BasBQ
Beef en Steak

Inspiratie en advies nodig - Lekkers voor 6 personen maken

 

Rene94

Kooltjesharker
Berichten
170
Goedemorgen allemaal,

Zoals de titel aangeeft: Nu ik verschillende vrienden lekker heb gemaakt met foto's e.d. van mijn creaties op de Masterbuilt kreeg ik gister het volgende te horen: Zou je het leuk vinden om volgende week zaterdag bij ons een "winter bbq" te organiseren voor 6 personen (inclusief mijn vriendin en ik). Mijn antwoord is ja, lijkt me ontzettend leuk om te doen en misschien ook wel uitdagend qua planning e.d. Normaliter kan ik me volledig focussen op 1 gerecht (ribs, pulled pork) dus dit lijkt me een leuke uitdaging.

Nu het volgende:

- Gezelschap van 3 koppels, makkelijke eters. Totaal niet van "high class" eten dus het hoeven echt geen hoogstandjes te zijn. Hoewel 1 dame geen fan is van "botjes".
- Een vereiste is dat ik pulled pork maak. Geen probleem natuurlijk, leuk zelfs, maar met zo'n lange run en gebrek aan ervaring is de planning een struikelblok.
- Ik heb geen D&C systeem en geen gietijzeren rooster. Sowieso goed om mee te nemen bij de keuze denk ik.
- Ik vind het niet erg om de oven in gebruik te nemen als dit nodig is. Uiteraard het liefst zo min mogelijk..
- Ik heb ervaren (tijdens een workshop) dat allerlei verschillende varkensgerechten achter elkaar mij niet is bevallen. Het liefst zou ik hier dus wat variatie in willen.

Ik zit te denken aan:

- Pulled pork - Zo'n beetje hele dag op de Q - Noskos wedstrijd recept Al eens gemaakt dus dit moet lukken.
- Ik zou graag een steak maken op de Q (of meerdere kleine...). Welke steak kom ik wel uit, ik ben persoonlijk meer fan van de malsere stukken. Hoe dit samengaat tijdens of na een pulled pork? I have no idea…. Of hebben jullie andere ideeën?
- Een dessert. de cinnamon rolls van Noskos zou ik nog eens willen maken maar ik sta echt open voor andere opties!
- Een side voor bij de steak? In ieder geval iets van groente zodat het misschien allemaal iets minder zwaar valt.

Een overweging is om de pulled pork een dag eerder te maken. Toch vind ik dit zonde omdat het jusit zo mooi is om het geheel te laten zien (vooral aan de heren dan ;) )

Wie van jullie heeft hier ervaring mee en misschien tips? Hulp mbt inspiratie is ook welkom. Alleen de pulled pork staat "vast"!

**4 bezoekers is niet volgens de Covid regels, maar laten we het hier niet over hebben a.u.b. :)**


Mijn dank is groot!!
 
Dus je wil PP als voorgerecht maken? Ik zou dan goed opletten op de hoeveelheden die je serveert. Wordt misschien wel veel als je daarna nog steak doet. Of je moet de PP als hoofdgerecht doen.
Vorige week heb ik coquilles op de Bbq gemaakt als voorgerecht en die waren erg lekker. Is een licht gerechtje en snel klaar.
Als groentegerecht bij je hoofdmaaltijd bloemkool van de Bbq? Was bij mij thuis een succes!

Ik ben benieuwd wat het geworden is. Kom maar door met de foto’s. 😄
 
Misschien picanha, voor de PP is je Q toch 107°C, de picanha reverse searen.
Aardappelen kan je ook reeds naast de PP leggen, uur of 2 tot 4 op voorhand navenant de grote
Als je de BBQ dan toch opstookt even stoppen bij 200°C nu is het het seizoen van de knollen.
Bijvoorbeeld knolselder, in schijven van 1cm snijden, afkruiden met pezo en olie en 5-tal minuten per kant direct grillen tot ze mooi zacht zijn.
 
Simpel toch?

Je maakt de pulled pork, deze moet nog half uur a uur rusten dus in theorie kun je in die tijd al je steaks klaargemaakt hebben en opgegeten hebben.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Dank allen voor de reacties!

@Hoogie : PP als "voorgerecht" moet ik inderdaad een beetje mee oppassen. Ik zou het liefst geen PP maken maar aangezien men dat graag eens wilt proeven dacht ik het gewoon op tafel te zetten, met broodjes en Coleslaw. Kan iedereen zelf een broodje maken, of 2 :) En dank voor de Link, dat ziet er lekker uit zeg. Goede tip!

Ik heb weliswaar een aantal voorbeelden opgenoemd maar dit staat totaal nog niet vast. Het lijkt me ook wel grappig om allerlei dingen tegelijk op tafel te zetten zodat men zelf kan kiezen hoe en wat. Ben de dag ervoor tevens vrij dus kan een hoop werk verzetten.

@Stijn Goede, ik dacht dat je bij reverse sear met steaks e.d. alsnog veel hoger zat in temp. Knollen heb ik geen ervaring mee maar ik ga er eens naar kijken. Ik zag niet lang geleden al zoiets langskomen op het forum.

@tensefountain1 Als je het zo zegt klinkt het inderdaad vrij makkelijk, misschien ben ik wel aan het omdenken ;) Thanks voor je reactie.
 
Diamanthaaas grillen heerlijk


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
@Stijn Goede, ik dacht dat je bij reverse sear met steaks e.d. alsnog veel hoger zat in temp. Knollen heb ik geen ervaring mee maar ik ga er eens naar kijken. Ik zag niet lang geleden al zoiets langskomen op het forum.

Meestal doe ik de sear op 250°, maar voordat je seart kan je op 200° even stoppen en dan de knollen grillen, ondertussen kan het vlees in zilverpapier 10 à 15min rusten.
Knolselder/koolrabi/... vond ik vroeger nooit lekker, maar nu ik ze grill worden ze zacht en zoet en vind ik het wel lekker.
 
Begrijp ik goed dat die kamado je enige apparaat is, of heb je ook nog een Weber ernaast?

Hier thuis en bij feestjes is een toastje met zelf koud gerookte zalm echt het perfecte begin van een etentje, lekker met een glas sauvignon blanc. Super! Het is even werk maar zo zalig... of een gegrild worstje netjes getrancheerd en met een lekker zoet sausje erbij, paar plakjes prikken met een houten vorkje, happy days!

Pulled pork lekker vroeg starten dan heb je zat tijd voor steaks. Overweeg ook eens diamanthaas als caveman style. Dat is reuze makkelijk en heel spectaculair! Of een hele ribeye, die kun je zachtjes roken (direct nadat de PP eraf komt) en later trancheren en nog even snel in plakken afgrillen. In een skilllet wat paddestoelen met knoflook en een uitje en/of een maiskolf met wat boter en zout.

Je kunt ook heel snel en lekker een kipkluifje erbij serveren, weinig werk en heel makkelijk scoren, super veelzijdig qua rubs en glaze.

Dikke tip, maak bij die pulled pork ook pickled red onions. Bijvoorbeeld van MAC's BBQ Pit. Dat breekt het vettige alvast wat af en geeft 'ruimte' voor het vervolg. Je zou ook expres wat kleinere broodjes kunnen halen, mini brioches of mini puntjes dan kun je wat lekkerder proeven zonder dat je meteen vol zit. Een koolslaatje erbij is ook lekker en breekt ook het vettige wat af.

Cinnamon rolls kun je geweldig in een Dutch oven maken. Dat kan zelfs buiten de bbq met kooltjes eronder en erop. Maar als je dat teveel stress geeft moet je het vooral niet doen. Juist toetjes zijn ook prima een dag tevoren te maken. Je zou bijvoorbeeld ook brownies kunnen bakken met JD salted caramelsaus en pecan noten: rocky road. Ananas gegrild en gelakt met ahorn siroop is ook top! Gegrilde cake met slagroom en rood fruit kan ook heel vlot. Heb je die Rolo bananen al eens geproefd? Ook heel leuk en lekker!
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik goed dat die kamado je enige apparaat is, of heb je ook nog een Weber ernaast?

Hier thuis en bij feestjes is een toastje met zelf koud gerookte zalm echt het perfecte begin van een etentje, lekker met een glas sauvignon blanc. Super! Het is even werk maar zo zalig... of een gegrild worstje netjes getrancheerd en met een lekker zoet sausje erbij, paar plakjes prikken met een houten vorkje, happy days!

Pulled pork lekker vroeg starten dan heb je zat tijd voor steaks. Overweeg ook eens diamanthaas als caveman style. Dat is reuze makkelijk en heel spectaculair! Of een hele ribeye, die kun je zachtjes roken (direct nadat de PP eraf komt) en later trancheren en nog even snel in plakken afgrillen. In een skilllet wat paddestoelen met knoflook en een uitje en/of een maiskolf met wat boter en zout.

Je kunt ook heel snel en lekker een kipkluifje erbij serveren, weinig werk en heel makkelijk scoren, super veelzijdig qua rubs en glaze.

Dikke tip, maak bij die pulled pork ook pickled red onions. Bijvoorbeeld van MAC's BBQ Pit. Dat breekt het vettige alvast wat af en geeft 'ruimte' voor het vervolg. Je zou ook expres wat kleinere broodjes kunnen halen, mini brioches of mini puntjes dan kun je wat lekkerder proeven zonder dat je meteen vol zit. Een koolslaatje erbij is ook lekker en breekt ook het vettige wat af.

Cinnamon rolls kun je geweldig in een Dutch oven maken. Dat kan zelfs buiten de bbq met kooltjes eronder en erop. Maar als je dat teveel stress geeft moet je het vooral niet doen. Juist toetjes zijn ook prima een dag tevoren te maken. Je zou bijvoorbeeld ook brownies kunnen bakken met JD salted caramelsaus en pecan noten: rocky road. Ananas gegrild en gelakt met ahorn siroop is ook top! Gegrilde cake met slagroom en rood fruit kan ook heel vlot. Heb je die Rolo bananen al eens geproefd? Ook heel leuk en lekker!

Sander, allereerst, super bedankt voor je uitgebreide reactie. Leuke ideeën! Ik ga me vanavond even rustig inlezen! PP kleinere broodjes is een hele goede idd.
 
Klinkt al lekker!
 
En René, hoe is het gegaan? Zijn je vrienden nog je vrienden? ;)
 
En René, hoe is het gegaan? Zijn je vrienden nog je vrienden? ;)
Aanstaande zaterdag gaat het gebeuren!

Ik heb uiteindelijk gewoon gevraagd wat de gasten graag zouden willen. Mannen: PP EN RIBS!! Vrouwen: maakt niet uit.

Ik ga waarschijnlijk pp, ribs, plukbrood, coleslaw en s'mores maken. Scheelt voor mij ook stress omdat ik hier bekend mee ben. Smullen zullen ze zeker en uiteraard komen er foto's!
 
Je moet er zelf tenslotte ook van genieten. Als je de hele tijd loopt te stressen is ook niet gezellig.
Lekker relaxed bbq-en met een drankje en goede vrienden erbij. Heerlijk
 
Gaat vast heel goed lukken René, veel succes en plezier!
 
Ik moet wel zeggen dat ik me even "lullig" voelde vanwege het feit dat ik advies vraag aan jullie om vervolgens volledig mijn eigen plan te trekken. Uiteindelijk gekozen om zo min mogelijk buiten te hoeven staan. In de zomer vind ik dat minder erg als de gasten ook buiten zijn ;)

Gaat helemaal goedkomen.

Heb toevallig nog wel een vraagje:

- Ik betwijfel of de ribs naast de pulled pork op de kamado passen dus wellicht doe ik de 3-2 stap vrijdag al en dan zaterdag nog opwarmen en aflakken als de procureur aan het rusten is. Hebben jullie enig idee of ik de ribs ingepakt moet laten en in de koelkast of eerst uitpakken?
 
Ik moet wel zeggen dat ik me even "lullig" voelde vanwege het feit dat ik advies vraag aan jullie om vervolgens volledig mijn eigen plan te trekken. Uiteindelijk gekozen om zo min mogelijk buiten te hoeven staan. In de zomer vind ik dat minder erg als de gasten ook buiten zijn ;)

Grappig... mijn vrienden zijn ook allemaal echte mannen en die komen met hun biertje lekker buiten bij mij staan als ik BBQ.
En heel goed dat je je lullig voelt hoor, terecht! ;) Nee man, doe vooral wat goed voelt!

Tja, als je ruimte tekort komt moet je wat improviseren. Deze aanpak klinkt goed. Ik zou zeker na 3-2 uitpakken en snel terug koelen. Anders blijft het doorgaren en dat wil je niet. De volgende dag met een saus laagje lekker glaceren en smullen maar.

PS maak die pickled red onions voor bij de PP!
 
Grappig... mijn vrienden zijn ook allemaal echte mannen en die komen met hun biertje lekker buiten bij mij staan als ik BBQ.
En heel goed dat je je lullig voelt hoor, terecht! ;) Nee man, doe vooral wat goed voelt!

Tja, als je ruimte tekort komt moet je wat improviseren. Deze aanpak klinkt goed. Ik zou zeker na 3-2 uitpakken en snel terug koelen. Anders blijft het doorgaren en dat wil je niet. De volgende dag met een saus laagje lekker glaceren en smullen maar.

PS maak die pickled red onions voor bij de PP!
Haha ik denk ook wel dat ze alles willen zien hoor, als je e.e.a. al ruikt dan komt er bij menig man toch een bepaalde enthousiasme naar boven. Ik sta zelf ook nog niet zo lekker buiten, geen licht en nog geen overdekt plekje mocht het regenen. Net een nieuw huis gekocht van de zomer en de tuin wordt pas over een maand of 4 aangepakt.

Thx voor je tip. Pickled red onions ga ik vanavond maken! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan