BasBQ
Beef en Steak

Ierse short ribs

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.148
Gisteren al vroeg de Q aangestoken om nog eens short ribs te maken. Had er nog liggen van Beef & Steak en enige dat erop stond, was dat het Ierse waren.

Texas style van Noskos gevolgd, maar dan de temperatuur tussen 100 en 110° gehouden. Moeilijk inschatten altijd, maar eerst dacht ik dat het te rap ging gaan, maar uiteindelijk heeft het maar een kwartier uitgelopen op mijn planning. Dus had ik gewoon 107° continu aangehouden, was ik er stipt geraakt 😀
Gewoon voorzien van SPG en tegen 10.00u lag hij erop. Rond de 74° ingepakt in butcher paper waarna ik bij het terugleggen zag dat hij terug 68° was. Hij is er thans maar 2 min uit geweest. Dus vraag me af hoe dat komt?

De rookring was niet echt te zien. Denk dat ik de 3 chunks te kort bij de hotspot gelegd heb, waardoor ze alle 3 ineens zijn beginnen roken, want na een uurtje heeft hij niets meer gerookt. Ik had alles ff eruit gehaald om te kijken of de chunks niet te ver lagen, maar ze waren er alle 3 reeds door.

Het is de 3de keer dat ik short ribs maak. De eerste keer was met Belgisch WitBlauw om eens te testen. Eetbaar, maar toch vrij droog. 2de keer was eentje van 5,7kg Wagyu dat overheerlijk en sappig was. En deze Ierse waren heel lekker, maar toch iets droger dan die van Wagyu. Wagyu heeft sowizo meer intramusculair vet en dus logischer, maar vraag me af als ik nu geen butcherpaper, maar alu folie had gebruikt, of het dan toch nog sappiger was geweest. Vandaar de vraag aan @Ewald over de melding in de shoutbox ivm die butcherpaper. Je maakt me nieuwsgierig. Je leest er vanalles over, maar ik heb er te weinig ervaring mee om zelf de verschillen al gemerkt te hebben.

Mijn vrouw had er dan vers gedraaide pasta met zelfgemaakte rode pesto bij gemaakt. Heerlijk. Zelf vond ze het vlees wel lekker, maar zij heeft het liefste steaks. Zij vindt de textuur niet zo super. Leek eerder op de textuur van soepvlees, zei ze 🤣

IMG_0954.jpeg


IMG_0958.jpeg


IMG_0961.jpeg


IMG_0966.jpeg


IMG_0967.jpeg


IMG_0969.jpeg


IMG_0971.jpeg


IMG_0978.jpeg


IMG_0979.jpeg


IMG_0980.jpeg


IMG_0981.jpeg


IMG_0982.jpeg


IMG_0983.jpeg
 
Mooie short ribs.
Waarom ik butcher paper overdone vind is heel simpel, het is duur en heeft geen toegevoegde waarde.
Het is een enorm geknoei met de vleessappen die eruit lopen. Dat heb je niet met alu folie, mits goed ingepakt. Je vlees wordt droger met butcher paper dan in alu folie, je zou net zo goed zonder butcher paper kunnen doen. Om maar te zwijgen over de kostbare vleessappen die netjes in de alu folie blijven om er een heerlijke jus mee te maken.
Of inpakken in alu of helemaal niet inpakken.
Shortribs zou ik zeker inpakken in alu folie.

En die 3 graden verschil in bbq temp. Maakt echt geen barst uit.
 
Mooie short ribs.
Waarom ik butcher paper overdone vind is heel simpel, het is duur en heeft geen toegevoegde waarde.
Het is een enorm geknoei met de vleessappen die eruit lopen. Dat heb je niet met alu folie, mits goed ingepakt. Je vlees wordt droger met butcher paper dan in alu folie, je zou net zo goed zonder butcher paper kunnen doen. Om maar te zwijgen over de kostbare vleessappen die netjes in de alu folie blijven om er een heerlijke jus mee te maken.
Of inpakken in alu of helemaal niet inpakken.
Shortribs zou ik zeker inpakken in alu folie.

En die 3 graden verschil in bbq temp. Maakt echt geen barst uit.

Dan is een heel aannemelijke uitleg. Zelf vroeg ik me ook een aantal zaken daarvan af.
Ik had deze rol destijds bij dat pluspakket bij de KJ gekregen. Maar het is idd niet echt dicht wat je bij alu folie wel hebt.

Thanx
 
Je short ribs zien er goed uit! Sappig met een bite als ik de textuur zo bekijk.

Zelf heb ik in een opwelling een keer butcher paper gekocht. Met het idee dat de bark beter is. Dat vind ik persoonlijk wel meevallen aangezien het vocht in het papier trekt en dan de bark ook zachter wordt. Dan liever aluminiumfolie zodat de sappen bewaard blijven. Laatste paar keer Shortribs zonder inpakken gedaan. Dat kwam echt ten goede van de bark en vlees bleef sappig alleen duurt lang. Dus persoonlijk inpakken met Aluminiumfolie of anders helemaal niet inpakken. (Zit nog wel met driekwart rol butcherpaper maar ook dat komt wel op uiteindelijk. 🫣)
 
Je short ribs zien er goed uit! Sappig met een bite als ik de textuur zo bekijk.

Zelf heb ik in een opwelling een keer butcher paper gekocht. Met het idee dat de bark beter is. Dat vind ik persoonlijk wel meevallen aangezien het vocht in het papier trekt en dan de bark ook zachter wordt. Dan liever aluminiumfolie zodat de sappen bewaard blijven. Laatste paar keer Shortribs zonder inpakken gedaan. Dat kwam echt ten goede van de bark en vlees bleef sappig alleen duurt lang. Dus persoonlijk inpakken met Aluminiumfolie of anders helemaal niet inpakken. (Zit nog wel met driekwart rol butcherpaper maar ook dat komt wel op uiteindelijk. 🫣)

Zo zonder inpakken moet nog gebeuren. Over hoeveel langer spreken we dan?
 
Dat ligt eraan eerlijk gezegd. maar voor mij waren de laatste paar keer rond de 10 uur bij 105-110 graden. Ik moet zeggen, sneller dan verwacht waardoor de beefribs al rond 16:00 klaar waren.

2F61E962-F9D7-4D70-A67D-65CB2EAB9A53.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt eraan eerlijk gezegd. maar voor mij waren de laatste paar keer rond de 10 uur bij 105-110 graden. Ik moet zeggen, sneller dan verwacht waardoor de beefribs al rond 16:00 klaar waren.

Dan ga ik dat de volgende keer ook eens doen. Mss als de volgende lading Wagyu ribben eraan komt. Toen had ik ze in alu folie gedaan en ze waren heerlijk
 
Dan ga ik dat de volgende keer ook eens doen. Mss als de volgende lading Wagyu ribben eraan komt. Toen had ik ze in alu folie gedaan en ze waren heerlijk
Nog even foto toegevoegd voor indruk van de bark. Je was al zo snel met reageren 😅
 
Laatst bewerkt:
Nog even foto toegevoegd voor indruk van de bark. Je was al zo snel met reageren 😅

Dat ziet er heel goed uit. Had van de mijne foto doorgestuurd naar een vriend die vond dat het er erg zwart uit zag. Mits zijn koksopleiding, was hem dat niet zo bekend. Dus stukje van Noskos zijn site doorgestuurd naar hem dat dit door de suikers komt. Hij is niet bekend met Low & Slow. Maar eender wat de oorzaak is, zijn vriendin zou het dus nooit eten daardoor :ROFLMAO:
 
Dat ziet er heel goed uit. Had van de mijne foto doorgestuurd naar een vriend die vond dat het er erg zwart uit zag. Mits zijn koksopleiding, was hem dat niet zo bekend. Dus stukje van Noskos zijn site doorgestuurd naar hem dat dit door de suikers komt. Hij is niet bekend met Low & Slow. Maar eender wat de oorzaak is, zijn vriendin zou het dus nooit eten daardoor :ROFLMAO:
hahaha ja hoor ik ook weleens.Gelukkig proef je het direct of het zwart en geblakerd is of gewoon een goede bark betreft. ;)
Menig persoon kunnen overtuigen dat de bark heerlijk is.
 
Verdomme, dit ziet er heerlijk uit. Met zelfgemaakte pasta er bij kan dit niet misstaan
 
Verdomme, dit ziet er heerlijk uit. Met zelfgemaakte pasta er bij kan dit niet misstaan

Thuis wordt er wel heel wat pasta gegeten. Bij de betere gerechten aten we vaak wel van die 'verse' uit de winkel ipv die industriële. En dat is al een wereld van verschil. Maar nu mijn vrouw regelmatig deze zelf maakt, hoeft de rest voor mij niet meer. Wat een verschil en dan moeten we nog wat experimenteren ermee. Ik had haar deze gekocht voor haar Moederdag en blijkt een enorm goede investering te zijn :ROFLMAO: (voordat ik seksistische commentaar krijg, ze had al vaker laten vallen dat ze dit wou) :geek:
 
Zo, dat ziet er goed uit.
Zelf pasta maken, goed idee. Lekker. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan