BasBQ
Beef en Steak

Kip rood bij bot niet gaar?

Ik heb nu al verschillende keren gehad dat kip ondanks een kerntemperatuur van 72 tot 80 C nog wat rood bij het bot was. Hierdoor kregen we toch het gevoel dat de kip niet gaar was. Het vlees daarentegen was lekker mals en sappig. Ik heb de kerntemperatuur al opgevoerd naar 80, veel hoger vind ik zo jammer, ben bang dat het vlees dan droog wordt. Al met al haalt deze onzekerheid de lol van het kip bereiden er een beetje af. Iemand tips/verklaring?
 
Als de kip bij het bot wel gewoon los komt, lijkt het mij dat de kip toch gewoon gaar is hoor. Maar ik begrijp je onzekerheid. los=gaar = zo denk ik erover.
 
Dominique zei:
Als de kip bij het bot wel gewoon los komt, lijkt het mij dat de kip toch gewoon gaar is hoor. Maar ik begrijp je onzekerheid. los=gaar = zo denk ik erover.

Het komt gewoon los, er komt ook geen bloed uit. Ik heb wel eens gehad dat ook het vlees in de buurt van het bot iets rozig was.
 
Bij het jureren van de KCBS-wedstrijden krijgen we te horen dat rood bij het bot niet automatisch betekend dat het nog niet gaar of rauw is. Dit zou nl. veroorzaakt worden door redelijk low & slow je kip te garen. Om te testen of het niet gaar is kan je een (wit) servetje tegen het vlees/bot aan houden. Als het vocht wat in het servetje trekt helder is, dan is het gewoon helemaal in orde. Als het vocht rood is, dan is het nog niet gaar.
 
Als het vlees bij het bot nog rood is, wel dat idd niet zeggen dat het nog rauw is.
Het kan ook ahja oorzaak hebben dat tijdens het slachtproces een bloedvat oid is geraakt.
Ik zou me meer bezig met de kerntemperatuur en of het vlees loslaat. Dat zijn, denk ik, belangrijkere graadmeters
 
Dit is geruststellende info. :)

Loop hier al een tijdje mee rond. Mn laatste 2 kippetjes waren inderdaad rood/roze bij het bot. Zit daar samen met de vrouw en mijn 2 jarige dochter van te eten dus toch wel iets voorzichtig met de kipjes geweest.

Servetje is een goede tip.

Bedankt voor een plezierig volgend BCCtje.
 
Camiel +1
 
Super uitleg...
 
Geruststellende uitleg, met een servetje checken.
Neemt net dat kleine beetje onzekerheid weg door een goede overtuiging te geven aan ieder die twijfelt.
 
Ik werd via een ander topic doorverwezen naar dit draadje. Ook wij zitten met vragen over de kip bereidingen. Ondanks een vrij hoge kern temperatuur, dat het vlees niet van het bot kwam en eveneens roze was in de buurt van het bot. We hebben vooral het low&slow principe toegepast. Nu de laatste kip aan 't spit met de houtskool aan de achterzijde en een druipbakje onder de kip. Maar vrees dat dit ook weer een hitteschild was. We willen vermijden dat het druipend vet in de houtskool wordt opgetikt en terug in je vlees komt (kanker verwekkend). De temperatuur van de kamado Joe hadden we om en bij de 200C°.

IMG_0762.jpg
 
Ik werd via een ander topic doorverwezen naar dit draadje. Ook wij zitten met vragen over de kip bereidingen. Ondanks een vrij hoge kern temperatuur, dat het vlees niet van het bot kwam en eveneens roze was in de buurt van het bot. We hebben vooral het low&slow principe toegepast. Nu de laatste kip aan 't spit met de houtskool aan de achterzijde en een druipbakje onder de kip. Maar vrees dat dit ook weer een hitteschild was. We willen vermijden dat het druipend vet in de houtskool wordt opgetikt en terug in je vlees komt (kanker verwekkend). De temperatuur van de kamado Joe hadden we om en bij de 200C°
Hitteschild of niet, direct boven houtskool of niet, de kip bevind zich in een kamer die 200 graden in temperatuur is.
De kip zal langzaam aan de warmte aannemen van de omgevingslucht en op die manier garen.
200 Graden zou ik trouwens niet low en slow noemen, dat is gewoon roosteren.

Hierboven lees je dat met het garen in een lagere temperatuur het voor kan komen dat het vlees niet wit is, en staat hoe je kan controleren of het wel gaar is dmv een witte servet.
Kip is gaar op temperatuur. Als jij prikt met thermometer, en je leest 80 graden, en hij is niet gaar, dan is je thermometer kapot.
80 graden kip, is gaar.

Probeer anders een keer BCC, Door het stomende vocht aan de binnenkant krijg je mogelijk een sappiger eindresultaat wat wel naar jouw/jullie smaak is.
 
Beste SandyMan, bedankt voor je repliek, wat bedoel je met BCC? Er moet volgens mij toch een reden zijn, dat velen hameren op een bepaalde temperatuur een gerecht te laten gedijen in de kamado. Je kan de kern temperatuur bereiken op verschillende manieren, low & slow of hot & fast en alle tussenliggende varianten. De Meater thermometer is correct, heb ik getest. Het meetpunt is zowel op de borst als in de dij gebeurt. Met een verschil in temperatuur, maar dat is normaal.
MVG,
Roger
 
Temperatuur zeg eigenlijk alles. Je kunt gewoon opzoeken bij welke temperaturen verschillende soorten vlees/vis/gevogelte veilig zijn om te eten. Wat de kleur is, hoe stevig het aanvoelt, of er vocht uitkomt of niet, dat is (m.i.) allemaal van ondergeschikt belang. Kip die rond de botjes nog wat roze is, dat is volgens mij niks geks. Ik heb dat zelf ook zo vaak gezien bij eigen bereidingen, ook gewoon uit de oven i.p.v. de BBQ.

BCC = Beer Can Chicken, genoeg info over te vinden op dit forum en daarbuiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan