BasBQ
Beef en Steak

maidenproject

albertvv

Tondelzoeker
Berichten
11
Zoals al gezegd bij het voorstellen heb ik het plan om zelf een bbq te bouwen. In het verleden wel vaker een gril gebouwd door simpelweg een melkbus of olievat door te slijpen, onderstel eronder maken en een winkelwagen slopen maar nu dan het "echte" werk. Als ik me niet vergis wordt hetgeen ik maak wel een oklahoma smoker genoemd, mocht het niet zo zijn dan maakt het ook niet uit het gaat ten slotte om het resultaat en wat je er mee kan. Allereerst maar eens wat materiaal verzamelen, ik had nog een luchttank van een vrachtauto liggen en bij de sloop nog 2 lpg-tanks gescoord, een van 90 liter welke de gaarkamer wordt en een van 50 liter welke de vuurkamer wordt. De luchttank wordt de rookkamer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-H8QENIYV.jpg
De start, als eerste het gas uit de tanks verwijderd en vervolgens deze kaal gemaakt met een tercooschijf. Ondertussen wat verslagen van andere bbq's bekeken en besloten om mijn vuurkamer horizontaal te plaatsen zodat ik deze ook als gril kan gebruiken, hiervoor gietijzeren roosters besteld als ook, bij dezelfde leverancier, de thermometers voor de gaar en rookkamer.
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-PQXW3WLH.jpg
De vorderingen tot nu toe, volgende op de lijst is het plaatsen van de rookkamer welke reeds afgetekend is betreffende de ronding, dit staat voor morgen op de planning (heerlijk als je vakantie hebt). Vervolgens nog een kolenmand en de slede hiervoor, een rooster voor de gaarkamer en een heatdispencer. Ben op zich wel een absolute leek op dit gebied (heb wat maatvoeringen hier van het forum via de calculator) en zit nog wel met een paar vragen, kan bijv de kolenmand alleen gemaakt worden van strekmetaal of voldoet elk geperforeerd metaal hiervoor, hetzelfde geld voor het rooster in de gaarkamer?
Kortom alle tips en adviezen zijn welkom en ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen.

 
wat een luxe...bbqklussen in de vakantie. B-)

wordt vast wel weer een leuk projectje om te volgen.
dat grillen boven t stookgedeelte gaat tegen vallen want is te heet en dr valt qwa temp niks te regelen dus .
meest is dat bbqknoeien dus.
de enkele xren dat ik bbq doe ik een mand met kolen in de gaarkamer.
zo heb je ook nog speling op t rooster wbt koude zone,en dus tijd om relaxt wat bier te drinken.

en dat metaal voor een korf maakt nie zo veel uit .
liefst wat stevigs rvs want dat gaat levenslang mee,maar gewoon stevig staal doet t ook tot aan je vut.
voor rooster kies ik t liefst gietijzer of rvs.
staal en chroom roosters worden vies roestig op de duur.

sucses met de bouw.
 
een kleine update, we zijn ondertussen een weekje verder en elke dag lekker bezig geweest. Het wachten is op het strekmetaal welke is besteld en waarschijnlijk as maandag binnen komt, hoewel het eigenlijk geen wachten is omdat de rest gewoon afgewerkt kan worden. Tot nu in principe het grootste deel gebouwd wat rest is een deurtje in de vuurkamer, afscherming voor de temp.meters, onderstel en het rooster (gaarkamer) en brikettenmand welke beide gemaakt zullen worden met strekmetaal.
Onderstaand een impressie
gaar- en vuurkamer gehecht en de deksels geslepen:
Foto-PQXW3WLH-D.jpg

rookkamer gehecht, sluiting voor de deur gemaakt.
Foto-UPYUHDFH-D.jpg

schoorsteen gemaakt
Foto-E6HLVXLW-D.jpg

en de luchtinlaat voor de vuurkamer
Foto-FCMGMUYD-D.jpg

tot zover voor nu


 
knap ding wordt t,
ook lekker stevig materiaal gebruikt zoals de uitlaat en zn klep.
B-)
 
plaatmateriaal wat ik gebruikt heb voor de zijkant vuurkamer, uitlaatklep enz is 5 mm dik. Hoeklijn en strip 3 mm dik en de uitlaat is 5 mm dik. De heatdispencer is gemaakt van 2 mm dik rvs plaat.
Ben nu zover dat begin deze week het onderstel, grilrooster in de gaarkamer en brikettenmand gemaakt wordt, en wil dan (voor te schilderen) eerst een proefrun doen. Ook om te kijken of de temp goed te regelen is enz. Het is tenslotte de eerste keer dat ik iets dergelijks in elkaar zet, weliswaar veel tips hier van het forum gehaald en gebruik gemaakt van de calculator betreffende de grootte van luchtinlaat ed maar toch zenuwachtig betreffende de werking. Mocht er dus iemand nog tips hebben dan houdt ik me van harte aanbevolen.
 
En weer lekker bezig geweest, rooster voor de gaarkamer

Foto-H8EKMQRT-D.jpg


kolenmand:
Foto-DDAU4OWD-D.jpg


Onderstel gemaakt en vanmiddag heb ik hem uitgelaten op het terras:
Foto-ZS87SBL8-D.jpg


Morgen nog de laatste paar dingen doen, wil het rooster in de gaarkamer nog een paar cm laten zakken, een paar opklaphandels maken zodat hij makkelijker te verrijden is en een bord/legplank aan de voorzijde voor het gereedschap ed. Was heel erg benieuwd hoe die het zou doen en heb een test gedaan met 2 kg briketten voorverhit in de starter vervolgens in de mand. Na 10 minuten temp op 100gr, 20 min 150gr en met 40 min op 200gr. Vervolgens getest om de temp constant te houden wat perfect lukte, met de uitlaat vol open en luchtinlaat 1/3 dicht een schommeling van max 2gr.
 
Wow, zit met verbazing te kijken hoe knap dat in elkaar gezet wordt, en met verbazing bedoel ik jaloezie. Ik heb ook twee rechterhanden, maar ben helaas links. Benieuwd naar het eindresultaat.
 
Ik ben ook linkshandig maar heb 2 linkerhanden  ;). Vandaag het hele spul in een hittebestendige industriele coating gezet en de houten hendels en werkblad in de vernis. Morgenvroeg nog een laagje vernis over het hout en morgenmiddag nog een keer opstoken zodat de coating goed wordt "ingebakken". En vervolgens (krijg er nu al trek van) zondag de eerste keer sparerib low and slow. Foto's volgen
 
Geweldig resultaat, ben benieuwd naar de afwerking!
 
ziet er goed uit hoor petje af voor je bouwkunsten
waar die ouwe gastanks niet goed voor zijn
 
En de finishing touch, het geheel in de coating en houtwerk 2x in de vernis.

Foto-FHBW4EBE-D.jpg

Foto-WT3EK6IG-D.jpg

Foto-BLR8T8NW-D.jpg

Foto-KXNZUR6S-D.jpg


vanmiddag een run gedaan met sparerib (waarvan een compilatie in een ander draadje) en wat me positief opviel is dat ik om een bepaalde temp te bereiken en behouden er nu 1/3 minder briketten nodig waren en de luchttoevoer verder toegeknepen kon worden. Zo zie je maar dat inbranden en testruns zeker ook resultaat hebben op de werking van je smoker.
 
Ben er ook heel blij mee. Had feitelijk nog totaal geen bbq ervaring, iig niet low&slow en met gesloten deksel, maar hij laat zich supermakkelijk in temp controleren en het verbruik van briketten valt me mee, +/- 1 kg voor een run van 4 uur. Zal denk ik wel meer zijn als met een standaard Q maar had vooraf verwacht dat het nog meer zou zijn. Inmiddels een paar runs spareribs gedaan en de volgende run met buikspek ligt al te marineren. Lijkt wel verslavend te werken zeg maar  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan