BasBQ
Beef en Steak

Nieuwe smoker graag advies

 
 

Xander

Stoker
Berichten
309
Ik ben (eigenlijk al een tijdje) op zoek naar een nieuwe smoker bbq.

Nu heb ik de volgende aanbieding gevonden en vroeg me af of ik hier wat mee kan....

Ik heb al tips gelezen over naden dichtmaken en rvs bouten en moeren...

De naden dichten kan toch mooi met gumcum? (Om ook uitlaten mee dicht te smeren)

http://www.pricerebel.nl/smoker-smokey-tenderloin

Graag jullie advies/tips
 
Offset smokers zijn leuke barbecues, maar je moet er wel mee leren werken.

Zeker als je met houtblokken gaat stoken moet je leren dat je ieder half uur een stukje hout toevoegt om hem goed op temp te houden en geen roetvorming te krijgen. Dit is een goedkopere uitvoering en dat komt door de dikte van he plaatstaal, laat hem dus bij voorkeur niet in de regen staan.
 
In de regen staat m'n bbq ook echt niet.... Gewoon netjes onder een hoes en/of afdak ;)

Elk half uur ff checken is geen probleem voor me aangezien ik nu op een kleine kogel bbq ook indirect rook.... Wat nog veel bewerkelijker is.
 
Ziet er leuk uit en voor dat geld kan je het wel een jaartje proberen, als het dan niks wordt kan je altijd weer overstappen naar iets anders. Heb zelf geen ervaring met deze smokers.
 
Ik heb met zo'n model geen ervaring.
Maar heel bot gesteld denk ik:"Voor dat geld kan het niet veel zijn".
Hij is niet duurder dan een wga om maar een vergelijking te trekken.
 
Op zich leuk zo een offset smoker, maar zoals Frits al aangeeft zijn ze niet zo makkelijk in gebruik. de temperatuur vlakbij de firebox kan nogal vari?ren tov de andere kant. Hoe groter hoe meer variatie hier inzit. Ik heb zelf wel eens met goedkopere varianten gewerkt en hoewel dit niet op dit model hoeft te slaan. waren deze door het dunne plaatstaal allemaal kromgetrokken en gaven hier en daar kieren, wat je temperatuur regeling niet ten goede komt. Ben zelfs een model tegengekomen waar mensen uit pure frustratie de bodem met kolen bedekte en deze als grill gingen gebruiken buiten de firebox om.
Maar aan de andere kant je hebt vaak veel rooster oppervlak en heel eerlijk voor dit bedrag kan je altijd kijken wat je ervan vind. Reken er wel op dat een echt goede smoker op een veelvoud van dit bedrag zit !
 
Ik zou het niet doen. Ik heb via dezelfde firma een soort smoker gekocht en met de beste wil van de wereld is hij niet lucht dicht te krijgen. Oftewel veel valse trek zodat de temperatuur niet te controleren valt. Daarnaast is het plaatstaal zo dun dat het in koudere tijden bijna niets mee te doen valt tenzij je beschikt over een onuitputtelijke bron brandstof. O ja ook nog iets met roest.

Wil je relatief goedkoop en toch een handzame smoker dan is mijn advies bouw een UDS. Er staan hier op het forum bij DIY genoeg voorbeelden. Je kunt hem zo luxe maken als je zelf wilt maar de sport is om hem onder de honderd euro te houden ;-)
 
Dus het advies is: lekker doorgaan op de Weber ;)
 
Xander zei:
Dus het advies is: lekker doorgaan op de Weber ;)

Zou ik zeker doen en wil je echt een keer wat anders kijk dan eerst eens goed rond. Woon een meeting bij b.v.
En koop dan een echt goede Q
 
Misschien eens op marktplaats kijken naar een Weber 57.
 
Ik heb ook nog een mooie (vierkante) rookkast gezien.... Zeg maar hetzelfde als die Weber maar dan vierkant...

Heeft iemand daar ervaring mee? Want volgens mij stook je dan met direct?!
 
in een rookkast stook je niet echt maar probeer je een smeulend vuurtje gaande te houden, de temperatuur is lager dan bij bv. een WSM.
een UDS is over het algemeen een leuk zelfbouw project waar je niet veel geld in hoeft te investeren, anderzijds is een op een weber kogel ook heel veel mogelijk.
ik denk dat je jezelf eerst moet afvragen wat je precies ermee wil doen, heb je veel ruimte nodig en vind je het leuk constant bezig te zijn dan is een offset iets om uit te proberen, heb je de ruimte op het rooster niet nodig omdat je maar met z'n tweeen bent en af en toe gasten kun je ook op marktplaats kijken voor een WSM of een andere smoker, staar je niet blind op een bepaald mek wat dat betreft en zonder het te proberen weet je zeker niet of het wat voor je is
het blijft alleen wel alle waar naar zijn geld dus heb niet te hoge verwachtingen van een cheapo smoker maar wie weet bevalt het en schaf je na een paar jaar een duurder exemplaar aan wat minder lekt
 
Ik heb zelf een el cheapo die van mij is een iets duurdere versie maar lijkt er veel op. Na een aantal sessies lukt het me prima om de temp vast te houden voor langere tijd dmv spelen met de schuifjes(daar moet je dus zin in hebben, ik vind het wel leuk om te doen). Het kost wel meer brandstof als een goed afgesloten q denk ik maar het is prima te doen, 1 volle starter 3 a 4 uur zonder bijvullen. Als je hem goed afdekt en regelmatig smeert met wat gekookte lijnolie kan je er prima wat jaartjes mee aan de gang. Het verschil in warmtezones weet je ook na een aantal keer dus kan je daar rekening mee houden dmv vlees verplaatsen of je dome thermometer naast je vlees te zetten zodat je exact weet  wat de temp om het vlees heen is. Wat mij betreft prima speeltje voor weinig geld maar een "echte" is wel andere koek dus het is maar wat je wil.
 
Xander zei:
Dus het advies is: lekker doorgaan op de Weber ;)

Heb ik jaren gedaan voordat de WSM kwam, nooit problemen mee gehad. Zoals je zelf al zegt, soms is het werken geblazen, maar als je je kettle een beetje kent is het goed te doen.
 
Misschien woont er iemand in de buurt van Soest met een offset smoker oid waar ik eens een kijkje kan nemen ;)
 
Zoals sommige misschien al hebben gelezen heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken, en (via MP voor 25 euro) een el cheapo offset smoker aangeschaft. Nauwelijks gebruikt....

Vandaag z'n eerst (toch wel) Maiden run...

Tot nu toe erg warmte vast en "lekt" weinig.

Oftewel een mooie fijne smoker voor weinig geld ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan