BasBQ
Beef en Steak

maverick et732 niet accuraat?

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Wegens chronische luiheid onlangs een maverick et-732 thermometer aangeschaft om draadloos mijn wsm in de gaten te kunnen houden.
Gisteren tijdens mijn BCC viel me al op dat ik veel meer temperatuurwisselingen had dan "vroeger". Dat heb ik maar geweten aan het feit dat het een stevig waaide en dat de maverick veel gevoeliger is dan mijn vorige no-name thermometer.
Het deed me echter wel een beetje twijfelen aan de maverick en als controle heb ik vandaag bij het maken van een berg ribbetjes een ikea fantast probe extra op het rooster geplaatst (low and slow bleef onder de 120).

Wat bleek, in Fahrenheit gaf mijn maverick 10 tot 20 graden warmer aan dan de fantast. Moet wel zeggen dat door de hogere gevoeligheid van de maverick dit verschil wel vertekend kan zijn, als er door een windvlaag 5graden bij kwam, was dat wel te zien op de maverick, maar (nog) niet op de fantast, wat het verschil groter maakt dan werkelijk het geval is.

Later beide probes in een pannetje kokend water gedaan met als metingen de fantast op een steady 99 graden celcius, de maverick dansend tussen 101 en 102 graden. Daarna mijn oven op 115 graden laten komen en na een kwartier gaf de fantast 116 aan en de maverick 121.

Een afwijking van 5 graden dus, is dat normaal/acceptabel? Dit verklaart het verschil wat ik zag tijdens het BBQ'en gedeeltelijk, daar was het verschil nog groter (10 tot 20 F, dus Max rond de 10 celcius), terwijl de probes op nog geen cm afstand van elkaar op het rooster lagen, de maverick d.m.v. de klem, de fantast door een kurk.
Bijkomend gaf de thermometer van weger in de dome een nog groter verschil, deze kwam niet bnoven de 200 uit, maar kan me voorstellen dat die sowieso niet betrouwbaar is met het hele rooster bedekt met vlees.

Enig idee wat te doen? Is deze afwijking "normaal"?
 
ik heb dezelfde maverick, ik heb niet dat temoeratuur verschil voor zover ik weet.
Ik zal het de volgende keer als ik hem gebruik eens testen met een andere erbij, ik hou je op de hoogte
 
Terug
Bovenaan Onderaan