BasBQ
Beef en Steak

Keuze kamado

stabilo_boss

Tondelzoeker
Berichten
7
(het zoveelste welke-kamado-moet-ik-kiezen topic)

Ik zag op de nieuwste pagina's nog geen vergelijkbare vraag, dus maar even een nieuw topic aangemaakt.

Bij de zoektocht naar een nieuwe kamado kan ik jullie hulp vast en zeker gebruiken.


Momenteel twijfel ik tussen de Classic 3 en Big Joe 2 (van Kamado Joe uiteraard)
Wat prijs betreft zitten deze niet veel uit elkaar. Ik wil hem uiteindelijk in een meubel hebben, dus verschil in onderstel maakt me niet uit.
Ik heb nog gekeken naar goedkopere kamado's, maar deze hebben allemaal een vuurbox uit 1 stuk, en beperkte garantie (met name op binnenwerk). Plus gezien de problemen in het Grizzly Grills topic lijkt het me toch beter om voor iets hogere kwaliteit te kiezen.

Voordelen van de 3-serie (Classic):
SloRoller
Houtskoolmand - zonder de geperforeerde bodemplaat. Dus makkelijker schoonmaken en betere airflow?
Hoger ontwerp, dus meer ruimte in de hoogte. (merkbaar in de praktijk?)
Is er genoeg ruimte om bij de rotisserie een half rooster neer te leggen, aangezien de 3-serie hoger is?

Voordelen van de 2-serie (Big Joe):
Meer grill oppervlak
Is er genoeg ruimte om bij de rotisserie een half rooster neer te leggen, aangezien de Big Joe ruimer is?

Wat denken jullie als ervaren bbq-ers:
Kiezen voor innovatie (3-serie classic) of ruimte (2-serie big joe)?

Achtergrond info:
Momenteel 2 volwassenen, 1 kind. Kind wordt hopelijk nog een stuk groter en zal in de toekomst misschien nog wel eens vriend(innet)jes meenemen.

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Als een vuurbox in delen en een houtkoolmand je vereisten zijn zou je ook nog kunnen kijken naar Monolith.
 
De keuze in kamado’s is reuze. Veel hangt af van je budget, maar koop vooral eentje met voldoende diameter 47cm of meer.
mover het algemeen geldt hoe duurder, hoe beter de garantie en service.
voor iedere kamado is wel wat te zeggen, en wat op aan te merken. Kijk vooral naar wat je zelf belangrijk vindt en maak dan je keuze.
 
ik kan alleen maar toevoegen, kijk ook eens naar BGE.

Doe eventueel eens een workshop waar je kan werken met zowel de KJ 3 als BJ 2 en BGE.
Zo ervaar je meer hoe het is.
 
Ik zou zelf denk ik eerder voor de extra ruimte van de Big Joe 2 kiezen dan voor de sloroller van de 3.
 
Ik zou zelf denk ik eerder voor de extra ruimte van de Big Joe 2 kiezen dan voor de sloroller van de 3.

Dat is idd een punt, maar te groot is ook niet altijd evident. In 95% van mijn sessies, heb ik voldoende met een large. De keren dat ik er niet mee toe kom, heb ik nog en gasBBQ staan en een kleine tafelBBQ op houtskool. In augustus zelfs ze alle 3 gebruikt. Om vleesjes te cremeren heb je voldoende met 1 large of XL. Maar als je complete menu's wilt maken op de BBQ, is het zelfs handiger om meerdere toestellen te hebben. Als mijne gasBBQ de geest geeft, koop ik nog een KJC of KJ junior erbij.

Het hangt er vanaf wat de noden zijn. Alhoewel er met een D&C ook heel wat mogelijkheden zijn.
 
Ik heb de BJ3 en moet zeggen dat de ruimte echt heerlijk is. Kom eigenlijk nooit ruimte tekort. Je kan de complete maaltijd erop klaarmaken. Enige nadeel is dat verschillende temperaturen is niet echt mogelijk is, alleen direct/indirect.

Maar om je keuze makkelijker te maken, de sloroller is ook tegenwoordig als upgrade voor de 2 beschikbaar.
 
Ik heb de BJ3 en moet zeggen dat de ruimte echt heerlijk is. Kom eigenlijk nooit ruimte tekort. Je kan de complete maaltijd erop klaarmaken. Enige nadeel is dat verschillende temperaturen is niet echt mogelijk is, alleen direct/indirect.

Maar om je keuze makkelijker te maken, de sloroller is ook tegenwoordig als upgrade voor de 2 beschikbaar.

Is die sloroller nu zo een grote meerwaarde? Ze leggen het wel goed uit, maar lost dat een bepaald probleem op?
 
ik kan alleen maar toevoegen, kijk ook eens naar BGE.

Doe eventueel eens een workshop waar je kan werken met zowel de KJ 3 als BJ 2 en BGE.
Zo ervaar je meer hoe het is.
Maar als ik voor een BGE zou kiezen moet ik nog behoorlijk losse accessoires bijkopen om dezelfde setup te hebben als standaard een KJC.
Als ik het goed heb deze lijst om een eerlijke vergelijking te maken:
-Eggspander 5-delig
-Conveggtor
-Aspook
-Gridlifter
-Kickash basket
-Kickash basket divider
-Tafel Nest

Als vergelijking met de KJC3 maakt de BGE niet eens zoveel uit qua prijs, maar met die sloroller en extra ruimte in de hoogte is dat misschien niet een heel eerlijke vergelijking. Dus vergeleken met de KJC2 is het toch al snel €500 - €600

Of mis ik iets?


Ik zou zelf denk ik eerder voor de extra ruimte van de Big Joe 2 kiezen dan voor de sloroller van de 3.
Aan de ene kant wel. Andere kant is dat je met de KJC3 wel de nieuwe technieken hebt voor de aankomende jaren (10? 15? levenslang?)
Maar hoeveel voegt die SloRoller nu echt toe?


Dat is idd een punt, maar te groot is ook niet altijd evident. In 95% van mijn sessies, heb ik voldoende met een large. De keren dat ik er niet mee toe kom, heb ik nog en gasBBQ staan en een kleine tafelBBQ op houtskool. In augustus zelfs ze alle 3 gebruikt. Om vleesjes te cremeren heb je voldoende met 1 large of XL. Maar als je complete menu's wilt maken op de BBQ, is het zelfs handiger om meerdere toestellen te hebben. Als mijne gasBBQ de geest geeft, koop ik nog een KJC of KJ junior erbij.

Het hangt er vanaf wat de noden zijn. Alhoewel er met een D&C ook heel wat mogelijkheden zijn.
Met een large bedoel je KJ Classic neem ik aan?

Als ik extra ruimte, of verschillende temperaturen nodig heb, zou ik de Weber kunnen aansteken.

Ik begin nu wel te twijfelen over de Sloroller idd. Gebruik je eigenlijk alleen bij roken. Maar roken zonder sloroller gaat natuurlijk ook gewoon prima...
 
Ik bedoel idd de KJC. Zelf heb ik de Classic 1 en zelf heel tevreden over. Achteraf gezien had ik mss liever de KJC2 gehad, maar op zich mis ik niets van wat die 2 meer zou bieden. Enkel de gasket, maar volgende zomer vervang ik die door die op de KJC2 zit. De topvent bladert niet af bij de KJC1 :ROFLMAO: Zodra dat probleem opgelost is, kan het zijn dat ik een andere topvent koop.

De meerprijs tussen de 2 en 3 vind ik er wat over. Dus de 3 zou ik nooit overwogen hebben.
 
Is die sloroller nu zo een grote meerwaarde? Ze leggen het wel goed uit, maar lost dat een bepaald probleem op?
Ja, de sloroller zorgt voor veel betere warmte verdeling in de kamado. Dus je heb niet meer (zo snel) dat een stuk vlees verbrand omdat het net buiten deflector ligt om maar een voorbeeldje te noemen. Hierdoor houdt je gewoon meer ruimte over op de kamado omdat je nu dus vlees dicht bij de rand kan plaatsen. Snellere gaartijden en betere rooksmaak durf ik niet te zeggen want heb het alternatief niet/nauwelijks gebruikt.

Of dit het geld waard is laat ik in het midden, maar het maakt de kamado wel degelijk een beter apparaat.
 
Koop de grootste KJ die je kwijt kunt zou ik zeggen. Accessoires zoals de slo roller koop je er later gewoon bij als je ze mist, maar aan het formaat zit je vast.
 
Als een vuurbox in delen en een houtkoolmand je vereisten zijn zou je ook nog kunnen kijken naar Monolith.
Ik twijfel. Hoe is de garantie afhandeling?
Gaat de extra gaten (houtsnippertoevoer) niet lekken?
Zijn de Monolith gebruikers hier tevreden over het merk?
 
Maar als ik voor een BGE zou kiezen moet ik nog behoorlijk losse accessoires bijkopen om dezelfde setup te hebben als standaard een KJC.
Als ik het goed heb deze lijst om een eerlijke vergelijking te maken:
-Eggspander 5-delig
-Conveggtor
-Aspook
-Gridlifter
-Kickash basket
-Kickash basket divider
-Tafel Nest

Als vergelijking met de KJC3 maakt de BGE niet eens zoveel uit qua prijs, maar met die sloroller en extra ruimte in de hoogte is dat misschien niet een heel eerlijke vergelijking. Dus vergeleken met de KJC2 is het toch al snel €500 - €600

Of mis ik iets?

Die accessoires heb je niet allemaal (direct) nodig.

-Eggspander 5-delig
=> mijn meest gebruikt accessoire, zoals in het andere topic aangehaald, veel handiger in gebruik als D&C.
-Conveggtor
=> evt te vervangen door 2 halve maan stenen, ga je meer plezier van hebben, kan je ineens direct en indirect tegelijk.
Voor hogere temperaturen moet je ze dan wel wat laten overlappen maar is eigenlijk enkel bij pizza bakken.
-Aspook
=> is inderdaad een handig accessoire
-Gridlifter
=> gebruik ik zo goed als nooit, als ik hem niet zou hebben zou ik hem niet missen. Meestal rooster met handschoen.
-Kickash basket + divider
=> heb je ook niet echt nodig (zit ook niet standaard in een KJ II).
-Tafel Nest
=> hiervoor moet je bij KJ ook voetjes kopen

Het blijft een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Ik ben ook naar de winkel gegaan met het idee een KJ II te kopen (KJ III bestond toe nog niet) maar ben thuis gekomen met een BGE L. :)
 
@NasQ Is volgens mij een Monolith gebruiker

EDIT:

Weet alleen niet of hij m nog steeds gebruikt.
 
Ik ben zelf voor eej BJ3 gegaan. Wanneer voor mij de keuze zou zijn KJC3 of BJ2 zou ik zelf voor de BJ2 gaan.

Voornaamste reden is het devide and conquer systeem met de twee halve maan roosters. Wanneer je kamado voor twee zones instelt ben je best veel ruimte kwijt. Zeker omdat je vaak je vlees niet helemaal tot aan de hetere randen van de bovenste "koude" zone rooster wil leggen. Die paar cm extra doorsnede van een BJ tov een Classic geeft best wat extra oppervlakte.

Verdere argumenten over sloroler e.d. Zijn al eerder genoemd. Kolen mand kan later ook nog, die vind ik wel erg fijn.
 
BJ2 voor de ruimte. Accessoires kan je later bijkopen. 🙂
 
Terug
Bovenaan Onderaan