BasBQ
Beef en Steak

MOINKballs

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
Hey luitjes,

Ik heb zaterdag MOINKS nodig, is het verstandig om die vandaag al .voor te bereiden. En zo ja tot welke stap. Worden wel zaterdag pas op de Q gegooid
 
Als je het vandaag al wil klaarmaken zou je de vast de ballen kunnen draaien en bakken, hoef je er zaterdag alleen rub en spek omheen te doen en even te roken.

Of morgen alvast de ballen draaien, rub erom, spek erom en dan zaterdag alleen roken.
 
Wat Frits zegt, kan je vandaag allemaal al klaar zetten. Zet het wel goed koud weg, onderin de koelkast boven de groentelade, is de koudste plek.
 
mijn idee was zoals frits zegt, morgen draaien, rub er over spek erom en zaterdag roken. ik denk dat ik dat dan maar zo doe.

thnx
 
Mijn ervaring is, dat als je te vroeg de rub erover doet, er door het zout in de rub je vochtverlies van je product krijg. (en ik denk niet dat dit door het gehakt veroorzaakt wordt)
Ik zou de rub er zo kort mogelijk voor dat je ze op de Q gaat leggen omheen doen. (en ook dan merk je al vochtverlies)
Balletjes zou ik ook zeker een dag van te voren maken (kunnen de kruiden ook lekker intrekken)

Tevens zou ik ze bij zo'n 110 gr 45min doen, dan insmeren, en dan nog zo'n 20 min tot een kern van ongeveer 67 ? 68 gr
Bij 1 uur, en nog een half uur met een sausje, worden de balletjes wat te droog, en te stevig. (bij die 67 ? 68 gr, zijn ze nog wat zachter)
Maar goed, dat is mijn ervaring/ mening.

Suc6

Mac

 
Dat vochtverlies heb ik dus nog niet meegemaakt, ook niet als ik het 16 uur van te voren helemaal klaar maak.
Ik gebruik gewoon Euroshopper gehakt, maar geen zout in mijn ballen, wel in rub.
 
Vind het idee van mac ook wel wat hebben. Morgen de balletjes maken en zaterdag afmaken met rub en spek.
trouwens zal het roken op 110 wat moeilijker gaan dat zal rond de 150 dome temperatuur zijn. Wel met kernthermometer overigens
 
@Frits
Zowel bij gehakt van de Appie, en gehakt van de Makro (runder gehakt, maar niet het magere (moet ook weer niet te droog worden)), heb ik vochtverlies geconstateerd.
Geen grote hoeveelheden, maar toch.
(gebeurd immers ook met spareribs na het kruiden)
MOINKs volgens recept, maar wel met iets minder zout er in.(zowel met commerciele, als met eigen rub mengsels(ja wel met zout er in))

@Maroc
Je maakt ze toch op je OTG neem ik aan?
Dan kan je toch prima 110? C aanhouden (persoonlijke ervaring op mijn oude OTG)
Tuurlijk kan 150? C ook, maar dan zou ik zeker de tijden aanpassen.

Suc6, en veel plezier

Mac
 
Vocht verlies heb je altijd als je iets gaat kruiden, en zeker met zout. In spiermassa zit nou eenmaal vocht kan je niets aan doen. En wat doet zout........... die onttrekt vocht. Kijk eens wat er gebeurd als je je bacon maakt, Na een week heb je aardig wat vocht onttrokken van je buikje. Zout trek eenmaal vocht aan, kan je niets aan doen. En dat zal bij het ene product meer zijn dan bij de ander. ( scharrelvlees bevat meer spiermassa dan het reguliere vlees )
 
Mac zei:
@Frits
Zowel bij gehakt van de Appie, en gehakt van de Makro (runder gehakt, maar niet het magere (moet ook weer niet te droog worden)), heb ik vochtverlies geconstateerd.
Geen grote hoeveelheden, maar toch.

Mijn ballen van rundergehakt van de Makro waren ook te droog, was die Belgische, weet niet meer zeker of dat nou magere was of niet maar het was letterlijk even slikken! Rundergehakt van Appie minder uitdroging mee gehad.
 
Rundergehakt van de Sligro is top. Wel zorgen dat je de O'Sullivan's Irish Angus versie hebt en deze heeft een mooi vetgehalte. Geeft een mooie malse MOINK Ball.

Is per 500gr of per voordeelverpakking van 1.5kg te krijgen (= precies 2x MOINK Ball recept ;) )
 
nooit geweten dat ze angus gehakt hebben bij de sligro. vriezer of koeling?
 
Beide verpakkingen liggen in de koeling. De voordeelverpakking heeft i.t.t. de 500gr verpakking een neutraal label. Maar de slager verzekerde mij dat dit hetzelfde vlees was als de kleine verpakking.
 
Gabor zei:
Mac zei:
@Frits
Zowel bij gehakt van de Appie, en gehakt van de Makro (runder gehakt, maar niet het magere (moet ook weer niet te droog worden)), heb ik vochtverlies geconstateerd.
Geen grote hoeveelheden, maar toch.

Let op dat bij het rundergehakt van de Appie tegenwoordig een percentage plantaardig is (30%), dat noemen ze extra mager maar dat is niet fijn in een gehaktbal ;)

De euroshopper versie heeft daar geen last van ;).

Mijn ballen van rundergehakt van de Makro waren ook te droog, was die Belgische, weet niet meer zeker of dat nou magere was of niet maar het was letterlijk even slikken! Rundergehakt van Appie minder uitdroging mee gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan