BasBQ
Beef en Steak

Kolenmand / charcoalbasket een must?

Elhuub

Sprokkelaar
Berichten
42
Is een kolenmand nou echt een groot voordeel, of is het vooral een gimmick? Wat vinden jullie? Ik had een Joe zonder, even met de aspook roeren over de bodem en daarna brandde hij ook prima.

Ik merk met de basket dat er veel gruis en grotere stukken tussen de asla en het stalen plaatje gaan zitten, waardoor de asla verwijderen ook weer duw en trekwerk is. Qua branden etc merk ik eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Maar voordat ik hem eruit doe, merken jullie verschil?
 
Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
 
Ik ook, aangezien ik op t punt sta er juist eentje te willen aanschaffen ..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Noodzakelijk: née. Anders zat hij er wel toen je hem kocht.

handige gimmick: vast wel. Maar je gaat er niet beter van bbq-en.
 
Het is handig als je hem in tweeën wil delen voor devide en conquer. Wellicht dat je sneller hogere temperaturen hebt maar of dat hem nu is.
 
Is een kolenmand nou echt een groot voordeel, of is het vooral een gimmick? Wat vinden jullie? Ik had een Joe zonder, even met de aspook roeren over de bodem en daarna brandde hij ook prima.

Ik merk met de basket dat er veel gruis en grotere stukken tussen de asla en het stalen plaatje gaan zitten, waardoor de asla verwijderen ook weer duw en trekwerk is. Qua branden etc merk ik eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Maar voordat ik hem eruit doe, merken jullie verschil?
Volgens is het ook niet noodzakelijk dat de stalen schijf die er standaard in zit blijft zitten als je een kolenmand gebruikt . Dacht dat ik dit al eens had gelezen.
 
Gebruik hier de Kick Ash basket en can. Zeer tevreden mee en handig en snel opruimen van de as en kleine kooltjes.
 
Laatst bewerkt:
Onderin ligt een stalen gebogen plaatje waarbinnen de asla glijdt. Dat glijden ging perfect toen de gietijzeren schijf er nog tussen lag, maar sinds die weg is (voor effect mand) valt het gruis er allemaal tussen. Misschien ligt het aan mij hoor.
 
Ik dacht dat het een leuk extraatje zou zijn, maar nu ik 'm heb, zou ik niet meer zonder willen. Vind ook dat het standaard meegeleverd zou moeten worden vanwege het gebruiksgemak.
Voordat ik de kamado aansteek schud ik eerst even de mand om het gruis er tussenuit te halen. Het is veel makkelijker om de houtskool op orde te houden. Gietijzeren plaatje laat ik eruit, zo kan ik makkelijk het gruis verwijderen en is de luchtstroom optimaal regelbaar.
IMG_0852.jpg
 
Iemand een tip waar zo'n mandje te bestellen is? Zijn ze er in verschillende afmeting ivm de maat van mijn bbq? Thanks!
 
Ik ga het beleven als mijn nieuwe Q komt. Daar ziet ie standaard in. In mijn everdure 4 k zit een hele grote bak die je er heel makkelijk uit kunt halen en legen. Daaronder komt maar een heel klein beetje as te liggen.
 
Past de basket van een bastard large ook in de kamado Joe?
 
Ik merk vooral veel verschil met lange sessies (+9 uur), met het standaard plaatje verstikte het vuur dan omdat de luchtgaatjes vol zaten met as, dat heb ik nu met het mandje niet meer.
 
Ik vind dit persoonlijk toch wel handig, maar heb ook nooit zonder gewerkt. Na een sessie de volgende dag even goed aan het mandje schudden en alle assen vliegen in de ashlifter samen met het kleine gruis/kooltjes. Dan haal ik alles er uit en borstel ik even alle assen er uit. Vervolgens kolenmand weer bijvullen tot boven en je bent terug vertrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan