Beef en Steak

Mijn Paraguayan Burger

Paola

Kooltjesharker
Ik zag het thema van de fotowedstrijd en waarom niet effe experimenteren en oefenen mijn kook skills en creativiteit. Ik zelf ben een wereldburger, een mengsel van godin en panther, ik ben een Paraguayaanse vrouw. Daarom is deze burger creatie een ode aan mijn roots.

Ik heb gedacht om deze typische Paraguayaanse maisbrood met een rundergehakt en ei vulling om een burger van te maken.

IMG_0217.jpeg

Ten eerste ik heb de burgers gemaakt met de ingrediënten van de vulling.

Ik heb 1,5 lente uien (een hele en een half, de witte kant) in brunoise gesneden, halve rode paprika in duxelle gesneden, 1 teen knoflook gehakt. Als je van pittig houd mag je een chilipeper in duxelle gesneden toevoegen ipv de rode paprika.

IMG_0024.jpeg

En daarna 3 el van een rub voor rund toevoegen en goed mengen,

IMG_0025.jpeg

En daarna voeg het gehakt en heel goed mengen. Van deze mengsel heb ik 9 burgers van gemaakt.

IMG_0029.jpeg

Dit heb ik in de koelkast laten rusten voordat ik ze ging grillen. Dit is heel belangrijk want dit help om iets vaster te maken.

Daarna begon ik met de broodjes.

In een kom ik meng 250 gr gele maïsmeel (merk PAN, te vinden bij de toko of AH) 2 el tapioca zetmeel (bij de toko) 1/2 tl zout, 150 gr geraspte jonge kaas, 1 ei, 1 el roomboter (of reuzel) en 1/2 cup melk

IMG_0026.jpeg

Ik voegde eerst 1/4 cup melk

IMG_0027.jpeg

En daarna voegde de rest van de melk langzaam, 1 el per keer totdat het deeg vaster was. Daarna gekneed en ik kom op 670 gr en gedeeld door 6 maakte 6 broodjes van 111 gram

IMG_0028.jpeg

Ik gaaf ze een ronde vorm en zat ze ook heel effe in de koelkast laten rusten zodra ze vast worden. Daarna heb ik ze in de BGE op indirect vuur op 200 graden laten bakken gedurende 30-35 minuten.

IMG_0030.jpeg

De geur was heerlijk 🥰

Terwijl het brood aan het afbakken was heb ik een saus gemaakt met de 1/2 resterende groene lente ui, 2 el gehakte peterselie, 1 teentje gehakte knoflook, 1 geprakte gekookte ei, 1 tl mosterd, zout, peper, 2 el Griekse yoghurt en 2 el mayonaise.

IMG_0023.jpeg

Deze rub is diegene die ik gebruikte voor de burgers.

IMG_0034.jpeg
Goed roeren en mengen. En voila, een heerlijke saus (in het originele recept, de geprakte ei en de groene van de lente ui is gemeng met he gehakt vulling) Daarom deze saus.

IMG_0031.jpeg

En ze zagen zo uit, met een fantastische kleurtje😍

Daarna het conveggtor eruit en direct grillen op 200 graden, voor 10 minuten (regelmatig gedraaid)

IMG_0032.jpeg

En op het laatste minuut heb ik de cheddar op de burgers gedaan,

IMG_0033.jpeg

En daarna de burger gemonteerd, broodje gesneden, sausje op het broodje, burger met cheddar, 1 schijf tomaat, en schijfjes augurk, beetje saus en broodje.
En dit is het eind resultaat:

IMG_0036.jpeg

Heerlijk, ik voelde me echt thuis 🇵🇾😊

IMG_0037.jpeg

Er was ook niks van over, alles is op 😁

Mijn missie is geslaagd en ben zeer tevreden😋

Ik ben met dry januari bezig dus gematcht met een glaasje cola🥤

Ik wens jullie een hele fijne avond 😊

Heel origineel. Leuk verhaal om te lezen
Kende het gerecht niet waar het zijn oorsprong van leent. En vind het ook altijd leuk burgers om te zien en lezen dat de broodjes zelf zijn gemaakt.

Wow, dat ziet er weer heerlijk uit Paola! Leuk dat je de broodjes ook helemaal zelf maakt. Proef je uiteindelijk nog wat terug van de kaas die je in het brooddeeg hebt verwerkt?

Wow, dat ziet er weer heerlijk uit Paola! Leuk dat je de broodjes ook helemaal zelf maakt. Proef je uiteindelijk nog wat terug van de kaas die je in het brooddeeg hebt verwerkt?
Jazeker! Samen met de rooksmaak, heerlijk! Normaal die broodje is op een steenoven gebakt

Terug
Bovenaan Onderaan