BasBQ
Beef en Steak

[Video] Jalapeño (varkens)Grillworst met kaas

WouterM.

Tondelzoeker
Berichten
6
Na wat geëxperimenteer heb ik een lekkere (vind ik) varkensgrillworst met Jalapeño en kaas gemaakt.

20240331_154844.jpg


Mocht je het zelfs een willen maken hierbij mij recept:
Recept:
60% Procureur, 40% kinnebak
Grillworst kruiden 30 gr/kg (als je VanBeekum gebruikt)
Nitrietzout 0,6% 15 gr/kg
IJswater 150 ml/kg
Kaas 150 gr/kg (Ik vind een belegen, zacht smeltende kaas het lekkerst)
Jalapeño 70 gr/kg
Chilipoeder 16 gr/kg (stem dit af op de pittigheid van de Jalapeño)
Oregano gedroogd 4 gr/kg
Korianderpoeder 3 gr/kg
Komijnpoeder 1.5 gr/kg

Ik ga de volgende keer dat ik het maak een groot deel van het chilipoeder vervangen door Chipotlepoeder.
(Chipotle is een gedroogde en gerookte Jalapeño) dit past beter bij het recept denk ik. Het rooksmaakje zal ook een lekkere toevoeging zijn, gok ik.

Verder vind ik het ook grappig om youtubefilmpjes e.d. te maken van mijn gehannes, dus als je het leuk vind om te zien hoe ik die worst maak:


Vind het leuk te horen wat jullie hiervan vinden!

Tips en tops altijd welkom :)
 
Ziet er super profi en smakelijk uit!!! Grillworst is hier op de boterham altijd een succes....
Maar ben bang dat ik je niet kan evenaren met al de materialen die je hebt :)
Maar super leuk om proces te zien
 
Ziet er goed en lekker uit zeg!
Ga deze op mijn lijstje zetten.
Ook een goed en professioneel uitziend filmpje, de stappen waarbij je de snijmachine gebruikt voor het snijden van blokjes/plakken vlees ga ik ook onthouden, dat maakt het snijden een stuk gemakkelijker.
 
Een lekker voorraadje zeg, maak je voor de hele familie?

Een groot punt van kritiek, wel:
Afgrillen doen we op de BBQ he...
 
Ziet er heerlijk uit! Meteen ook de andere filmpjes bekeken en ook die zien er goed uit. Bavette rollade gaat op mijn lijstje.

Goede filmpjes ook.

@WouterM. Vraagje: de messen lijken niet helemaal scherp, of is dat maar schijn.
 
Nooit geweten dat het zoveel werk is
Het geld meer dan waard bij de slager, heerlijk
 
Dat ziet er fantastisch uit. Mooi proces en mooie apparatuur heb je.
Maar wat een zenuwachtige muziek, dat hoeft voor mij niet.
 
Een heel werkje! Verklaart waarom je er zoveel tegelijk maakt.
Zien er heel smakelijk uit.
Ik verwachtte op het einde van het filmpje wel dat ze op de bbq gegrild zouden worden.
 
Ziet er heerlijk uit! Meteen ook de andere filmpjes bekeken en ook die zien er goed uit. Bavette rollade gaat op mijn lijstje.

Goede filmpjes ook.

@WouterM. Vraagje: de messen lijken niet helemaal scherp, of is dat maar schijn.
Mijn keukenmessen kunnen inderdaad een stuk scherper, moeten eens naar een slijper.
Platen en messen van de vleesmolen zijn gloednieuw en enorm scherp.
 
Laatst bewerkt:
Wow zelf ook aan het hannesen met worst heb de zelfde stopper, maar hoe doe jij dat met het laatste beetje wat in de stopper pijp zit en in de ronding van de stopbus, het lijkt een halve worst nog te zijn.
 
Goedenavond, ziet er top uit. Zou je de kinnebakspek ook kunnen vervangen door speklap of buikspek?
 
Wow zelf ook aan het hannesen met worst heb de zelfde stopper, maar hoe doe jij dat met het laatste beetje wat in de stopper pijp zit en in de ronding van de stopbus, het lijkt een halve worst nog te zijn.
Meestal zit er dan een halfgevulde darm nog omheen. Dit draai ik met vultuit en al eraf. Het laatste beetje in de stopbus duw ik door de vultuit in de darm. Dan doe ik een prop keukenpapier erin en dan duw ik alles eruit, in de darm dus, met een kleinere maat vultuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan