BasBQ
Beef en Steak

knapperig korstje

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
Hallo allemaal,

Misschien staat het al ergens, maar hoe krijg ik een lekker knapperig korstje op de kippenpoten of bcc?
Graag hoor ik hoe het moet of misschien een verwijzing naar de plek waar het staat :)
Bedankt alvast
 
Miep misschien door ze even een aantal minuten direct boven je kooltjes te leggen op je bbq.En in de oven lukt dit door ze even onder de grill te leggen.
 
bij mijn BCC krijg ik altijd vanzelf een heerlijke knapperige korst.
Bij de kippe poten zou je ze op het laatst even direct boven de briketten kunnen leggen, maar blijf daar dan wel bij, want dat gaat dan ineens heel snel
 
Gewoon de temperatuur hoog houden. Ik doe mijn kip met vel altijd op zo'n 180C indirect en dan krijg je een prima krokant velletje, wel af en toe even omdraaien omdat anders de onderkant minder krokant wordt. En geen natte of kleverige marinades of sauzen gebruiken.
 
Wel droge rub? Of onderhuids?
Mag je hem nog insmeren met zonnebrand :)(olie) ?
 
Insmeren met olie en droge rub, en dan indirect op 180?, prima knapperig korstje krijg je dan Miep.
 
Gaatjes prikken in het vel van borst en poten zodat het vet eruit kan, op hoge temperatuur bereiden, de kip goed laten drogen in de koelkast. Allemaal manieren. Maar het is niet altijd even makkelijk ;)
 
Miep wat voor kippenpoten bedoel je? Die grote met dij en al of alleen het pootje zelf? Drumsticks? Ik doe ze altijd eerst indirect en dan even high and fast boven de kolen voor het korstje. Wel snel blijven keren om de boel niet te verbranden.
 
Wat ik doe als ik het in de oven doe besprenkelen met citroen sap denk dat dit ook wel op de bbq kan
Proberen maar je weet maar nooit
 
Nee ik bedoel de poot met dij
Vanaf de heup tot de enkel
Ik krijg steeds de tip om nog even direct te grillen
Ik ga dat zeker de volgende keer proberen
Dank jullie wel!
 
miep zei:
Nee ik bedoel de poot met dij
Vanaf de heup tot de enkel
Ik krijg steeds de tip om nog even direct te grillen
Ik ga dat zeker de volgende keer proberen
Dank jullie wel!

Weet je wat je temperatuur onder de deksel is?
 
De temp. Is heel verschillend
Probeer mijn man over te halen een pro q frontier aan te schaffen  :D
Hij krijgt allemaal lekkere dingen te eten, misschien is dat mijn fout.....
Ik denk dat ik volgende keer heel even direct gril voor het korstje
Op mijn weber zit geen thermometer, ik kan alleen goed de kerntemperatuur in de gaten houden
 
Tja.....een gaaf jurkje kun je nog eens in de kast hangen en vervolgens zeggen "ach die hangt er al een hele tijd"

Maar ja,....opeens een pro q Frontier uit de schuur trekken en dan zeggen..."die staat er een hele tijd" is toch wel erg verdacht.
 
Ach wat zal ik eens zeggen, ik had binnen 6 maanden 7 Q's in de schuur staan..... Gewoon murw maken die man Miep ;) . Maar het kan natuurlijk zijn dat die van jou niet zo meegaand is als Verkering hier. Dan wens ik je heel veel sterkte. Of met goede argumenten komen, die zijn er te over natuurlijk. " nog lekkerder, betere temperatuurbeheersing, ook makkelijk voor jou...."
 
het begin is er!
de procureur ligt in de vriezer
nu de pro q nog ;)
ach hij is wel lief hoor en dat korstje komt ook goed
ga jullie tips gebruiken
dank jullie wel
 
Waarom wil je de Pro Q in de vriezer leggen ;).
 
Frits zei:
Waarom wil je de Pro Q in de vriezer leggen ;).
Om koud te roken Frits, dat je dat nou niet snapt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan