BasBQ
Beef en Steak

kunstdarm (collageen) ipv natuurdarm. iemand ervaring/tips?

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
ik zag in het good eats filmpje over worstmaken dat werd aangeraden te beginnen met kunstdarm (van collageen) omdat dit veel eenvoudiger te hanteren is. dat zou voor de noob als ik dit bemoedigend kunnen werken (dat het allemaal appeltje eitje lukt met worst stoppen de eerste keer zeg maar).

heeft iemand hier ervaring met kunstdarm? ik zie eigenlijk alleen maar natuurdarm voorbijkomen. en ik zie ook vaak voorbijkomen dat het vullen niet meevalt  :-\


alton brown in actie voor wie de episode niet kent (laat je niet afleiden door de afgrijselijk jaloersmakende custom paint-job hot rod kitchen aid...)



Good Eats S07E06 Sausage: A Beautiful Grind
 
Gewoon natuurdarm gebruiken,dat lukt jou ook.
 
Natuurdarm in lauw water weken dan is het op z'n sterkst. Je moet dan echt goed je best doen om het kapot te trekken.
Vullen gaat zeker lukken doe het wel met z'n twee?n de eerste keer als kan dat helpt enorm.

 
Ik gebruik ook natuurdarm, dat koop ik gewoon bij de slager. Als je slager het niet heeft wordt het tijd om een echte slager te zoeken.

Als je de darmen goed laat weken en ook goed nat houdt tijdens het werken zijn ze behoorlijk sterk en elastisch. Ik zet de darmen als eerste in de week voordat ik met het vlees begin en dan staan ze toch wel minimaal een half uurtje in het water voordat ik klaar ben om ze te gebruiken.

Worst maken blijft natuurlijk wel een kunstje wat je moet leren, maar als ik het kan, kan iedereen het. ;)

 
Ik heb ook een keer kunstdarm gebruikt, want was zo handig.... Ik kan hier een heel dramatisch verhaal neer typen, maar laat ik zeggen "NIET DOEN"!!!!!
Gewone darm werkt he le maal prima!
 
nou das eensgezind  ;)

de slager heeft darm, das het probleem niet. ik vroeg me gewoon af of het een interessante short cut was. niet dus!
 
Geniaal filmpje...
 
Collageendarm wordt gebruikt om kiprollade in te maken. Die wordt daar eerst in gestopt en daarna gaat het netje er omheen.
Collageendarm lost n.l. op tijdens het braden en bakken en dan houd je toch een kiprollade in een netje over.
Maar ik denk dat jij niet wilt dat je darm oplost.
 
Natuurdarm werkt perfect!! :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan