BasBQ
Beef en Steak

Kip piri piri

 
 

Superjohn

Stoker
Berichten
357
Weet niet of deze bij recepten moet, maar hier incl recept

Ik kom al meer dan 20 jaar in de Algarve en eet daar altijd wel een keer Kip Piri Piri.
Bij een zaak waar ik al 20 jaar kom een keer om het recept gevraagd en het bleek reuze simpel....maar blijft lekker.

De kip wordt gegrild en ingesmeerd met een olie met daarin knoflook, laurier en grof zeezout.
Pas aan het einde gaat er de Piri Piri ( Portugeese olie met pepertjes) overheen..naar smaak net hoe pittig je het wil.

Vroeger met kleine kinderen bestelde we ook zonder Piri Piri en ook dat was smakelijk.
Voor de hete eters wordt er het flesje Piri Piri bij gezet en sprenkel je er zelf nog wat van deze heerlijk hete olie overheen.

Hoe kan je de smaak van Piri Piri het best omschrijven....heet, pittig maar voor mij  toch iets warms gemoedelijke.... niet te vergelijken met b.v. Wasabi ...koud scherp.. meer een goede sambal tussen Brandal en Oelek in, maar dan als olie.


Zo als ik hem maak...en hij lijkt verdacht veel op de echte:


Ik zet de kip al een dag van te voren in een marinade van Olie, knoflook, laurier en wat rode peper.


Daar in Portugal zijn de kipjes zo klein dat ik hier uit ga van piepkuiken, de smaak zit met name aan de buitenkant dus aan een grote dikke borst filet hebben we niets.
Dus:


In Portugal knippen ze hem open en roosteren ze hem als hele platte kip. ik knip hem gelijk in stukjes...marinade erbij en een nachtje laten staan.


Zoals ik het graag doe is indirect even voorgaren:


Even het krokante buitenkantje cre?ren boven direct vuur:


Nog ff insmeren met de knoflook/laurier olie en de laatste 2 ingredi?nten toevoegen voldoende (veel) zout en en Piri Piri (of iets anders "heets")


En smullen maar...ik zoek graag de grens op tussen heerlijk pittig en "het brand m'n bek uit".


Simpel maar knoflook, laurier, zout en en een pepertje...heerlijk.


 









 
Dat ziet er heerlijk uit!
 
Yummie! Bedankt voor het delen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan