BasBQ
Beef en Steak

Mini UDS 60 liter

 
 
 

Ep Woody

Stoker
Berichten
338
Omdat het leuk is om dingen zelf te bouwen, ben ik ook begonnen met het maken van een UDS. Ik heb gekozen voor het stapsgewijs maken van de UDS zodat hij zo snel mogelijk inzetbaar is.

Via Marktplaats liep ik tegen een mooie 60 liter ton aan. Deze was ongebruikt.
cc518bb5-1ca4-4b04-b5a9-b27e2efefcd4_zpsb39b3c08.jpg


Nadat de deksel eraf was heb ik een paar gaten geboord zodat er een rooster in kan, en 3 luchtgaten van 10mm aan de onderkant van de ton.

Hier zie je de ton met een 24 cm vergiet gevuld met een kilo briketten.
2013-08-28123148_zps4236486c.jpg


Omdat een volle kolenstarter erg veel is voor deze ton, heb ik een bestekbak van de action gevuld met een paar kolen. RVS bakje met spiritus er onder en de kolen aangestoken. Het bestekbakje heeft niet voldoende luchtgaten aan de onderkant, dus dat moet nog even uitgeboord worden, maar verder werkt het best aardig.
2013-08-28122716_zpsa37dabdd.jpg


Om half 2 de ton aangestoken.
Om 3 uur was hij rond de 135 graden.
Om 4 uur was hij rond de 145 graden
Om 5 uur 150 graden.
Om 5 uur heb ik een van de luchtgaten dicht gedaan. Waarna de temperatuur zakte naar 110 graden toen ik om 7 uur keek.
Daarna heb ik niet meer gekeken en bleek rond half 11 dat de kolen uitgegaan waren.

Nadat de UDS een aantal uren heeft gedraaid gister bleef dit over:
2013-08-29083407_zpsc4ff8cc7.jpg


De volgende run zet ik de sensor van de Heatermeter in de ton, zodat ik beter kan volgen wat de ton doet.
 
Mooi projectje! Zat er geen 'linner' aan de binnenkant van je ton?
 
Leuk! Dat wil ook nog wel een keer maken, een UDS. Maar ff een tijdje wachten denk ik, het thuisfront moet eerst nog aan de huidige collectie wennen.  ::)
 
Leuk project zo'n 60-L tonnetje :)
Ziet er goed uit!

ben zelf ook bezig met zo'n speeltje (of eigenlijk 2  ::) )

Daarom een paar vraagjes:
Ben benieuwd naar je deksel, wat heb je hiervoor gebruikt?
En de luchtgaten onder aan de ton, ga je hier nog sluiters op plaatsen om de lucht toevoer te kunnen regelen?
hoe houdt de huidige verf het als gevolg van de hitte...?
En ga je hem nog verven in de toekomst of blijft hij zo?
 
Nee, er zat geen coating aan de binnenkant van de ton. Dit was een ton die bedoelt was voor olieproducten, maar omdat deze alleen op een beurs is gebruikt als demo zat er en geen coating of liner in, en geen restanten van olieproducten.

Volgens mij is deze ton, voor 2 personen echt ideaal. Binnenkort maar eens proberen om een wat mooie Low and Slow gerechten te proberen.

Qua deksel gebruik ik momenteel de deksel die ik heb los geslepen (met een dremel) kan ik er gewoon weer opleggen. Moet er nog even een handvat aan vast maken met 2 hoeksteunen en een bezemsteel. Daarnaast heb ik ook net een SJ binnen gekregen. Als die goed past is dat ook een goede optie.

Ik weet nog niet of ik hem ga verven. Op zich is hij best grappig qua Ugliness. Heb na gisteravond eigenlijk ook niet meer gekeken hoe de verf zich houdt, maar 150 graden is nu niet echt schokkend heet.

Qua kolenmand heb ik een vergiet van 24cm van de Kwantum gebruikt met een RVS onderzetten van de Action. Nadat ik deze had aangepast nam de Action de versie van 28 cm in het assortiment. Aangezien 24cm net te klein is, en doordat het rooster iets te hoog, past er net te weinig briketten in. Dus ik heb de 28cm gehaald en die ga ik nog aanpassen. Even de bodem eruit slijpen en het rooster er weer inplaatsen.

Er moeten nog wel sluiters opkomen, maar omdat ik de stappenboor nog niet binnen had, heb ik het maar even bij 3 10mm gaten gelaten. Afsluiten doe ik met magneten met aluminiumfolie er omheen.

Dit wordt de nieuwe kolenmand, met daarop een SJ rooster om een gevoel van maat te krijgen.
2013-08-29132623_zpsf3d34253.jpg

 
Tof gemaakt en super handig dat je een proper vat gevonden hebt.
Veel plezier ermee !
 
Blijven leuke projecten om te volgen :)
 
heb zelf ook een 60 liter UDS, prima maatje!
deksel van de SJ paste net niet. als je een stappenboor wil lenen gil maar ff.
 
Altijd leuk, lekker creatief met de handjes!! ;)
 
ooit wil ik er ook nog eens 1 bouwen, leuk project
 
Heb al bijna 15 jaar 2 stuks ongebruikte 60L drums in de opslag liggen, die ik ooit van een cursist voor noppes heb gekregen. Altijd al de plannen gehad om hier een Q of smoker van te maken.

Met dit soort projectjes moet het er mss maar eens snel van gaan komen om wat leuks te bouwen (zei hij met z'n twee linker handen ;) ). Volg dit dus met grote interesse om de kunst en tips af te kijken.
 
Leo zei:
ooit wil ik er ook nog eens 1 bouwen, leuk project

Of volgend seizoen de 14 inch (37cm) WSM Leo?
 
DanBras zei:
Heb al bijna 15 jaar 2 stuks ongebruikte 60L drums in de opslag liggen, die ik ooit van een cursist voor noppes heb gekregen. Altijd al de plannen gehad om hier een Q of smoker van te maken.

Met dit soort projectjes moet het er mss maar eens snel van gaan komen om wat leuks te bouwen (zei hij met z'n twee linker handen ;) ). Volg dit dus met grote interesse om de kunst en tips af te kijken.
Handen omdraaien en opgelost ;)
 
Zeker een leuk project. Ook maar eens maken. Heb ook wel een mensen paling zien roken in zo'n vat met een natte jute zak erover.
 
structor zei:
Handen omdraaien en opgelost ;)
Heb je helemaal gelijk in; er is maar ??n manier om het te leren :D
 
Het is niet zo moeilijk om een UDS te maken. Deksel los, 9 gaten boren en je bent in principe al klaar.

Afgelopen vrijdag heb ik even spare-ribs gemaakt, maar die zijn toch wat hard gegaan, ondanks dat de temperatuur mooi stabiel bleef. Nu dus toch even een hitteschild maken om de warmte iets indirecter te maken. Daarnaast moet ik de grotere kolenmand maken. Voor het maken van de ribben had ik meer dan genoeg kolen, bleef een uur 7 zonder problemen op temperatuur. Daarna heb ik de gaten dicht gedaan en hem laten doven. Nu even extra gaten maken voor het tweede rooster, een hitteschild maken voor op de kolenmand en een paar handvaten.
 
Zoals in een ander topic beloofd hier nog een foto van mijn kolenmand, en een foto van de USM (Ugly Smokey Mountain) zoals hij er nu bij staat.

2013-11-15163015_zps6446a31f.jpg


Huidige staat van mijn USM.

IMAG1343_zps75172e57.jpg


Todo:
Kogelkranen. (die krijg ik als het goed is volgende week binnen)
 
Mooi projectje! Wat voor een hitteschild ga je gebruiken?
De 24cm koekepan die ik gebruikt heb, is te klein. Zowel in diameter
Als in inhoud. Het water was al snel verdampt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan