BasBQ
Beef en Steak

Instellen Bastard

 

Alex

Sprokkelaar
Berichten
40
Ben sinds vrijdag de trotse bezitter van een Bastard Urban Large en ben het nu het een en ander aan het uitproberen.
Nu heb ik de temperatuur redelijk goed onder controle maar na een anderhalf uur gaat de temperatuur rustig aan omlaag en moet ik de onderste luchtschuif een stuk verder open zetten om de temperatuur weer omhoog te krijgen.
De schuif staat dan op 1 en daarna zet ik deze op 2,5 om weer wat warmte erbij te krijgen.
Dit is voor een low en slow sessie.
Is dit de juiste werkwijze of doe ik iets verkeerd.
Graag hierover wat tips.
 
Mijn Bastard Medium heeft eigenlijk weinig temperatuurschommelingen, zodra hij gesetteld is en zeker niet binnen 1,5 uur dat ik de onderste schuif een heel stuk verder open moet zetten.

Even een aantal vragen om een beter beeld te krijgen:
- Wat voor houtskool gebruik je?
- Hoe steek je dit aan (meerdere plekken of op 1 plek?)
- Hoeveel houtskool gebruik je?
- Welke temperatuur probeer je te behouden?
- Zodra je hem op die 2,5 hebt gezet, blijf hij dan wel stabiel of is dit naar verloop van tijd ook niet meer voldoende?
 
Ik heb zelf wat problemen met de Bastard op temperatuur krijgen (zie ander topic in dit subforum). Maar als hij eenmaal op de temperatuur is dat ik hem wil hebben blijft hij daar ook wel enorm stabiel op staan (met vaak de schuiven minimaal open zolang ik sub 200 blijf).

De vragen die AJB stelt helpen een beter beeld te geven inderdaad, misschien dat we je dan verder kunnen helpen
 
Ik heb Fire Up houtskool gebruikt en dit op 1 plek aangemaakt.
De kolenmand heb ik tot de rand gevuld.
De temperatuur die wou behouden was zo'n 107 graden, dit bleef hij ook gedurende een anderhalf uur. Daarna moest ik constant bij gaan regeken om de temperatuur te behouden.
Nu denk ik zelf dat het aan het houtskool ligt, te zacht waardoor de brandtijd natuurlijk korter wordt.
De kolenmand was na 8 uur eigenlijk ook volledig leeg.

AJB wat voor houtskool gebruik jij en naar welke kant draai je je topvent om deze te knijpen.
 
Je wilt graag houtskool gebruiken met grote stukken (restaurant). Als je teveel kleine stukjes/gruis gebruikt verstoor je de luchtstroom en kan de temperatuur dalen.
 
Ik stook altijd fire up, ik doe onderin mijn mand grotere stukken. Kleiner spul gebruik ik voor boven op. Het is onzin dat dat je vuur zou verstikken. Ja, vroeger als het in de gaatjes van de gietijzeren plaatjes zat, maar die nieuwe hebben allemaal een mandje.

8-10 uur is ook geen probleem verder. Aan je houtskool ligt het niet.

Ik krijg tegenwoordig steeds vaker deze vraag. Ook op mijn filmpjes, ‘Wat is de stand van je schuiven?’. Een vraag die ongeveer hetzelfde is als doe even een foto van hoe ver je je gaspedaal indrukt om 50 km te rijden in een auto.
We kunnen globaal vertellen wat je moet doen. Maar niets is beter dan ervaring op doen.
 
Ik moet wel zeggen dat zelf ervaren het beste is, zoals Noskos onderschrijft. Ik kreeg te horen bij mijn PK dat de inlaat voor de 'grote' temperatuur schommelingen zijn, en de bovenste lucht uitlaat voor de kleine temperatuur schommelingen (1-9 graden max).
Nou, als ik mijn bovenste uitlaat van 25% open naar 100% open gooi stijgt de temperatuur 45 graden in een 45 minuten of iets dergelijks. airflow is alles :) denk ik dan maar.
 
Ik heb Fire Up houtskool gebruikt en dit op 1 plek aangemaakt.
De kolenmand heb ik tot de rand gevuld.
De temperatuur die wou behouden was zo'n 107 graden, dit bleef hij ook gedurende een anderhalf uur. Daarna moest ik constant bij gaan regeken om de temperatuur te behouden.
Nu denk ik zelf dat het aan het houtskool ligt, te zacht waardoor de brandtijd natuurlijk korter wordt.
De kolenmand was na 8 uur eigenlijk ook volledig leeg.

AJB wat voor houtskool gebruik jij en naar welke kant draai je je topvent om deze te knijpen.

Het feit dat je mand na bijna 8 uur volledig leeg is duidt er wel dat hij heel veel verbrandt. Mijn bastard is denk ik halverwege na zo'n 8 uur, maar ik heb wel een medium en jij een large, dus mogelijk dat jouwe ook meer brandstof nodig heeft om te stoken. Aangezien je mand bijna helemaal leeg is, ligt er dan wellicht ook veel as voor de lucht toevoer?

Je zou eens kunnen proberen een iets hardere houtsoort te gebruiken. In het begin heb ik een aantal zakken Welkoop Horeca Houtskool gebruikt, maar heb laatste keer de Best Charcoal Quebracho Blanco (hardere houtsoort) gehaald en deze bevalt goed. Ik kreeg bij mijn Bastard ook een zak Dammers, dat beviel mij ook wel goed. Daarnaast lees ik dat de Welkoop Houtskool inmiddels flink gedaald is in kwaliteit op de website, dus die laat ik sowieso voorlopig links liggen.

Ik moet wel zeggen dat mijn bastard uit 2018 komt, dus mijn margrietschijf werkt iets anders dan de jouwe, dus qua afstelling daarvan durf ik niets te zeggen, maar zoals eerder aangegeven is dat nog wel eens apparaat/omstandigheid specifiek.
 
Dag Alex, ik heb ook een Bastard large 2020 model maar ik herken het niet. Ik laat de wokkels goed uitbranden en gooi dan pas de schuif onder dicht, afhankelijk wat ik wil doen met de bbq, low and slow: schuif op 1, grillen schuif op 3.
maar ik kan de temperatuur de gehele dag constant houden, kan er met een gerust hart bij weg voor een boodschap. Ik gebruik trouwens dammers houtskool. Het is vooral uitproberen, succes! Hopelijk heb je de boel snel onder controle want het is een genot om op te koken.
 
Dit is wat mijn Bastard Medium heeft gedaan vannacht:
2020 model, Eucalyptus big blocks. Rond 6u vanochtend uit gezet met 88 graden ofzo. Heb na 1 keer instellen niks meer veranderd aan instellingen. Misschien had ik het mandje de houtskool wat beter kunnen verdelen/plaatsen (omdat er een temp stijging is tijdelijk);

Cookperfect.PNG
 
Ik heb een week geleden een Bastard Compact aangeschaft en heb nu een paar keer de kamado aan gedaan om de temperatuurregeling te leren beheersen.

Maar het valt mij niet mee. tot 3 keer toe de Bastard aangehad, maar allereerst gaat de temperatuur tergend langzaam omhoog. tot max 200 graden gestookt. Tot nu toe zonder vlees op de grill. Ik gebruik Marabu houtskool. De laatste sessie heb ik geprobeerd om de temperatuur constant te houden op 120 graden, ook zonder vlees op de grill. Bij 105 graden de schuiven onder en boven naar 25% gedraaid. Maar de temperatuur blijft oplopen tot 145 graden. Vervolgens de schuiven onder en boven vrijwel dicht gedraaid. Dan daalt de temperatuur... maar gaat de houtskool ook uit. De boel weer aangestoken, en zelfde liedje. De temperatuur loopt op naar 140 graden, vents vrijwel dicht, vuur smoort.

Morgen een low en slow sessie met ribfingers uitproberen. Wordt vervolgd 🤣
 
Bij het controleren van je temperatuur is het niet alleen een kwestie van spelen met je schuifjes. Het begint met het aansteken van je kolen.
wat ik doe is beginnen met het doorwoelen van de oude kolen en er dan nieuwe bij doen. De Kamado vul ik altijd helemaal met kolen.
dan steek ik hem aan, op 1 plek voor low and slow, op twee plekken als ik rond de 180C wil zitten en op drie plekken als ik tering hitte wil hebben van 350C plus.
Dan gaat de deksel dicht en de lucht sleuven boven en beneden helemaal open. Op deze manier kan het vuur zich goed ontwikkelen.
Als de bbq 140, 200 of 250 is gaat het rookhout erop, de platesetter en het vlees erop. Doordat dit allemaal koud is daalt de temp van je kamado.
Nu begin ik met het spelen van de schuiven.
voor low and slow gaan ze boven en onder vrijwel dicht, voor 180C laat ik ze boven en onder een stukje open en voor tering hitte vrijwel alles open.
succes
 
Bedankt voor je tips Frits, ze waren nuttig (y). Ook heb ik wat meer geduld genomen om de Q op te starten. De temperatuur was nu beter te controleren. Zie mn post over de ribfingers.
 
Afgelopen weekend mijn eerste sessie met een Bastard Medium. En wat vind ik het lastig om de temperatuur in te stellen en vast te houden in de kamado. Deze thread is zeker informatief en zal deze tips meenemen in een volgende BBQ-sessie.

Nu lees ik in sommige posts ... de schuif in stand 1 of 2,5 of 3.
Waar staan deze standen (getallen) voor?
 
Pieter, zelf heb ik niet een dergelijke Kamado, maar bij weber staan ze ook op sommige kettle modellen.
Daar gebruik ik ze als indicator, bij iedere stand komt er meer of minder lucht bij de brandstof. Hoe meer lucht hoe warmer be barbecue.
Na verloop van tijd weet je precies bij welke stand je barbecue welke temperatuur geeft.
Je zou dit in het begin best kunnen opschrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan