BasBQ
Beef en Steak

Keramische Barbeque

  • Onderwerp starter Hendrik Willem
  • Startdatum
H

Hendrik Willem

Gast
Al een tijdje loop ik met de gedachte om ook een keramische barbeque te kopen maar moet een beetje aan mijn budget denken ik heb de laatste tijd al wat dingen gekocht en mijn vrouw begint nog net niet te mopperen.Ik heb  al naar een Butcher boy en ook een Kamado Joe gekeken en die zagen er wel redelijk uit en dan net rond de 1000 Euro.Mijn vraag is heeft er hier iemand goede of slechte ervaring mee met deze merken. ;D ;D
 
Met een budget van 1000 zou ik gewoon een klein beetje doorsparen voor een nieuwe primo of big green egg of grill dome.
Op marktplaats komen ze ook af en toe voorbij, bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/barbecues-en-vuurkorven/m696873250-big-green-egg-large-gebruikt-en-nieuw.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Enige wat ik af en toe verneem van mensen die een 'B-merk' kamado kopen is dat ze achteraf toch liever een A-merk hadden gehad.
Van sommige van die chinese dingen zijn de onderdelen het dan net niet enzo. Niet netjes passend, snel dolgedraaid, dat soort werk.

Het is wel allemaal hearsay. Ik heb zelf een groen ei en ben daar erg tevreden over. Ook over de service, want als er onverhoopt iets aan stuk gaat (ik had bv een gebarsen platesetter), dan vervangen ze dat snel en kosteloos.

 
Ik heb op de site gekeken en Kamado Joe is Amerikaans en ik heb er ook geen haast mee maar de site van deze barbeque kwam er wel goed uit met garantie en dergelijke misschien dat er op het forum ook zo'n barbeque hebben.
 
Ik heb een kamadojoe gehad en was tot vorig jaar kamadojoe dealer. Gestopt omdat de communicatie met de importeur in Engeland zeer stroef verliep betreffende orders en garantie afhandeling. Daarnaast is het echt wel een leuke barbecue, maar het is niet hetzelfde als een groen ei, primo of Grilldome.

Als budget leidend is zou ik voor een Chinees gaan. Uiteindelijk komen zo goed als alle "B" kamado's bij de firma Auplex vandaan. Er worden allemaal namen aan gegeven zoals big black basterd, butcherboy kamado etc; allemaal auplex...
 
Hier in de gaarkeukens van huize jachtfestijn draait al geruime tijd, vrijwel dagelijks een Black bastard kamado.

Deze is qua formaat geheel vergelijkbaar met de green egg large.

Gekocht bij www.amazon.de voor 365 euro en wordt voor een paar euro thuisbezorgd.

Kamado weegt ruim 85 kg en draait als een trein.

Compleet geleverd en heb alleen een deflector large erbij gekocht voor indirect garen. Deze dien je ook bij een green egg aan te schaffen.

Persoonlijk ontgaat me de gehele discussie hieromtrent. Maar misschien zijn we minder kritisch hier in de gaarkeukens. De kamado doet wat het moet doen. Laat zich prima regelen wat temperatuur betreft, en kan een temp van 120 Gr. Celsius zeer lang vasthouden. Aansteken is echt een eitje en eenmaal op de gewenste temp, de schuiven bijna dicht en klaar.

Kan geen enkel argument verzinnen, hier in de gaarkeukens, waarom we een green egg of gelijkwaardige moeten aanschaffen voor 1500 euro.

Zoals gezegd, de kamado draait hier vrijwel dagelijks en wordt uit gemakzucht vaak in de loop van de ochtend aangestoken zodat de lunch en diner hiermee bereidt kunnen worden. Na het diner gaan de schuiven dicht en koelt hij af. Houtskool kan gewoon weer gebruikt worden en we vullen het alleen dagelijks wat aan.

Maar nogmaals, we zijn niet zo kritisch zolang het maar doet wat het moet doen.

Deze kamado is overigens volledig compatibel met Weber en green egg large accessoires.
 
Volgens mij zijn het normaal gesproken de mannen mopperen op de vrouw dat ze weer te veel uitgeven  ;) Maar goed, voor 1000eu heb je ook al een bge, weet niet welk formaat je zoekt? Anders zou ik persoonlijk doorsparen. Bge, grilldome en primo zijn zo'n beetje de beste op dit moment. Succes!
 
uit een test van fire & food kwam de monolith als beste uit de test, beter dan BGE, primo en kamado joe. Ik heb er geeneen, dus kan er niet over meepraten eigenlijk, maar dit heb ik gelezen ;)
 
BigT bedankt voor je antwoord en het zoeken.Zou niemand hier een Kamodo Joe of Black Bastard in gebruik hebben.
 
Hendrik Willem zei:
BigT bedankt voor je antwoord en het zoeken.Zou niemand hier een Kamodo Joe of Black Bastard in gebruik hebben.

Ja, ik...Black bastard
 
Teddo zei:
Hendrik Willem zei:
BigT bedankt voor je antwoord en het zoeken.Zou niemand hier een Kamodo Joe of Black Bastard in gebruik hebben.

Ja, ik...Black bastard
Van jou weet ik het Teddo maar misschien zijn er ook wel mensen met een Kamado Joe vind ik ook een leuk ding om te zien.
 
Hoi Hendrik

Helaas heb ik zelf slechte ervaring met met een auplex kamado.
Bij de eerste scheurde de bodem en de nieuw geleverde zat het vilt los en haarscheuren.
Maar er zijn genoeg mensen die positieve ervaringen hebben.
Ik zelf heb ze omgeruild voor een bge.
 
nitr0nnl zei:
Hoi Hendrik

Helaas heb ik zelf slechte ervaring met met een auplex kamado.
Bij de eerste scheurde de bodem en de nieuw geleverde zat het vilt los en haarscheuren.
Maar er zijn genoeg mensen die positieve ervaringen hebben.
Ik zelf heb ze omgeruild voor een bge.
Bedankt voor je antwoord maar ik was ook niet van plan om een heel goedkope barbeque te kopen maar er zijn ook nog tussenwegen en ik vond de Kamado Joe ook een aardige en ik dacht dat uit Amerika kwam en ook de Moonolith is gunstig geprijsd maar ik heb nog van niemand iets vernomen op het forum die met een van deze Qs gewerkt heeft.
 
Ik denk dat het ook wel belangrijk is om een betrouwbare leverancier te vinden, ??n die een goede track record heeft op het gebied van service, want zelfs als je een "goedkope" aanschaft is het nog steeds een hoop geld dus je wilt er ook lang van genieten. Waarschijnlijk zal je er dan iets meer voor moeten betalen maar je weet dan wel zeker dat garantie gevallen goed worden afgehandeld.
 
Nosmo zei:
Ik denk dat het ook wel belangrijk is om een betrouwbare leverancier te vinden, ??n die een goede track record heeft op het gebied van service, want zelfs als je een "goedkope" aanschaft is het nog steeds een hoop geld dus je wilt er ook lang van genieten. Waarschijnlijk zal je er dan iets meer voor moeten betalen maar je weet dan wel zeker dat garantie gevallen goed worden afgehandeld.
Bedankt voor je antwoord en zoals ik al schreef ik vond een Kamado Joe rond de 950 euro en de Monolith rond de 1200 euro een een mooie middenweg en de prijs is niet echt goedkoop net als die chineesden voor 500 euro.Ik kan ook een keer contact opnemen met de leveranciers van deze dingen.In ieder geval bedankt voor je reactie.En ik ben ook niet van plan overhaast te werk te gaan want ik wil er wel meerdere jaren van genieten.
 
Bedankt voor je antwoord maar ik was ook niet van plan om een heel goedkope barbeque te kopen maar er zijn ook nog tussenwegen en ik vond de Kamado Joe ook een aardige en ik dacht dat uit Amerika kwam en ook de Moonolith is gunstig geprijsd maar ik heb nog van niemand iets vernomen op het forum die met een van deze Qs gewerkt heeft.
[/quote]

Ik heb toch echt gereageerd ;) ik heb een jaar met kamadojoe gewerkt en de metalen onderdelen vallen me tegen. Deze zijn over het algemeen gegoten of gelast. Kans op defect is redelijk groot en vervangen niet eenvoudig. Ook is het onderstel van zeer lage kwaliteit.

Keramiek is wel goed, maar wat het op de lange termijn doet weet ik niet.

Mijn vermoeden is ook heel sterk dat kamadojoe een overpriced Chinees is...
 
Gerard777 zei:
Bedankt voor je antwoord maar ik was ook niet van plan om een heel goedkope barbeque te kopen maar er zijn ook nog tussenwegen en ik vond de Kamado Joe ook een aardige en ik dacht dat uit Amerika kwam en ook de Moonolith is gunstig geprijsd maar ik heb nog van niemand iets vernomen op het forum die met een van deze Qs gewerkt heeft.

Ik heb toch echt gereageerd ;) ik heb een jaar met kamadojoe gewerkt en de metalen onderdelen vallen me tegen. Deze zijn over het algemeen gegoten of gelast. Kans op defect is redelijk groot en vervangen niet eenvoudig. Ook is het onderstel van zeer lage kwaliteit.

Keramiek is wel goed, maar wat het op de lange termijn doet weet ik niet.

Mijn vermoeden is ook heel sterk dat kamadojoe een overpriced Chinees is...
[/quote]
 
Hendrik Willem zei:
Gerard777 zei:
Bedankt voor je antwoord maar ik was ook niet van plan om een heel goedkope barbeque te kopen maar er zijn ook nog tussenwegen en ik vond de Kamado Joe ook een aardige en ik dacht dat uit Amerika kwam en ook de Moonolith is gunstig geprijsd maar ik heb nog van niemand iets vernomen op het forum die met een van deze Qs gewerkt heeft.

Ik heb toch echt gereageerd ;) ik heb een jaar met kamadojoe gewerkt en de metalen onderdelen vallen me tegen. Deze zijn over het algemeen gegoten of gelast. Kans op defect is redelijk groot en vervangen niet eenvoudig. Ook is het onderstel van zeer lage kwaliteit.

Keramiek is wel goed, maar wat het op de lange termijn doet weet ik niet.

Mijn vermoeden is ook heel sterk dat kamadojoe een overpriced Chinees is...
[/quote]. Gerard bedankt voor je antwoord en denk dat ik deze soort Barbeques maar laat vervallen en of even doorspaar of wacht op een goede gebruikte of een demo en ik zie ze regelmatig op internet te koop staan.Natuurlijk bedoel ik een Big green egg.
 
Het word toch een Big Green Egg. Maandag avond ga ik kijken en als ik het op de foto kan beoordelen ziet hij er als nieuw uit.Het is een large uitvoering en ik denk dat de koop voor 95% al beslist is. Ondanks dit forum denk ik dat ik toch tot een goede beslissing gekomen ben.
 
Afhankelijk van de prijs van dat ei is het ook wel zinvol om nog even naar primo te kijken. Die hebben als voordeel en wat groter kookoppervlak en een dubbel rooster om kolen of rookhout  bij te kunnen vullen terwijl je kookt.
Hoe dan ook, ei en primo zijn allebei zeer puike apparaten, dus lol ga je er sowieso van hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan