BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste beenhammetje

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Na de gangbare worstjes, zalm en zo werd het eens tijd voor iets anders en een volgende stap. Een beenhammetje leek me nog redelijk simpel en lekker. Voor mij een (kleine) nieuwe uitdaging omdat ik de Q op een lagere temperatuur van 160-170 graden moest krijgen en houden.

Daarom bij appie een beenhammetje op de kop getikt. Deze in de marinade gezet (ketjap, honing, whiskey, tijm) en 24 uur in de zip lock laten marineren.

2014-07-19204507.jpg


De Q ingericht voor de indirecte methode met 170 graden dome en de beenham op het rooster gelegd.

2014-07-19204831.jpg


Vervolgens de thermometer ingesteld op 57 graden en wachten. Tijdens de gaartijd geprobeerd om de temperatuur zo constant mogelijk op 170 graden te houden. En dat viel voor mij als beginner nog niet mee.

Na ongeveer drie kwartier was het zover:

2014-07-19213641.jpg


Nu de beenham nog ongeveer een kwartiertje in de folie gehad (glimmende kant naar binnen).

Uiteindelijk beenham eruit gehaald en gesneden

2014-07-19215318.jpg


Het was al wat later, de beenham werd een snack, dus ik kan/kon de kleur niet goed meer beoordelen. De beenham was echter zeer smakelijk en sappiger dan ik hem ooit uit de oven heb gekregen (natuurlijk mede doordat ik nu een kernthermometer gebruikte).

Toen de ham bijna op was, realiseerde ik me dat ik het rookhout vergeten was. Dus dan doen we de volgende keer.

Want dat er voor beenham nog een volgende keer komt is een feit :D

Leermomenten:
  • Het rookhout niet vergeten :)
  • Volgende keer minder kooltjes. Nu moest de onderste schuif telkens dicht, waarna de boel in elkaar stortte en weer wat open waarna het te warm werd. Hopelijk met minder kooltjes kan de schuif wat meer open waardoor ik er minder vaak op hoef te letten. Ik begin geloof ik steeds meer het nut in te zien van speeltjes als de iGrill 2 waarmee je de dome temperatuur in de gaten kunt houden zodat er automatisch een alarm afgaat als de dome te koud of te warm wordt :)
  • Misschien eens een ongezouten beenham proberen, zodat de marinade nog beter intrekt?

Kortom een voor mij geslaagde eerste poging. Het was weer lekker, als snack samen met wat gedroogde tomaatjes uit de oven en wat blokjes feta, overgoten met honing-appel dessing.
 
mooie sessie hoor, ja, de meeste keren zijn de beenhammen al gezouten, en daar zul je wel degelijk rekening mee moeten houden, anders ga je met je zout echt over de scheef.
desalniettemin had ik het best wel willen proeven  :)
 
Mooie reportage, 170 graden C haal ik met mijn 57 en 67 Wsm met een volle starter en onder de schuif op een klein kiertje en boven helemaal open.
 
Frits zei:
Mooie reportage, 170 graden C haal ik met mijn 57 en 67 Wsm met een volle starter en onder de schuif op een klein kiertje en boven helemaal open.

Ik heb een 47 en gebruikte driekwart starter. Zoals gezegd werd het daarmee te warm als ik de onderste schuif op een kiertje zette. En als de schuif dicht was, werd het weer te koud. Daarom maar experimenteren met wat minder kooltjes zodat de schuif hopelijk wat meer open kan. Ik ben al gauw geneigd om de Q (te) vol te gooien  :D
 
Leo zei:
mooie sessie hoor, ja, de meeste keren zijn de beenhammen al gezouten, en daar zul je wel degelijk rekening mee moeten houden, anders ga je met je zout echt over de scheef.
desalniettemin had ik het best wel willen proeven  :)

De beenham smaakte verder niet te zout of zo hoor. De marinade was echter alleen aan de buitenkant te proeven. En ik had ergens op het forum gelezen dat het pekelen ervoor zorgt dat de zaak dicht komt te zitten, zodat marineren minder effect heeft.

Daarom maar eens een ongepekelde beenham proberen volgende keer. Alleen... ik ben die zelf nog nooit tegengekomen in de supermarkt. Moet je daarvoor dan bij de slager zijn?
 
Nice!!
 
dromer1967 zei:
De beenham smaakte verder niet te zout of zo hoor. De marinade was echter alleen aan de buitenkant te proeven. En ik had ergens op het forum gelezen dat het pekelen ervoor zorgt dat de zaak dicht komt te zitten, zodat marineren minder effect heeft.

Daarom maar eens een ongepekelde beenham proberen volgende keer. Alleen... ik ben die zelf nog nooit tegengekomen in de supermarkt. Moet je daarvoor dan bij de slager zijn?

Ik zou inderdaad een goede slager proberen.
Door je ham zelf te pekelen kun je zelf bepalen welke smaken je in je marinade/pekel doet. Die voorgepekelde dingen nemen niet veel smaak meer op. Wat niet wil zeggen dat ze niet lekker zijn overigens...
Ziet er prima uit zo!
 
Vandaag in de herkansing gegaan, omdat ik de vorige keer het rookhout vergeten was en de smaak ook wat sterker mocht.

Dus nu de beenham 24 uur in (goede) ketjap en honing gemarineerd met 4 eetlepels whiskey ipv 1, wat knoflookpoeder, 2 eetlepels sambal badjak en een eetlepel gedroogde selderij.

Ditmaal wel rookhout erop. Tevens heb ik geprobeerd om de ham wat te glazen na een half uurtje of zo. Kon niet al te veel, want na 40 minuten is het zaakje al gedaan.

Jemig de pemig, wat is dat lekker zeg! Het rookhout voegt wel aan de smaak toe. Het was ook lekker pittig en ik had het gevoel dat er nu nog net even wat meer smaak aan zit. Met moeite de helft voor morgen bewaard  :D
 
Errug leuk dat je steeds beter wordt! Dat is toch het leukste van de hobby!
 
Terug
Bovenaan Onderaan