BasBQ
Beef en Steak

Maple Fattie

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.963
CIMG1498.JPG


Ingredienten:

- 1 pond varkensgehakt
- 3 eetlepels Maple Syrup
- 1 theelepel zout
- ? theelepel koriander

Werkwijze:

Meng alle ingrediënten goed door elkaar, ik gebruik varkensgehakt omdat dit meer vet bevat dan rundergehakt. Zonder vet krijg je een bijzonder droge worst en dat is niet lekker.

CIMG1478.JPG


Maak van het gehaktmengsel een worst van een centimeter of zes doorsnede. Rol deze stevig in huishoudfolie en laat deze een nacht opstijven in de koelkast.

CIMG1479.JPG


De volgende dag haal je worst uit de folie en rol hem door een van je favoriete bbq rubs. Deze heb ik door de Dizzy Pig 'Raging River' gehaald.

SA401641.JPG


Leg hem nu indirect op de Q tot hij een kerntemperatuur heeft van 72° C. Als rookhout heb ik Maple snippers gebruikt, deze verspreid een heerlijk zoete lucht door de tuin.

CIMG1490.JPG


Deze heeft twee uur op de WSM gelegen bij een temperatuur van 125? C.

Heerlijk voor bij de borrel.

CIMG1501.JPG


Bedankt voor het kijken.
 
De Maple variant heb ik nog niet gemaakt, ik zie dat je een Jimmy Dean clone recept hebt gebruikt. In het originele zit ook nog 1/2 theelepel Ve-Tsin, dat haalt de smaak een stuk op.

Voor de mensen die bij een Fattie denken aan bacon aan de buitenkant en vullingen. Dit is de fattie zoals hij ooit is ontstaan. Mensen waren aan lange sessies aan het barbecueën en wilde iets te snacken 's-ochtends. In de VS kun je rollen worst kopen waar je dan een plakje afsnijdt en die dan in de pan gaart, zoals een hamburger, zoek voor de lol eens op google nar Jimmy Dean Sausage. De fattie is er gekomen door zo'n rol uit de verpakking te halen, door je favoriete rub te halen en hem daarna te garen in je smoker. Serveren in plakjes op een crackertje.
 
Deze kende ik nog niet
Ik gebruik de laatste tijd half om half gehakt en moet zeggen dat dat ook aardig smaakt, niet droog iig
 
ik heb pas geleden ook een fattie gemaakt van half/half gehakt...met dan wat repen dun katenspek in de kern...en kaas...

zal een volgende keer foto's er van maken aangezien het een test was voor een buurt bbq...en het is natuurlijk weer eens iets anders ;)

denk dat iedereen wel de nodige ideetjes heeft voor een aparte vulling.....
 
Je kan zoveel varieren met een vulling, maar ik heb ze het liefste zo. (of gerold in gekeusde pepers, mmmmm)
 
Frits, waar heb je in hemelsnaam die maple snippers vandaan???
Ik kan alleen maar pellets vinden...
 
prachtig Noskos je weet ook serieus van de hoed en de rand, ook rap eens proberen een fattie te maken
 
De Maple snippers heb ik vorig jaar op het NK gekocht bij Napoleon.
 
@ Blacklegend, je kunt gewoon de pellets nemen hoor, in een blikje of folie pakketje geven die gewoon goede rook af hoor.
 
Thanks Noskos, had nog niemand ze zien gebruiken.
Wist niet wat ik er van moest verwachten...
 
zo daar liggen weer lekkere dingen op de Q, ziet er weer super lekker uit
 
op de foto's lijkt de fatty een erg fijne structuur te hebben, als ik gehaktballen maak blijft de structuur vaak wat grover tenzij ik  een eitje door het gehakt doe dan word de structuur wat fijner.
Nu is mijn vraag gaat er bij het maken van een fatty een eitje door het gehakt of is dat niet nodig?
 
Yep.
 
Blokken of snippers?
Maple is esdoorn, is ahorn, soms nuttig met zoeken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan