BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm met Jack Daniels

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
Gisteren een zalm gerubt met een mix van 2/3 zout en 1/3 bruine suiker.

foto.JPG


De zalm met peper bestrooien en goed in de rub zetten.

foto.JPG


Stevig in huishoudfolie verpakken en onder een paar pakken jus in de koelkast leggen.
Na twalf uur goed afspoelen en insmeren met Jack Daniels en 12 uur laten drogen in de koelkast

foto.JPG


Ik heb de zalm in die twaalf uur nog twee keer bestreken met Jack Daniels.

Vandaag de zalm 11,5 uur gerookt in de WSM met beukenhout.

Dit is het resultaat.

foto.JPG


De grote zalm, rechts op de foto had ik 12 uur in een pekeloplossing gehad, wat opviel is dat de structuur van de zalm met droge rub veel stevig was geworden in vergelijking met de zalm in pekeloplossing.
 
Heb na deze foto's ook een smoker Coldsmoke besteld.
 
Over twee drie dagen krijg ik de 'uitslag' van de buren. Dennis en Dominique krijgen het in februari voor de kiezen ;).
 
Frits, op welke temperatuur rook je dit ?
Als ik de WSM gebruik op de standaard "smoke" temperatuur (105-110) dan lijkt mij 12 uur erg lang.
 
prachtige zalm Frits, ben ook erg benieuwd naar de smaak
 
Frits zei:
Over twee drie dagen krijg ik de 'uitslag' van de buren. Dennis en Dominique krijgen het in februari voor de kiezen ;).

JOEP JOEPIE!!!!!! Ik kijk er nu al naar uit!
 
@ Frits, dat is ook wat ik van de week bedoelde met " droog". Omdat zalm eem vette vis is, denk ik dat het gewoon minder geschikt is om in de brine te leggen. Of je moet de brine veel zouter maken zodat de zalm alsnog war droger word, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Wat Dominique zegt klopt. Ik gebruik een Cold Smoke Generator (CSG) daarin laat ik gedurende twaalf uur, 100 gram rookmot smeulen wat voor rook zorgt maar nauwelijks extra warmte.
Aangezien het vandaag een graad of vier buiten was is dat ook de temperatuur in de WSM geweest.
 
Verrek,nooit meer aan gedacht,maar ik heb ook een CSG.
De foto's maakten iets bij me los,dus van de week ga ik ook even een stuk zalm kopen.  En koud roken dus.
Ik heb geen Jack Daniels maar wel dubbeldenderende Stevovitch.
Skijken wat er van komt.
 
Had je nu die andere mot gebruikt Frits? Zalmpjes zien er prima uit, ik ben benieuwd! Blijft dat zolang goed trouwens?
 
Dennis, ik heb deze keer beuken rookmot gebruikt van de Makro.
Deze is wat fijner van structuur dan de originele van de CSG maar werkt net zo goed en lang :).
Jullie stukjes liggen gewoon vacu?m verpakt in de vriezer dus die blijven nog wel even goed ;).
 
Is dat van die mot met jeneverbesjes er in? Die heb ik van de Hanos. Maar heb het ook bij de Sligro zien liggen.

OK, was gewoon benieuwd, het is gerookt en die pakken liggen ook altijd lang in de winkel.
 
Nee dat was puur beukenhout, ziplock zak van 500 gram voor 5 ?. Ze hadden ook een mediterrane zak maar die durfde ik niet op de zalm los te laten ;)
 
Voor de liefhebbers,de zalm is in da aanbieding bij de makro.  8.43in per kg
 
Frits wat doe je met de ventilatie openingen tijdens het roken.
 
Ik doe meestal ??n onder open en de bovenste open. Dat spul gaat toch niet harder / sneller branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan