BasBQ
Beef en Steak

Kerst kalkoen van de BBQ

 
 

150degrees

Pitmaster
Berichten
733
Na lange tijd van inactiviteit eindelijk weer eens de Q aangestoken. Er lag in de vriezer nog een kalkoen te wachten en gisteren was die aan de beurt. Dit was ook m'n eerste keer dat ik zo iets op de bbq had, dus eerst maar even "inlezen"via youtube en de diverse info bronnen. Schijnt dat pekelen de beste resultaten geeft, dus zo moest het gebeuren.
De ingredienten voor de pekel (volgens recept, hier en daar aangepast, van de BBQ Pit Boys) die ik gebruikte:

3 flessen Flevo puur appelsap
1 cup zout
1 cup donkerbruine basterd suiker
10 tenen knoflook
5 cm gember in plakjes
4 dikke sinaasappels in kwarten
4 kruidnagels
2 dikke uien in plakken
Salie, rozemarijn en tijm voor in de kalkoen
1 eetlepel afgestreken chili vlokken
1 scheut appelcider azijn
4 liter water
Handvol kersenhout snippers

Eerst de appelsap in de pan aan de kook brengen en daarin het zout en de suiker opgelost. Toen alles in een grote schoongemaakte emmer over gedaan en de rest van de ingredienten erbij. Kalkoen erbij, 4 liter water erop samen met van die koelelementen en zo'n 20 uur laten pekelen. Op Kerst ochtend de kalkoen eruit gehaald en afgedroogd weg gezet.
Rond 12.30 de bbq aangestoken met voor het eerst kokosnoot briketten. Man, wat brand dat mooi rustig schoon en lang. Affijn, kalkoen op de Q, in de braadslee op de onderzetters en een flesje Leffe eronder leeg gegoten, en lekker ingesmeerd met olijfolie eerst met de borst omlaag een uurtje laten kleuren. Voor een rooksmaakje nog een handvol kersenhout snippers er bij gedaan. Toen omgedraaid, weer ingesmeerd met het vocht wat er uit loopt en nog 3 uurtjes langzaam laten garen onder regelmatig insmeren met het vocht onder de kalkoen. Nadat de kalkoen deze verwennerij had ondergaan mocht hij nog even lekker een uurtje rusten onder een foliedekentje.
Het kerstdiner had een voorgerecht van hartige cupcakes, een hoofdgerecht van bietjes, gefrituurde aardappelroosjes, ree van de gas bbq en de kalkoen van de OTP. Nagerecht in de vorm van eigen gemaakt appel ijs op suiker/kaneel wentelteefjes. M'n dochter verdiend de meeste credits aangezien zij de hele dag in de keuken heeft staan zweten op het diner. Ik hoefde alleen op de kalkoen te letten.
Zou ik weer voor een kalkoen kiezen, dan zou ik het weer op deze manier doen. Het resultaat was een heerlijk sappige kalkoen met een vleugje rooksmaak.

Groeten,

Henk






 
lekkerrrrrr
 
Het klaar maken op de OTP was een mooi klusje voor de mannen uit het gezelschap. Met een biertje erbij, de bbq en de vuurkorf aan was het prima vertoeven buiten.
Zo,n kalkoen is toch wel een beste hap. Er bleef daarom ook nog flink wat over. En van deze leftovers hebben we de dag er na nog een heerlijke kalkoensoep gemaakt.
 
Lekker bezig geweest Henk. Leuk idee ook om die cupcakes zo te doen!
 
Dochterlief heeft het "hartige cupcakes" boek van Rudolph van Veen gekocht. Is niet echt vervelend wat daar in staat.
 
Mooi gekleurde superkip!
Hier is de kalkoen ook goed bevallen, gaat ook vaker gemaakt worden.
Gisteravond bouillon getrokken van het karkas, is ook lekker geworden...
 
Ik heb zelf geen bouillon getrokken van het karkas, maar samen met de left overs van het vlees had de soep toch een licht rokerig aroma.
En ja, die cupcakes smaken zoals ze er uit zien
 
Dat ziet er goed uit :D (zei hij vlak voor het slapen gaan)
 
Ziet er feestelijk uit!!
 
kerst was bij jullie geen straf ;)
 
Ziet er goed uit!
Hoe waren de smaken van het pekelbad?
 
De smaken waren lekker door het vlees heen getrokken. Niet overheersend appel of sinaasappelachtig ofzo, alleen de knoflook was duidelijk te ruiken maar gaf een subtiel smaakje aan het vlees. De kruiden die ik in de kalkoen had gestopt proefde ik later niet echt terug. Misschien de volgende keer tijdens het bbq'en er in laten zitten of zouden die dan verbranden en daardoor de smaak van het vlees bederven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan