BasBQ
Beef en Steak

Kipfilet

 
 

Watergeus

Stoker
Berichten
305
Afgelopen weekend een 1e voorzichtige poging gedaan om kipfilet te roken. De filet eerst gepekeld (ongeveer) volgens het recept van Noskos. Hierna de filet op kersen chunks gerookt op de weber.
20200823_141300.jpg
Hierbij heb ik meteen de snake methode geprobeerd. Conclusie.. er zijn wat verbeterpuntjes gevonden. Of met andere woorden... dat ging ruk ik heb nogal met briketten moeten schuiven om de boel warm te houden. Verder heb ik een aantal keren hout moeten toevoegen en verplaatsen om het roken te laten lukken. Door de problemen om de snake in de brand te houden en daarmee de uitdaging om temperatuur in de ketel te houden heb ik besloten om na 4uur roken en stoeien de kipfiletjes van de bbq te halen. Ze hadden op dat moment ruim 30 min een kerntemperatuur van 70 graden.
20200823_173554.jpg
Dus volgens de gevonden info voedselveilig. Het eindresultaat mocht er toch zeker zijn. De buitenkant wad wel wat taai. De filet naar mijn smaak iets te zout, maar toch volgens het gehele gezin lekkerder dan alle eerder gekochte gerookte kip. Conclusie?
-Het roken van 2 kipfilets heeft in dit gezin geen zin. Die overleven maar 15 min.
-Het roken met chunks is voor langer roken volgens mij niet ideaal.
-ik moet nodig meer roken om de snake methode te oefenen zodat de temperatuur stabiel blijft in de ketel
- het pekel recept van Noskos was naar onze smaak iets te zout maar zeker wel smakelijk
Ook hierbij alweer een heerlijke hobby middag gehad en wederom een aanrader om te proberen!
 
Ik zou de volgende keer je briketten aan de buitenkant van je kolenring leggen of gewoon die plaat gebruiken die erbij hoort.
zo krijg je toch redelijk veel directe stralings warmte.
Na het pekelen de kip goed afspoelen scheelt veel met de zout smaak.
succes met de volgende keer.
 
Het mooie van het ontdekken van verbeterpunten is dat je er wat van leert en ten tweede geeft het goede reden om nog een keer te oefenen. Keep up the good work!!
 
Goed en leerzaam bezig geweest
Ik zou gewoon een stapeltje briketten aan 1 kant leggen en daar wat brandende erop (minion methode)
De rest van het rooster volgooien, met filets
Check ook even dit draadje van @Ewald mbt temperatuur
 
Terug
Bovenaan Onderaan