BasBQ
Beef en Steak

Mislukte ribs

 

Havenmeester

Vuurmaker
Berichten
73
Zo mijn eerste topic.

Ik had voor afgelopen zaterdag een simpel menu met 2 smaken ribs:
- dikke Easterwood spareribs (meerdanvlees)
- Javaanse zoete pittige spareribs (Makro) http://bbq-helden.nl/recepten/zoet-pittige-javaanse-spareribs

Bij de ribs hadden we een geitenkaassalade en verse krieltjes met rozemarijn en knoflook gemaakt. Als dessert mini appelflappen met kaneelijs.

Met de dikke Easterwood ribs is het helemaal fout gegaan. Deze stonden aan de brikettenzijde en daarachter de kleinere ribben.
Ik had voor eerst de CDN temperatuur gebruikt en kon zo mooi de temperatuur boven het rooster meten. Tussen de dikke ribs en de kleinere had ik boven het rooster een temp van 108 terwijl mijn OTP 135 gr aangaf!!???? Ik vond de briketten flink branden en dit gaf me geen goed gevoel. Toen mijn zoon de boel op stelten ging zetten was het alle hens aan dek en kon ik even geen tijd aan de ribs besteden. Normaal geen probleem maar de Easterwoodribs waren toen ik ging moppen verbrand en uitgedroogd. Grrrrrrr al het werk voor niks.

CDN meter heb ik geijkt en deze is prima. Eerdere sessies dit probleem niet gehad. Weten jullie misschien wat er mis is gegaan?

gr Wouter
 
ik denk dat je dikke ribs toch te dicht bij het vuur hebben gelegen, had je een aluminium hitteschild ertussen zitten?
 
Leo zei:
ik denk dat je dikke ribs toch te dicht bij het vuur hebben gelegen, had je een aluminium hitteschild ertussen zitten?

Nee niet gedaan. Misschien volgende keer maar doen, aldoende leert men.
 
Vervelend dat ze niet gelukt zijn.

Op zich kunnen ribs op de Easterwood methode best wat hebben, zeg 160 C. Ze moeen natuurlijk wel indirect garen, dus niet boven de kolen.

Probeer de volgende keer wat foto's te maken van de opsteling en van het vlees als het erop gaat en voor je de glaze erop doet. We kunnen je dan veel beter antwoord geven.
 
Frits zei:
Vervelend dat ze niet gelukt zijn.

Op zich kunnen ribs op de Easterwood methode best wat hebben, zeg 160 C. Ze moeen natuurlijk wel indirect garen, dus niet boven de kolen.

Probeer de volgende keer wat foto's te maken van de opsteling en van het vlees als het erop gaat en voor je de glaze erop doet. We kunnen je dan veel beter antwoord geven.

Daarom ze waren al eerder gelukt. Alleen een 47 blijft passen en meten als je wat meer mensen hebt. Volgende keer foto's.
 
Foto's zijn altijd fijn.

Mocht je een grotere Weber willen, op marktplaats staan er genoeg en de Tuincentra's saan op het punt om de barbecues in de opruiming te doen.
 
Havenmeester zei:
Leo zei:
ik denk dat je dikke ribs toch te dicht bij het vuur hebben gelegen, had je een aluminium hitteschild ertussen zitten?

Nee niet gedaan. Misschien volgende keer maar doen, aldoende leert men.
Als je er geen aluminiumfolie tussen plaatst heb je nog steeds directe stralingswarmte. Dankzij de aluminiumfolie cre?er je enkel een warme luchtstroom, dat is wat je uiteindelijk wil hebben
 
je kunt je spareribs ook 'oprollen' en sateprikker erdoor heen. vergroot je de capaciteit van je 47cm. wellicht dat je thermometer in je deksel boven de kolen hing en je probe op indirecte gedeelte, waardoor je de temperatuurverschillen kreeg.
 
Frits zei:
Foto's zijn altijd fijn.

Mocht je een grotere Weber willen, op marktplaats staan er genoeg en de Tuincentra's saan op het punt om de barbecues in de opruiming te doen.
+1 zo staan er bij mij in het tuincentrum twee nieuwe WSM's voor 275, wel overjarige modellen..
 
Ik ga morgen naar de intratuin die hebben morgenavond een extra koopavond.
 
Havenmeester zei:
Bedankt voor de tips. Na de zomer ga ik een OTP 57 aanschaffen en voor nu een folierand plaatsen.
op Numansdorp bij intratuin otp 57 cm uitverkoop 175 euro.
 
Ik lig morgen voor de deur....
 
Terug
Bovenaan Onderaan