BasBQ
Beef en Steak

Kan je roken met Rozemarijn hout

 
 

Killerwoody

Sprokkelaar
Berichten
47
Ik heb hier een dooie rozemarijn struik in de tuin staan. Kan je die, als je die opknipt, gebruiken als rookhout?
 
Ik heb hier een dooie rozemarijn struik in de tuin staan. Kan je die, als je die opknipt, gebruiken als rookhout?
Men zegt " alle hout van bomen of struiken waarvan je de vruchten kunt eten kan je goed gebruiken als rookhout'' maar ik zou zeggen probeer eens een klein stukje en ondanks dat het een dooie boom :D is zou ik hem toch een paar maanden goed laten drogen i.v.m. mogelijk nog aanwezige sappen die je niet in je rookhout wilt hebben.
 
Nog een kleine aanvulling op m'n vorige tekst wij gebruiken ook graag Cederhout om te roken (plankjes voor vis e.d.) en die vruchten zijn zeer onaangenaam van smaak dus ik weet niet of het verhaal van die eetbare vruchten wel klopt wellicht heeft iemand daar nog een mening over.
 
vruchtdragende bomen zijn over het algemeen goed geschikt als rookhout. Niet al het cedar hout is geschikt om te roken. In sommige zitten harsen die verkeerde rook afgeven.
Als ik kijk op Amerikaanse fora zie ik dat er diverse mensen zijn die Rozemarijn gebruiken, schijnt een milde smaak aan het vlees te geven.
Een enkeling schrijft dat hier ook harsen in zitten die verkeerde rook afgeven, zoals met veel zaken ‘overdaad’ schaadt.
 
Laatst bewerkt:
vruchtdragende bomen zijn over het algemeen goed geschikt als rookhout. Niet al het cedar hout is geschikt om te roken. In sommige zitten harsen die verkeerde rook afgeven.
Als ik kijk op Amerikaanse fora zie ik dat er diverse mensen zijn die het gebruiken, schijnt een milde smaak aan het vlees te geven.
Een enkeling schrijft dat hier ook harsen in zitten die verkeerde rook afgeven, zoals met veel zaken ‘overdaad’ schaadt.
Hebben we het nu over cederhout of rozemarijn?
 
vruchtdragende bomen zijn over het algemeen goed geschikt als rookhout. Niet al het cedar hout is geschikt om te roken. In sommige zitten harsen die verkeerde rook afgeven.
Als ik kijk op Amerikaanse fora zie ik dat er diverse mensen zijn die Rozemarijn gebruiken, schijnt een milde smaak aan het vlees te geven.
Een enkeling schrijft dat hier ook harsen in zitten die verkeerde rook afgeven, zoals met veel zaken ‘overdaad’ schaadt.
Weten dan ook weer, dankje Frits.
 
Eikels zijn ook niet te eten en daar rookt iedereen ook mee...
Ik heb hier wel eens rozemarijn gebruikt, dat geeft inderdaad een milde rooksmaak (de kleine stukken zijn wel snel weg natuurlijk).
Beetje vergelijkbaar met vuurkruiden (daar zit ook rozemarijn in).
 
Is rozemarijn hout niet giftig?
 
In grote hoeveelheden is de olie giftig. Je kunt de takjes ook verbranden voor een aangename geur lees ik op Wikipedia.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan