BasBQ
Beef en Steak

Napoleon XT 525 of Napoleon SE 525

XD1971

Tondelzoeker
Berichten
10
Momenteel nog twijfel tussen beide toestellen. Heeft iemand ervaring met deze toestellen en is is de meerprijs van de SE tov XT de moeite waard ?
 
Geen ervaring met de toestellen van dat merk.
Maar ik las dat jullie van houtskool naar gas gaan. Ik heb net terug de overstap gemaakt van gas naar houtskool. Reden daarvoor is het poetswerk dat enorm veel is bij een gasbbq. Onderschat dat niet. Bij een houtskool loopt het vet tussen het houtskool en dat gooi je uiteindelijk weg. Bij een gasbbq druipt alles op de shields en de bodem, tenzij je steeds met bakjes werkt.

Welke keuze het zal zijn, in ieder geval veel plezier ermee.
 
Bedankt voor de interessante opmerking ... toch ook iets om even over na te denken ...
 
Bedankt voor de interessante opmerking ... toch ook iets om even over na te denken ...
Nu, de gasbbq heb ik ook nog. Ik heb me onlangs een kamado gekocht om vooral ook eens wat low & slow te koken of mijn vlees eerst te roken voordat ik het afgril. Maar terwijl zo een sessie loopt, kun je niets anders bakken. Daarom dat een 2de bbq handig is en zolang die gas niet kapot is, blijft hij. Maar oh dat poetswerk elk jaar :(

Het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. De gas kan je direct opzetten en na 5 min als de roosters warm zijn, bakken. Bij mijn kamado,duurt dat een 15 tot 20 min. Houtskool weer je steeds hoeveel je nog hebt, gas niet. Zelf heb ik altijd een reservefles staan :D
Een kamado of goede weber kan je standvast houden qua temperatuur waardoor low & slow makkelijk gaat. Ik kan om mijn gasbbq wel zo goed als alles hetzelfde doen met het juiste gerief, maar ik krijg de temperatuur niet constant en moet geregeld de gasknoppen wat bijregelen. Maar roken kon ik er ook op met een smokerbox.

Groot voordeel van gas is dat je heel snel van heet naar minder heet en andersom kan.
Las ik de prijzen van de Napoleon’s zie en de kennis die ik nu heb met de kamado, dan zou ik het wel weten. Maar in sommige gevallen is een 2de bbq dan ook wel handig.
 
@Free_ltd: dus je verkiest de Kamado beslist boven de Napoleon gas BBQ ?

Ik zelf wel. Zeer multifunctioneel. Je kan er echt op koken ipv gewoon vlees te cremeren. Maar dat kan op een napoleon ook.

Nu, zoals gezegd, ik Heb ook nog een grote gasbbq er naast staan en gebruik beide gelijk. Als ik aan het roken ben, kan ik al de vleesjes van de kids op de gasbbq maken.
 
't zijn twee verschillende technieken maar ik denk zelf (wellicht zie ik het verkeerd) dat op een goede gas bbq ook prima je vleesje kan bereiden en dat hoeft dan niet altijd persé tot een crematie te leiden en Napoleon heeft een paar hele mooie in z'n programma (zo te zien want ik heb geen ervaring in deze kant van het buiten koken.
Wellicht moet je het geen bbqen noemen dan maar buiten koken. 🤔
 
't zijn twee verschillende technieken maar ik denk zelf (wellicht zie ik het verkeerd) dat op een goede gas bbq ook prima je vleesje kan bereiden en dat hoeft dan niet altijd persé tot een crematie te leiden en Napoleon heeft een paar hele mooie in z'n programma (zo te zien want ik heb geen ervaring in deze kant van het buiten koken.
Wellicht moet je het geen bbqen noemen dan maar buiten koken. 🤔


Ik zelf maak ondertussen het verschil tussen BBQ'en en koken op de BBQ :ROFLMAO:

Maar als je wat opzoekwerk doet en ziet wat de amerikanen allemaal klaar spelen op de gasBBQ, dan geraak je toch wel een heel eind. Zoals ik voorheen beschreef, kan ik eigenlijk op mijn gasBBQ bijna hetzelfde als op de Kamado. Enkel krijg ik hem niet 100% stabiel qua temperatuur en moet ik continu bijregelen wat dan ook zeer snel gaat in tegenstelling tot een kamado. En ipv chunks moet ik dan werken met een smokerbox met chips.

Maar als ik in mijn vriendenkring kijk, ben ik de enige die nu sinds kort kookt op de BBQ. De rest gaat gewoon naar de winkel, koopt BBQ vlees, en bakt het op de BBQ en klaar, wat ook wel lekker kan zijn. Ik durf er geen percentage op te plakken, maar denk dat toch wel het grootste deel van de bevolking deze definitie heeft van BBQ'en :D

In ieder geval, als je twijfelt: beide kopen :p
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Terug
Bovenaan Onderaan