Beef en Steak

Hulp nodig: Gietijzeren rooster blijft maar roesten.

DeBers

Tondelzoeker
hi allen,

Ik heb een probleem met mijn gietijzeren rooster. Wat ik ook doe, dit rooster blijft maar verkleuren/roesten.
Ik heb hier een aantal vragen over en hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien:

1: Als je de foto's zo bekijkt. Is dit rooster nog te redden, of kan ik beter een nieuwe kopen??
2: Wat moet ik doen om hem nog te kunnen redden?
3: Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

De fotos:
20260321_163709.jpg

Ik gebruik dit rooster op een BGE Large. Het is het originele rooster van BGE. Ik vet hem vaak in met plantaardige olie / zonnebloekolie. Altijd voor het koken, maar ook vaak erna. Ik laat hem dan in mijn BGE liggen terwijl die ook afkoelt. Wat doe ik verkeerd? Ik heb dit probleem nooit met mijn gietijzeren pannen. Maar die gebruik ik ook een stuk minder. Na een dag of 1 a 2 af te koelen in mijn BGE, verplaats ik hem naar een droge schuur. Daar ligt hij dan op de plank.
Ik merk overigens ook wel wat schimmel in mijn BGE na een aantal vochtige dagen. Ik ga deze zomer het vilt vervangen.

20260321_163706.jpg

Heb je ook al eens ingebrand? Dus lekker vet maken en met papier droog wrijven. Dan platesetter ertussen en opstoken tot ca. 180. Indirect dus. Dat een paar keer herhalen.

Dat is het na deel van een gietijzeren rooster, hoe mooi je hem ook inbrandt en hem voor echt grill werk gebruikt.
Dan brand je die laag er telkens weer af .
Ik zelf vet hem na gebruik goed in met olie en doe hem in een vuilniszak .
In een schuur in de winter als hij bloot ligt zal hij condenseren en vocht aan trekken en toch gaan roesten.
Maar gietijzer hoe roestig ook is altijd te redden.

Inderdaad, deze is echt nog wel te redden. Goed afborstelen en de roest verwijderen. Daarna goed inbranden. Ik gebruik Crisco, maar er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Kijk anders ook eens op YouTube, er zijn genoeg video’s die uitleggen hoe je dit kunt doen.

Wat @Rdj ook zegt: de laag brandt er weer af door de hoge temperatuur. Dus echt goed invetten na gebruik, en oppassen in een vochtige schuur. Ik vind 2 dagen in de Kamado laten liggen ook vrij lang. Ik haal hem er vaak laat in de avond af en leg hem dan binnen. In de nacht koelt het af en kan je makkelijker condensvorming krijgen, en dus roest.

Rooster is prima te redden.
Wat de collega's aangen. Ontroesten, wamstoken, invetten en enkele keren inbranden.
Na einde sessie schoonborstelen. Invetten en droog opbergen.
Succes.

Terug
Bovenaan Onderaan