BasBQ
Beef en Steak

Kip gerookt met hooi in houten wijnkistje.

 

Roland

Stoker
Berichten
397
Een klein experimentje gedaan, en mijn allereerste ervaring met iets roken. Het idee opgedaan in grillmasters, een Belgische reeks met oa ex wereldkampioen bbq Peter De Clercq.

Een houten wijnkistje (of bierkistje in dit geval) de bodem bedekt met hooi, een gelegenheidsroostertje erin, kip erop en de boel in de fik gestoken, als het goed brandde deksel dicht en een dik half uur laten rusten voor openen.

Nadien door de vrouw gekruid en gebakken in de fonte pan. Wat een ontdekking, duidelijke rooksmaak en zeer lekker. Misschien was het mijn fantasie maar is het mogelijk dat ik al een minimaal rookrandje kon zien?

Ik verbaasde mij hoe dat houten kistje de rook binnen hield, zeer weinig verlies. In elk geval vatbaar voor herhaling.

DSC_0849.JPG


DSC_0847.JPG


DSC_0848.JPG


DSC_0850.JPG


DSC_0851.JPG
 
Geweldig (y)
 
Ge-wel-dig.

Maar het is natuurlijk wel een bierkistje, en nog wel van een van de beste brouwerijen van de wereld.
 
Zo'n vuur moet na het sluiten wel heel vlug doven want kistje is van zacht heel brandbaar hout maar heeft het perfect overleefd.
 
Ha! Leuk idee. Als wijnliefhebber heb ik nog een kistje of twee over ;)

Groeten van Robert
 
:unsure: 😉 (y)👏
 
Dit is een kistje van 2 flessen, de volgende keer zou ik misschien wel voor een hoger model gaan zodat er wat meer ruimte is tussen de brandstof en het rooster.
 
Ziet er echt leuk uit. Ga ik zeker onthouden!(y)
 
aha! bewaren dus, die kistjes. heel erg gaaf dit.
dank voor het delen
 
Ik heb eerst op google moeten zoeken wat een "fonte pan"is 🤭 maar ik weet het nu😜

Wat een super leuk experiment👍alleen een beetje jammer dat er geen foto's bij staan van het uiteindelijke gerecht/bord🤔 nadat de kip in de fonte pan is gegaan heb je daar nog andere dingen bij gedaan en wat heb je erbij gegeten? Ik ben helemaal niet nieuwsgierig...........................
 
Ik heb eerst op google moeten zoeken wat een "fonte pan"is 🤭 maar ik weet het nu😜

In Nederland zeggen jullie alleen "gietijzer" zeker?

Ja, foto van het eindresultaat vergeten maar bakken in de pan hoort nu eigenlijk ook niet thuis op het forum denk ik.
Verder niets speciaal, gebakken patatjes bij gegeten, de groenten weet ik al niet meer. Heel eenvoudig dus.

Zoals ik al schreef in de eerste post het idee afgekeken van de reeks grillmasters op de Belgische tv. Ze hebben daar ook al eens gerookt met behulp van een grote glazen weckpot (inmaakbokaal)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
In Nederland zeggen jullie alleen "gietijzer" zeker?

Ja, foto van het eindresultaat vergeten maar bakken in de pan hoort nu eigenlijk ook niet thuis op het forum denk ik.
Verder niets speciaal, gebakken patatjes bij gegeten, de groenten weet ik al niet meer. Heel eenvoudig dus.

Zoals ik al schreef in de eerste post het idee afgekeken van de reeks grillmasters op de Belgische tv. Ze hebben daar ook al eens gerookt met behulp van een grote glazen weckpot (inmaakbokaal)
Lekker(y)
Volgende keer gewoon in de bbq afmaken?
 
Ik heb eerst op google moeten zoeken wat een "fonte pan"is 🤭 maar ik weet het nu😜

fonte is frans voor gietijzer :), in sommige Vlaamse dialecten dus blijkbaar ook :D,
Wij in het Antwerpse zeggen dat niet, ik vermoed dat Roland eerder van Oost of West Vlaanderen is.
 
fonte is frans voor gietijzer :), in sommige Vlaamse dialecten dus blijkbaar ook :D,
Wij in het Antwerpse zeggen dat niet, ik vermoed dat Roland eerder van Oost of West Vlaanderen is.

Nee, er volledig naast, ik ben van Schriek, een deelgemeente van Heist Op Den Berg, is provincie Antwerpen maar bijna tegen prov VL. Brabant.
Is hier toch een gebruikelijk woord.
 
Nee, er volledig naast, ik ben van Schriek, een deelgemeente van Heist Op Den Berg, is provincie Antwerpen maar bijna tegen prov VL. Brabant.
Is hier toch een gebruikelijk woord.

Had niet verwacht dat ze het aan die kanten ook gebruiken.

Ikzelf woon in Noord-Antwerpen, Brasschaat, en daar gebruiken we het niet.
Mijn roots liggen in w-vl en daar hoor ik het al eens eerder :).
 
Wat een gave manier van roken. Af en toe in een restaurant wel een soortgelijke bereiding gekregen van langoustines. Dan was het waarschijnlijk meer om je reukorgaan te stimuleren en wellicht een heel klein beetje smaak af te geven. Een half uur roken op deze manier ga ik zeker een keer proberen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan