BasBQ
Beef en Steak

Longhaas vraagje

Kevin-

Sprokkelaar
Berichten
27
Hoi BBQ genoten,

Laatst bij de Makro 2 longhazen meegenomen, vorige week voor het eerst een daarvan bereid. Maar de smaak was nou niet echt lekker, een heel sterke bijna wild achtige smaak. Hoort dit bij dit stukje vlees, of is het slechte kwaliteit of verkeerd bereid? Ik heb het op m'n keteltje, alle schuiven open ( denk 250 graden ) tot een kerntemperatuur van 50 graden gegaard. Enkel zout en peper naderhand als smaakmaker.

Viel me ook op, ik had de zeen er vooraf uitgesneden, dat het bij de ene helft erger was als bij de andere helft..

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen.
 
Ik ben ook benieuwd..... de mijne, ook van de Makro, ligt nog in de vriezer :unsure:
 
Hard grillen is the way to go, dus de bereiding klinkt goed. De bevindingen die je beschrijft doen vermoeden dat je te ver gegaard hebt maar je temperatuur klinkt goed. Heb je het vlees wel mooi haaks op de draad gesneden? Als je dat niet doet hou je de vezels te lang en moet je meer kauwen, dat doet ook wel wat met de smaak en je mondgevoel. Heb je het vlees laten rusten waardoor het verder gaart?
 
Laatst bewerkt:
Kevin, wij hier thuis hebben hetzelfde meegemaakt met longhaas, smaken verschillen, waarschijnlijk is het niet jouw en ons ding.
Of het nu een sterke wildsmaak was weet ik niet, meer een zeiksmaak om het maar eens plat te zeggen.
En zo vind ik lever ook smaken, dat zou er weer op kunnen duiden dat hij te lang gegaard heeft dat kun je met eendenborstfilet ook hebben, maar hij was zo rood als bloed (50 graden kern)
Nu zijn wij hier thuis ook absoluut geen wild liefhebbers, Hertenbiefstuk gaat nog prima maar Haas bijvoorbeeld, nee dank je.
Het kan ook zomaar zijn dat we een verkeerd stukje hadden, verkeerd bereiden dat geloof ik niet, ik heb het 2x geprobeerd met hetzelfde resultaat, daarna een Diamanthaas gegrild en die was echt perfect.
Maar zoals ik al zei, smaken verschillen nu eenmaal, daar kan het ook aan liggen.

Ik verplaats deze even naar het juiste onderdeel, De Rookkamer
 
Mijn ervaring met longhaas beperkt zich tot usa grain fed, ik vind het heerlijk. Ben absoluut geen wild liefhebber maar herken jou omschrijving ook zeker niet. Mijn ervaring is meer/sterkere smaak dan een ossenhaas maar zeker niet richting wild en dezelfde malsheid als een ossenhaas(dat zal wellicht komen door de kwaliteit van usa grain fed). Naast Picanha en Ribeye een van mijn favorieten stukjes rund.

Ik vind m het lekkerst met net wat meer kruiden dan alleen peper en zout, bijvoorbeeld de bold en beefy rub van blues hog. Ik ga met de longhaas nooit verder dan 50, bij voorkeur is 45 al voldoende.

edit: nu ik er over nadenk heb ik wel een keer een grass fed ierse longhaas gehad, die beviel me ook niet zo goed, zowel de structuur als de smaak. zelfde heb ik een keer gehad met bavette, ook een goedkoop stukje welke niet naar binnen te krijgen was terwijl de eerst volgende heerlijk was, maar dan ook wel meteen 3x zo duur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het stukje wel laten rusten, maar hij was wel echt rare. En uiteraard haaks op de draad gesneden, met de malsheid was ook niks mis.

Ik heb nog een stuk liggen, had ze per 2 gekocht. Deze met 45 graden er dan maar afhalen en met een beef rub rubben..

Ik zal het deze week ff delen als reactie. Misschien is die zeiksmaak zoals @Ewald gewoon niet ons ding.

Gelukkig heb ik het met bavette nog nooit gehad, dure stukken en goedkope stukken geprobeerd, je merkt zeker wel kwaliteitsverschil maar man wat blijft dat een lekker stuk vlees.
 
De Longhaas die ik had was ook met meerdere stukken verpakt, kwam bij de Hanos vandaan.
Australian grain fed beef.
 
Interessant draadje.
 
Interessant draadje.
Of een hoop gezeik 🤣 om in de woorden van de starter te blijven. Nu on topic. Nooit gehad met longhaas, een van mijn lievelingsvleesjes. Blijft natuurlijk een natuur product (das dubbel natuurlijk).
 
Vanavond mijn Makro longhaas geproefd maar ik vind ‘m lekker..... geen wildsmaak oid kunnen ontdekken. Nu moet ik wel bekennen dat ik ook een liefhebber van wild ben dus misschien maakt dat het verschil :giggle:
 
Terug
Bovenaan Onderaan