BasBQ
Beef en Steak

Lardo

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Ik had wat varkensvet over na het slachten van mijn varkens. Dit wordt normaal omgesmolten om mee te bakken, smeren en haar in model te doen:cool:.

Normaal hou ik ook een stuk over voor mijn buurman welke ik pekel en dan na een dikke week afgeef. Maar deze keer wilde ik het eens over een andere boeg gooien en lardo maken.

Een mooi stuk vet spek uitgekozen.
7BDC821B-D1BF-4EF1-9D26-6CE84B2ECDAF.jpeg

Een droge pekel gemaakt bestaande uit zout, peper, jeneverbes, steranijs, knoflook, rozemarijn en tijm.

E86AFBDA-D541-43BE-94EE-E43D59DDD77B.jpeg

Dit in een bakje gedaan samen met het vetspek
5AB8B155-CCFE-44BD-816A-9E4677753D9B.jpeg

Nu 6 maanden wachten


Ondertussen zijn we het vet gaan smelten met dit als resultaat.

F63C9118-8F9D-460D-B0DD-6CDEE93D746D.jpeg


Mijn haar zal voor de rest van mijn leven goed zitten :ROFLMAO:
1250672F-2653-460F-BDB5-7206E87FB0C6.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Lekker bezig geweest!

Moet je het in die 6 maanden ook nog omdraaien of verversen?
Of is het gewoon de kelder in en afwachten.
 
Prachtig project. Ooit lardo van livar mogen proeven, echt goddelijk.
 
Fantastisch! En die potjes gesmolten vet, hoe gebruik je dat nu verder?
 
@Sander72 Ik gebruik het voor bakken van van alles (vlees, aardappeltjes etc..). Vaak met een beetje roomboter erbij voor de smaak. Het vet is wat voller van smaak en verzadigd beter is mijn ervaring. Merk je ook met frituren, je raakt er snel vol van maar geeft verder geen bijsmaak in tegenstelling tot die plantaardige oliën van tegenwoordige. Moet er bij zeggen, vanwege het machtige moet je er van houden. Kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is weggelegd.

Het is fijn om te gebruiken in stalen/gietijzeren pannen. Omdat het wat dikker is blijft er altijd een dun laagje achter waardoor je seasoning goed opbouwt. Dat laatste kan je natuurlijk ook oplossen door na het wassen laagje olie aan te brengen, maar dit is minder werk :D. Verder nog heel af en toe voor klusjes om het huis, bv als boorvet. Of voor de droge huid. Lijkt qua samenstelling veel op menselijke vet, gevoelsmatig is dat gezonder dan het nivea spul wat van aardolie is gemaakt.

Ik heb dit jaar overigens extreem veel, zijn 2 varkens geslacht ipv 1. En 1tje was echt veel te vet geworden, kleiner ras dat het varken dat vet moest worden de baas was. Nu dus 16L in weckpotten zitten. Met de aankomende tekorten van zonnebloem en palmolie zit ik voorlopig nog goed ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan