BasBQ
Beef en Steak

Na het oefenen... tijd voor het echte werk

 

Josser

Stoker
Berichten
281
Vorig weekend had nog eens een proefrun gedaan met wat grassfed short ribs. Ervoor steeds grainfed exemplaren gehad waarvan de kost ruwweg 3-voudig was. Er was een duidelijk verschil, maar dat maakt niet dat de minder dure niet de moeite waard zijn.
Vorige zaterdag dan eens usda grain fed primes van een andere leverancier (gustor.be) op de bbq gesmeten. Hoe meer je een proef uit voert, hoe zekerder je van de juistheid van het resultaat bent he 😋

Tldr: ondanks dat het prime was, heb ik het beste resultaat gehad met diegene die ik voordien steeds haalde (welke choice al label hadden). Ik vrees dat er niks anders op zit dan nog eens een run te doen om te zien of er geen andere variabele heeft gespeeld 🤷

Tijd voor plaatjes!

Links de grain fed prime, rechts de grassfed
IMG_20210224_150630.jpg


De prep de dag voor de run:
IMG_20210226_193951.jpg


IMG_20210226_194002.jpg


IMG_20210226_195112.jpg


Er moeten ook wat hapjes voorzien worden, dus wat experimenteren met abts (Camembert, pulled pork of Gouda). Met zelfgemaakte bacon natuurlijk!
Camembert is niet slecht, maar stevige smaak en dus risico voor wie het niet graag heeft. Pulled pork is zoals verwacht zalig. Gouda proef je niets van.

IMG_20210226_211347.jpg


IMG_20210226_212731.jpg


Tijd voor het echte werk (@Barbeknoei niet uitgeslapen dus 😋)
IMG_20210227_073302.jpg


Je kan het zo al ruiken en proeven
IMG_20210227_112946.jpg


Papiertje er rond na een 4,5u
IMG_20210227_120418.jpg


Het eindresultaat. De foto geeft wat vertekend beeld van hoe donker de bark was, maar het was wel een van de betere die er al uit zijn gekomen. Heerlijke smaak en super zacht vlees.
IMG_20210227_181356.jpg


En natuurlijk naslagwerk bij houden :

IMG_20210228_092659.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wow, gelijk goed uitgepakt. Dit is verslavend.
 
Ziet er top uit. Dus je conclusie blijft vooralsnog staan dat de goedkopere variant dus een betere prijs-kwaliteitverhouding heeft? Erg leuk dat naslagwerk erbij.
 
Ziet er top uit. Dus je conclusie blijft vooralsnog staan dat de goedkopere variant dus een betere prijs-kwaliteitverhouding heeft? Erg leuk dat naslagwerk erbij.
De volgorde is:
1) grainfed usda choice van Van Zon (de foto's spreken voor zich)
IMG_20201114_081619.jpg

IMG_20201114_084011.jpg

IMG_20201225_200647.jpg

2) grainfed usda prime van gustor.be (deze post)
3) grassfed (https://bbqgenootschap.nl/threads/oefenen-voor-volgend-weekend.26782/)

De eerste 2 zijn ongeveer even duur en pakweg 3-voud van de laatste. Er is een zeer duidelijk verschil, maar de goedkopere bieden best veel van de ervaring voor een fractie van de prijs. Ze hebben dus allemaal hun plaats. Voor gelegenheden haal ik de grainfed en voor "tussendoor" zijn de goedkopere zeker de moeite waard.
 
Ziet er prachtig uit. Vraag: is dat papiertje veel beter alufolie. Zo ja, is dat altijd zo? Waarom dan nog alufolie?
 
Goed werk. Daar wil je vroeg voor op staan

Wat ik laats van een slager hoorde.. Grasgevoed heeft eigenlijk meer smaak dan graangevoed. Graangevoed lijkt veel meer op elkaar, is malser en vetter. . Vet=smaak.
Je mondgevoel geeft door meer vet eigenlijk een vals signaal over smaak af.

Ter onderbouwing wat ik even snel op internet vond.

 
Laatst bewerkt:
dit is toch het betere research
leuk dat je dit met ons wilt delen
thnx
 
Goed werk. Daar wil je vroeg voor op staan

Wat ik laats van een slager hoorde.. Grasgevoed heeft eigenlijk meer smaak dan graangevoed. Graangevoed lijkt veel meer op elkaar, is malser en vetter. . Vet=smaak.
Je mondgevoel geeft door meer vet eigenlijk een vals signaal over smaak af.

Ter onderbouwing wat ik even snel op internet vond.

Daar zit zeker waarheid in. Voor low and slow goed mals en sappig uit te laten komen, is een goede doormamermeing met vet wel aangewezen maar mijn ervaring. Het ras en de locatie waar het het rund is opgegroeid, hebben ook veel invloed.
 
Ziet er prachtig uit. Vraag: is dat papiertje veel beter alufolie. Zo ja, is dat altijd zo? Waarom dan nog alufolie?
Het is niet beter of slechter. Het resultaat is gewoon anders. Bij papier zal je vlees iets meer vocht verliezen en je run iets langer duren, maar je korst zal minder wak worden. Bij alu folie behoud je meer vocht, versneld je run meer, maar je bark wordt wel mals. Afhankelijk van wat ik wil bereiken en het stuk vlees, kies ik het ene of het andere. Of wat ik in huis heb. Het experimenteren is bijna even leuk als het maken en eten 😉
 
Ik denk dat voor een ècht goed wetenschappelijk onderbouwd experiment je de steekproef moet vergroten. Als je wil ben ik beschikbaar als jury. Kost wat moeite, maar je kunt op mij rekenen!
 
Het is niet beter of slechter. Het resultaat is gewoon anders. Bij papier zal je vlees iets meer vocht verliezen en je run iets langer duren, maar je korst zal minder wak worden. Bij alu folie behoud je meer vocht, versneld je run meer, maar je bark wordt wel mals. Afhankelijk van wat ik wil bereiken en het stuk vlees, kies ik het ene of het andere. Of wat ik in huis heb. Het experimenteren is bijna even leuk als het maken en eten 😉
Oké, vooropgesteld ik heb nog nooit papier gebruikt. Je uitleg is heel goed en ik ga het zeker uitproberen maar als alu meer vocht vasthoud is het dan ook zo dat het vlees daar sappiger in blijft? En als ik papier ga aankopen waar moet ik dan op letten?
 
Oké, vooropgesteld ik heb nog nooit papier gebruikt. Je uitleg is heel goed en ik ga het zeker uitproberen maar als alu meer vocht vasthoud is het dan ook zo dat het vlees daar sappiger in blijft? En als ik papier ga aankopen waar moet ik dan op letten?
Met alu bevat je vlees idd nog meer vocht na de run. En het is gemakkelijker je verloren vocht uit de alu te gebruiken voor saus enz. Bij papier kan dat ook, maar er zal veel meer in het papier getrokken zijn. Sappigheid hangt ook fel af van intramusculair vetgehalte.
Sappigheid is ook niet altijd alles voor mij. Soms is 10% minder sappig en een smakelijkere korst belangrijker voor mij.

Ik kan je aanraden het gewoon te testen. Het is gewoon een middel in een stap van je hele run. Als ik echt tijd heb, wrap ik zelfs niet. Het kan allemaal. Het is geen religie keuze 😉
Wel enkel papier gebruiken als je vlees heel goed dooraderd is van vet. Magerdere stukken best met alu doen om zoveel mogelijk sappigheid te behouden.

Je moet zien dat je papier zonder wax neemt. Ik heb de meest brede versie genomen om zeker te zijn dat alles past, maar dat maakt wrappen wal wat stroever.
 
Hi Josser, mooi run dit zeg en duidelijk verhaal, met daarop weer leuke reacties van t forum, Ik heb genoten van je verhaal het geeft zeker input! Thanks voor het delen! 👍 🔥
 
Lekker aan het testen geweest en de administratie bijgehouden 👍🏻
 
Ziet er goed uit allemaal en zal vast lekker gesmaakt hebben ! Je hebt goed je best gedaan (y)
en de administratie is helemaal top !
 
Met alu bevat je vlees idd nog meer vocht na de run. En het is gemakkelijker je verloren vocht uit de alu te gebruiken voor saus enz. Bij papier kan dat ook, maar er zal veel meer in het papier getrokken zijn. Sappigheid hangt ook fel af van intramusculair vetgehalte.
Sappigheid is ook niet altijd alles voor mij. Soms is 10% minder sappig en een smakelijkere korst belangrijker voor mij.

Ik kan je aanraden het gewoon te testen. Het is gewoon een middel in een stap van je hele run. Als ik echt tijd heb, wrap ik zelfs niet. Het kan allemaal. Het is geen religie keuze 😉
Wel enkel papier gebruiken als je vlees heel goed dooraderd is van vet. Magerdere stukken best met alu doen om zoveel mogelijk sappigheid te behouden.

Je moet zien dat je papier zonder wax neemt. Ik heb de meest brede versie genomen om zeker te zijn dat alles past, maar dat maakt wrappen wal wat stroever.
Bedankt voor je reactie. Welke breedte gebruik jij.
 
Dat zien er heerlijke beefribs uit. Jullie hebben weer goed gegeten.
En net als Sander meldt ik me bij deze aan voor het grootschalig onderzoek. Dan zal ik ook niet te moeilijk doen en een lading speciaal bier mee brengen 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan