BasBQ
Beef en Steak

Kamado meubel met betegeld werkblad

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Hallo,

ik ben de opties aan het bekijken om een kamado meubel te maken, en nu is een van de opties een gelast frame waarin een blad gelegd wordt wat betegeld wordt. Ik denk dan aan watervast mdf of multiplex van bijv 18mm dik. Het geheel komt onder een overkapping te staan. Ik vraag me echter wel af hoe goed dit tegen de hitte van de kamado kan. Als ik een gat maak in het betegelde blad waarin de kamado staat, en ik ga pizza’s bakken (flink heet), dan zullen de tegels wellicht ook warm worden, en dan moeten ze er natuurlijk niet vanaf knappen. Heeft iemand hier ervaring mee, en heeft dit kans van slagen?

ook het zagen van een rond gat in een betegeld blad kan nog een uitdaging worden. Met de decoupeerzaag met een tegelzaagje?
 
Klinkt als een mooie constructie. Een centimeter of anderhalf speling tussen je Q en werkblad is doorgaans voldoende voor de warmte, kijk maar bij andere bouwers.
Tegels rond snijden heb ik geen ervaring mee. Met de decoupeerzaag kan idd een optie zijn.
 
Ik denk dat het met een decoupeerzaag wel moet kunnen, maar zal niet gemakkelijk zijn.. ik weet niet of er een tegelfrees voor een bovenfrees bestaat? Anders zou dat misschien nog kunnen?
 
Klinkt als een mooie constructie. Een centimeter of anderhalf speling tussen je Q en werkblad is doorgaans voldoende voor de warmte, kijk maar bij andere bouwers.
Tegels rond snijden heb ik geen ervaring mee. Met de decoupeerzaag kan idd een optie zijn.
Normaal gesproken wel, maar ik heb er hier nog geen gezien die betegeld zijn.. dat kan natuurlijk een verschil geven
 
Nu ik er verder over nadenk bedenk ik me dat ze ook wel eens kachel ombouwen betegelen, dat wordt ook aan hoge temperaturen blootgesteld dus met de juiste lijm zou het in principe moeten kunnen lijkt me. Ik heb onlangs een achterwandje in een keuken betegeld en daarbij de gaten voor de stopcontacten met een tegelzaagje in een decoupeerzaag uitgezaagd, en dat ging vrij aardig. Dat kwam echter wel achter het afdekkapje, en nu zal het in het zicht komen, en een groter oppervlak zijn. Tevens moet dat zaagje ook door een gedeelte hout kunnen zagen, gezien ik het gat in zijn geheel graag ineens zaag... Stof tot nadenken :)
 
Nu ik er verder over nadenk bedenk ik me dat ze ook wel eens kachel ombouwen betegelen, dat wordt ook aan hoge temperaturen blootgesteld dus met de juiste lijm zou het in principe moeten kunnen lijkt me. Ik heb onlangs een achterwandje in een keuken betegeld en daarbij de gaten voor de stopcontacten met een tegelzaagje in een decoupeerzaag uitgezaagd, en dat ging vrij aardig. Dat kwam echter wel achter het afdekkapje, en nu zal het in het zicht komen, en een groter oppervlak zijn. Tevens moet dat zaagje ook door een gedeelte hout kunnen zagen, gezien ik het gat in zijn geheel graag ineens zaag... Stof tot nadenken :)

Eerst het gat in het hout zagen, de tegels omgekeerd uitleggen en met het blad erop de juiste cirkel uittekenen?
Ben voor mijn toekomstige meubel het zelfde van plan maar nog niet toe gekomen aan hoe de betegeling gaat zijn
 
Een zaagje die door tegels gaat zal ook wel door hout gaan toch?
En wat de tegellijm betreft, wij hebben achter de houtkachel ook tegels en die worden soms zo warm dat je je hand er niet op kan leggen. Ze houden het sowieso al 1 winter vol waarin we toch zeker 4 avonden en 1-2 volle dagen per week gestookt hebben. Voor zover ik weet hebben we geen speciale tegellijm gebruikt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gebruik nooit een bovenfrees voor tegels. Het zagen van tegels hangt erg af van wat voor soort tegel je gebruikt. Goedkope wandtegels kun je uitstekend met een dremel frezen. Ze hebben er een speciaal tegelfreesje voor. Er zijn zaagjes voor de decoupeerzaag waar mee je tegels (zachte) kunt zagen. Nee met die zaagjes kun je geen hout zagen (je smoker is er niets bij)
Er zijn filmpjes op youtube (outdoor kitchen diy) waarin ze een buitenkeuken maken van metalstud profielen en bekleden met een stoort Qboard.
Dat laatste is prachtig spul (een soort schuimplaat met een cementlaag erop). Net gebruikt in de badkamer. Of dit brandveilig is denk ik niet.
Harde tegels zijn alleen met diamant gereedschap te zagen. Als je een grote tegel hebt waar een gat in moet van 60 cm zou ik naar een steenhouwer gaan.
 
Je moet altijd at ruimte tussen je kamado en blad hebben.
Denk dat je het beste eerst het blad op maat kan maken en dan pas het mozaïek erin leggen 😉
 
De hitte is voor zowel tegels als lijm geen probleem. Zeker bij kleine tegels. Het is de lijm en de voeg die het werken van de tegels en de ondergrond opvangen. Zo is bij gebruik van tegels buiten het advies om 1% van de langste zijde van een tegel als voegbreedte te gebruiken.

Bij een tegel van 50 cm heb je dan een voeg van 5mm. Om het mooi rond te krijgen is wel lastig. Een zachte tegel is met een tegelfreesje of diamantzaagje in de decoupeerzaag wel te bewerken, maar een doorgebakken vloertegel kun je wel vergeten. Je zou dan ook kunnen denken om de rand om de bbq in hout uit te voeren en de tegels hier op aan te laten sluiten. Met mozaïek lukt het altijd wel.

Let bij watervast multiplex wel op dat je het beschermd tegen vocht, alleen de lijm is watervast. Het hout moet je evengoed gewoon verven of olieën. Bij tegelen zou een uniprime plaat mooi zijn, die is reeds voorgegrond, daar hoef je alleen de rand in de randsealer te zetten. En de rand van het hout moet voldoende ruimte hebben bij de bbq, anders wordt die te heet en komen de tegels er wel degelijk af.
 
Bedankt voor de waardevolle reacties. Ik zie hier wel een leuke uitdaging in. Het idee is om mijn pa een frame uit rvs te laten lassen en daarin ingelegd een betegeld blad. Zou ik dit blad vast moeten maken aan het frame om kromtrekken zoveel mogelijk tegen te gaan, of zou ik het juist beter ‘zwevend‘ er in kunnen leggen zodat beide materialen vrij van elkaar kunnen werken? Ik zal e.e.a. eens wat verder uitwerken en dan zal ik het hier delen. Ik zie nog wel wat vraagstukken maar daar kom ik nog wel op terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan