Beef en Steak

Kerstham pekelen

RemcoAruba

Tondelzoeker
Ik heb jaren op Aruba gewoond en daar maakte ik altijd een kerstham klaar. De hammen die daar verkocht worden komen vanuit de VS en zijn altijd al gepekeld, en vaak ook al gerookt. Vorig jaar wilde ik hier in NL ook zo'n ham kopen, maar helaas kon ik deze niet vinden. Of het zijn kleine beenhammetjes, of een poot van een speenvarken.
Dit jaar maar wederom eens gezocht op internet en toen ben ik uitgekomen bij Aalvink. Deze had een beenham met bot van 4 kg. Perfect dus.

Normaliter ben ik een twijfelaar en maak overal een studie van voordat ik iets koop. Dit keer anders, en heb de ham meteen besteld met de gedachte: dan heb ik geen tijd meer om te twijfelen en moet ik wel.

Oke, dus nu krijg ik een 4 kg ham binnen, maar die is dus nog rauw. Beetje onderzoek naar pekelen levert op dat hier toch wel een paar dagen overheen gaan. En ik krijg de ham dus 4 dagen voordat we het willen eten binnen. Dat wordt dus sowieso injecteren.

Nu heb ik een bereidingswijze gevonden, en die staat hier.
Echter hier staat dat er een vuistregel is bij het injecteren van 1 dag per 900 gr. vlees. Snelle rekensom leert dat ik dan op 3.600 gr. zit en niet op de 4 kg. Mijn vraag is nu: zal dit zo'n verschil gaan uitmaken dat het vlees daarmee "verpest/flauw" is? Of valt het wel mee?

Uiteraard ga ik de ham basten met een honing/mosterd mengseltje. En bij het garen op de BBQ zal ik de ham voorzien van kruidnagels ongeveer elke 4 cm.

Ik lees even mee....
Net terug van een Kerstmarkt bij de oosterburen en loop nog na te genieten van een broodje zuurkool met ham......

Terug
Bovenaan Onderaan