schoon brandt.
 
Half uurtje tot drie kwartier heeft hij wel nodig. Als je een Divide and Conquer systeem hebt, hang hem dan niet helemaal boven in want dan duurt het allemaal heel lang. Ik doe hem meestal in de middelste stand.

Schoonmaken, even met een plamuurmes (scherpe puntjes even over steen halen zodat die eraf zijn) schoonschrapen en dan de volgende keer de gebruikte kant onder doen zodat die weer schoon brandt.
Ik heb een KJ II dus maar 2 niveaus. Steen net boven de kolen dan maar?
 
Schoonmaken, even met een plamuurmes (scherpe puntjes even over steen halen zodat die eraf zijn) schoonschrapen en dan de volgende keer de gebruikte kant onder doen zodat die weer schoon brandt.

Dit werkt bij mij dus niet. Het vet loopt over de rand en blijft dan aan de onderkant van de steen kleven. Dit brandt helaas niet weg en blijft tussen rooster en steen plakken.

Gebruik jij de steen, zonder rooster eronder?

f4f4664a82d5fd7d60072200b116d92d.jpg
a37ed661552a83991ead6587ef0fcaaf.jpg
ae527868e54fdb62607edef0a54c5325.jpg
f83c3235f46e850eea6a8f53610dee14.jpg
29f639566bc937b9e71c8152a6c1af6d.jpg
 
Als ik er niet op ga duwen, zoals bij smashburgers dan die ik er geen rooster onder.

En als mijn kolen branden en ik mijn deksel sluit om alles te laten opwarmen dan gaat ook de speksteen er in.
 
Heel tevreden van de steen. Mooie korst die veel smaak geeft. Misschien zelfs meer dan boven open vuur. Iberico koteletten had ik wel langer moeten laten rusten, waren niet super sappig 😒 mijn fout. Maar had wel meer verwacht van Iberico.
Zalm 2/3 gaartijd op velkant, dan nog even omdraaien. Vel super krokant, precies chips.

Toen KJ afgekoeld was tot 100 graden, was de steen nog steeds 180. Heb hem proper gemaakt met bolletje schuurwol, vond geen plamuurmes, hopelijk geen erg.

20230519_182830.jpg


20230519_181449.jpg


20230519_181154.jpg
 
Mooie maiden run van je steen! Pas op met schurende dingen erop. Speksteen is relatief zacht en je maakt er snel krassen in. En je wil hem juist zo glad mogelijk houden.
 
Net gaan checken. Zit inderdaad vol krassen. Stupid me! 🤬 F****
Zal eens rondhoren voor een polijstmachine. Anders nog tips om hem weer glad te krijgen?
 
Net gaan checken. Zit inderdaad vol krassen. Stupid me! 🤬 F****
Zal eens rondhoren voor een polijstmachine. Anders nog tips om hem weer glad te krijgen?
Met schuurpapier kom je ook al een heel eind, op een houten blok of schuurblok zodat je geen putten schuurt.

Steen wel op je aanrecht of tafel leggen dat hij overal ondersteuning heeft
 
Met schuurpapier kom je ook al een heel eind, op een houten blok of schuurblok zodat je geen putten schuurt.

Steen wel op je aanrecht of tafel leggen dat hij overal ondersteuning heeft
Yes. Online heb ik waterproof schuurpapier gevonden korrel 1200 om speksteen te polijsten. Daarmee eens proberen. Desnoods nog korrel 600 bij aankopen als 1200 echt alleen maar is om de glans erop te krijgen. 4 eurootjes voor 10 vellen, koopje. Toch als je ziet wat steentje gekost heeft.
 
Best gaan schuren in stappen.
Alle schuur grids hebben hun nut.
Best alle types gebruiken dan tussen 600 en 1200.
Met allen een keertje goed bewerken
 
Als je van 600 direct naar 1200bgaat blijf je kleine krasjes hebben.
 
Geen automaterialen zaak in de buurt , hebben meestel waterproof papier per vel te koop van 400 tot 2000
 
Er is een grove regel voor schuren met oplopende korrels. Elke stap maximaal 50% meer. Ik weet niet hoe glad je het wil krijgen? Ik zou 600 1000 1500 2500 nemen. Al is de vraag of de laatste stap zinvol is.
 
Er is een grove regel voor schuren met oplopende korrels. Elke stap maximaal 50% meer. Ik weet niet hoe glad je het wil krijgen? Ik zou 600 1000 1500 2500 nemen. Al is de vraag of de laatste stap zinvol is.
Zo glad als originele steen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan