Beef en Steak

Keuze aankoop kamado.

René 1977

Tondelzoeker
Goedemiddag,

Ben me aan het oriënteren voor een kamado aankoop!
Wat is nu een goeie aankoop kwa .......
Kwaliteit garantie en BBQ plezier en niet te vergeten het bedrag wat je moet betalen!
Hoor graag jullie tips en eigen ervaring.

Vriendelijke groet,
René.

Goedemiddag,

Ben me aan het oriënteren voor een kamado aankoop!
Wat is nu een goeie aankoop kwa .......
Kwaliteit garantie en BBQ plezier en niet te vergeten het bedrag wat je moet betalen!
Hoor graag jullie tips en eigen ervaring.

Vriendelijke groet,
René.
Hey top daar is je draadje!

Welk formaat zoek je, small, compact, medium, large, xl, xxl?

Wat is het budget waar je naar kijkt..?
Ik zag bijv. laatst een mooie The Bastard large min of meer compleet aangeboden model 2022 voor 650 euro op marktplaats.

Formaat bepaald ook wel de prijs.

Zoek een large of een xxl?
Large is de meest gekozen maat, meest veelzijdig, meeste accesories voor beschikbaar.

Let's talk numbers, welk bedrag heb je in je hoofd wat je maximaal uit wil geven dan kan men eventueel gericht advies hierin geven.
Dat bepaald toch wel in welke hoek er gedacht moet worden.
Is het bijv. max 500 euro zou ik zeggen probeer een goede 2de hands bastard of kamado joe te scoren of een grill guru ( grill guru staat ietjes minder hoog in de markt maar onder veel mensen hier zeer geliefd. )

Ik vind dit bijv een prachtige mooie top segment bbq maar je moet hem wel zelf ophalen 😁.

Of zal al genoemd een mooie 2de handse large kamado bijv een kamado joe classic 1, the bastard large, grill guru large is wat goedkoper.
Monolith is ook een goed merk maar wat minder bekend en minder 2de hands te vinden mocht je daar naar willen zoeken.

Goede black friday aanbieding, of marktplaats in de gaten houden, zat mensen die na 1 seizoen toch bedenke zo'n kamado is het niet voor mij 🥴

Primo Oval Junior *SHOWROOMMODEL*
€ 1.200,00

Verplaatst naar soorten barbecues.
Waar BBQ je nu op/mee?
Wat is je ervaring met BBQ?

BBQ nu op gas een Grand Hall, en verschillende soorten Weber's.
Daarbij rook ik ook geregeld vis en vlees in de rookkast.

Bedenk ook dat een kamado een jaar of 20 mee hoort te gaan. Dus nu een minder fijne kopen geeft je 20 jaar de tijd om je te ergeren aan die storende dingen.

En ook het extra bedrag dat je betaalt voor een wat betere uitgesmeerd over die tijd valt best mee. 500 euro komt dan op 25 euro per jaar voor iets dat misschien wel bevalt.

Voor mij is garantie ook belangrijk. Wat gebeurt er als er iets stuk gaat. En zijn er over 5, 10, 15 jaar nog onderdelen voor te vinden. En bestaat het bedrijf nog wel?

Bij Big Green Egg is het ei nog steeds hetzelfde na al die jaren. Het scharnier is veranderd maar dat kun je zelf upgraden. Even als de dop. Alle onderdelen en accessoires passen nog steeds.

Bij Kamado Joe is het ei een aantal keer veranderd. Maar die drie modellen zijn nog steeds gangbaar en zijn er nog steeds onderdelen voor handen.

Bastard heeft een aantal kleine wijzigingen gehad in het ei en daardoor past niet alles even lekker in bepaalde modellen. Dus als je een oudere hebt is het een stuk lastiger om dingen zomaar even uit te wisselen en ben je afhankelijk van wat er nog is of dat ze coulant genoeg zijn om je hele ei om te wisselen.

Natuurlijk kun je voor het geld van een Big Green Egg twee en misschien wel drie Grill Guru’s kopen in de loop van de jaren. Dat is ook een manier om erin te staan.

Grill Guru en Grizzly Grills zijn trouwens onderdeel van Bastard dat recent is samengegaan met Ofyr. De Bastard lijn is inmiddels weer veranderd.

BBQ nu op gas een Grand Hall, en verschillende soorten Weber's.
Daarbij rook ik ook geregeld vis en vlees in de rookkast.
Je bent al langer bezig met BBQ, het is dus geen bevlieging, persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een A merk.
En in de tussentijd verder BBQ-en op de Webers, zeker als je het hele jaar door BBQ-ed.
Overigens wordt PrImo vaak vergeten in het verhaaltje A merken, (dat zijn er in mijn ogen eigenlijk maar 2: BGE en Primo Oval)
Ik BBQ nu 12 jaar met de Primo Oval XL. onze eerste is na 10 jaar trouwe dienst naar een maat van mij gegaan die er nu 2 jaar met heel veel plezier op BBQ-ed wij wilden de upgrade met nieuw scharnier en hebben besloten om het nieuwe model te kopen in plaats van het scharnier te vervangen.
Ik ben bewust voor het ovale model van Primo gegaan omdat direct en indirect in 1 setting zoveel malen fijner werkt dan de Divide & conquer systemen.
Daardoor was de keuze tussen Primo en BGE voor mij snel gemaakt.

Je bent al langer bezig met BBQ, het is dus geen bevlieging, persoonlijk zou ik dan doorsparen voor een A merk.
En in de tussentijd verder BBQ-en op de Webers, zeker als je het hele jaar door BBQ-ed.
Overigens wordt PrImo vaak vergeten in het verhaaltje A merken, (dat zijn er in mijn ogen eigenlijk maar 2: BGE en Primo Oval)
Ik BBQ nu 12 jaar met de Primo Oval XL. onze eerste is na 10 jaar trouwe dienst naar een maat van mij gegaan die er nu 2 jaar met heel veel plezier op BBQ-ed wij wilden de upgrade met nieuw scharnier en hebben besloten om het nieuwe model te kopen in plaats van het scharnier te vervangen.
Ik ben bewust voor het ovale model van Primo gegaan omdat direct en indirect in 1 setting zoveel malen fijner werkt dan de Divide & conquer systemen.
Daardoor was de keuze tussen Primo en BGE voor mij snel gemaakt.

Primo is top, als ik mijn keuze nu had moeten maken was ik overstag gegaan voor diegene die ik al had gedeeld in m'n vorige post.
Niet dat ik niet dol ben op mijn BGE what not to like.. maar kost toch flinke duit meer 🤪

Primo is top, als ik mijn keuze nu had moeten maken was ik overstag gegaan voor diegene die ik al had gedeeld in m'n vorige post.
Niet dat ik niet dol ben op mijn BGE what not to like.. maar kost toch flinke duit meer 🤪
Nou, dat valt wel mee hoor het verschil is niet zo groot.
Je moet de BGE XL ook niet vergelijken met de Primo Oval XL, het kookoppervlak van de BGE XL is iets groter
De Primo Oval XL moet je ook niet 1 op 1 vergelijken met de BGE L want het kookoppervlak van de Primo is weer groter
Kale prijzen:
Primo Oval XL. betaal je: 2210 euro,
BGE L: 1833 euro (momenteel bij meerdere in de reclame voor 1750
BGE XL 2650 euro (momenteel reclame 2535 euro)

Extra's zoals D- Plates, Eggspander verhogingsroosters, tafels etc. zijn voor beiden gewoon erg duur.

Dus beide merken ontlopen elkaar niet zoveel

Laatst bewerkt:
Nou, dat valt wel mee hoor het verschil is niet zo groot.
Je moet de BGE XL ook niet vergelijken met de Primo Oval XL, het kookoppervlak van de BGE XL is iets groter
De Primo Oval XL moet je ook niet 1 op 1 vergelijken met de BGE L want het kookoppervlak van de Primo is weer groter
Kale prijzen:
Primo Oval XL. betaal je: 2210 euro,
BGE L: 1833 euro (momenteel bij meerdere in de reclame voor 1750
BGE XL 2650 euro (momenteel reclame 2535 euro)

Extra's zoals D- Plates, Eggspander verhogingsroosters, tafels etc. zijn voor beiden gewoon erg duur.

Dus beide merken ontlopen elkaar niet zoveel
Ik doelde niet op de reguliere prijzen maar op dit linkje

De junior is echt een heel lief ding net als de BGE minimax maar ze zijn niet erg groot.
Als eigenaar van een junior en ex eigenaar van een minimax zou ik die 2 toch niet durven vergelijken met elkaar. De junior biedt toch meer plaats dan een minimax. Ik zou hem eerder naast een bge medium positioneren. Maar de ovale vorm van primo maakt in mijn ogen toch dat je ze eigenlijk niet kan vergelijken.

Als eigenaar van een junior en ex eigenaar van een minimax zou ik die 2 toch niet durven vergelijken met elkaar. De junior biedt toch meer plaats dan een minimax. Ik zou hem eerder naast een bge medium positioneren. Maar de ovale vorm van primo maakt in mijn ogen toch dat je ze eigenlijk niet kan vergelijken.
Ik wilde alleen een vergelijking maken met de kleinere compacte BBQ's. De Junior van Primo is de kleinste ovale
De Primo Oval Junior heeft zelfs nog een groter kookoppervlak (1335cm²) dan de BGE medium (1140cm²)

Maar als mede Primomaan deel ik je mening: Waar rond stopt, gaat ovaal verder ;)

Als je een goede wilt met een goede garantie dan idd voor 1 van de volgende merken gaan:
Big Green Egg
Kamado Joe
Primo
Black Basterd
Monolith

Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde ook de andere merken maar dit zijn toch wel de betrouwbaardere merken die ook wel blijven bestaan.
Zelf ben ik destijds voor de Kamado Joe gegaan vanwege de gasveer en glasfiber vilt wat de andere merken niet hebben. (glas fiber vilt inmiddels wel meerdere merken en kun je altijd nog upgraden).

Terug
Bovenaan Onderaan