BasBQ
Beef en Steak

Laagste stabiele temperatuur te behouden?

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Dit voorjaar ben ik in de markt voor een nieuwe keramische bbq na de deceptie met een goedkope chinese variant. In eerste instantie twijfelde ik tussen een BGE Large en een BroilKing Keg 4000. Nu las ik hier een topic waarbij iemand moeite had de BKK4000 stabiel te houden op een lagere temperatuur en aangezien ik graag zo langzaam mogelijk gaar vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met het laag houden van de temperatuur. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een BGE of een BKK4000 stabiel te krijgen op een graad of 60-70?
 
Met mijn Primo heb ik daar geen problemen mee.
 
De keg kan ik stabiel op 85-90 graden krijgen.
Lager nog niet geprobeerd  (zal wel een heel klein vuurtje moeten worden )
 
Heeft het met alleen de BBQ te maken of ook met de kolen?

Ik heb op de BlackBastard moeite om de temperatuur laag te houden.  Heb zelf het idee dat het komt door de kolen die te makkelijk ontbranden (Peko). Kunnen zwaardere kolen een beter resultaat geven?
 
Op me ei was het erg goed te doen (een eitje...) om de temperatuur op 80 graden te houden gedurende 6 uur (ongeveer). Dit was de 3e keer dat ik me ei destijds gebruikte en de 1e keer dat ik hem niet op 110 had, dus was er nog niet zo extreem bekend mee. Dit deed ik met Dammers houtskool. Ging prima!
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me verbaas dat het een aantal mensen lukt om een ei/primo/keg op 80 te houden voor lange tijd. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar als ik mijn ei (medium) op 100 wil houden vind ik dat al best lastig. Nou zit ik meestal hoger (110-120 vind ik mooi zat voor L&S), maar best benieuwd.
(Excuus al ik teveel inbreek op je draadje, want je vraag ging met name over de keg)
 
Nou ik kan mijn keg ook goed stabiel houden op 80 graden hoor.
Alleen je moet opletten dat je niet te vaak wil kijken anders lukt het niet.

heb trouwens mijn weber 57 al 3 maanden op een constante temperatuur staan lekker low en slow.
 
Peter W zei:
Nou ik kan mijn keg ook goed stabiel houden op 80 graden hoor.
Alleen je moet opletten dat je niet te vaak wil kijken anders lukt het niet.

Dit geldt volgens mij voor elke q. Als je ziet hoe veel zuurstof er bij komt door het deksel te openen kan dat ook haast niet anders.

Peter W zei:
heb trouwens mijn weber 57 al 3 maanden op een constante temperatuur staan lekker low en slow.

Hoe veel kolen kost dat? Je q 3 maanden aan?
 
Denk dat ie gewoon uit in de kelder staat...
 
Het doorschieten van de temperatuur is vervelend, het heeft vaak een sterke invloed op het eindresultaat.

Ribbels wil ik echt rond de 100 hebben en niet op 125, veel oefenen met je Q, en starten met een bak water om een goede run te krijgen, het testen met verschillende soorten kolen met hun eigen eigenschappen zorgt er voor dat je dit uiteindelijk wel goed onder de knie moet kunnen krijgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan