BasBQ
Beef en Steak

Hoeveelheid rookhout?

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Ben wat stappen aan het nemen om wat verschillende smaken aan mijn gerechten te geven d.m.v roken. Nu is de vraag hoeveel rookhout / pellets moet je gebruiken.
Zalm met de coldsmoke generator is duidelijk. Met het warm roken met pellets kwam voor mij de vraag hoeveel gooi je in je houder?
Ik had helaas ruzie met mijn nieuwe telefoon. blijkt dat als je wat minder foto's maakt je dat ding eerst weer toestemming moet geven om je telefoon te gebruiken. Zal het wel niet duidelijk omschrijven maar het duurde even voor ik dat opgelost had. Dus geen foto van het gerecht maar de foto's zijn van de restanten 🙂
Hier de varkenshaas, gevlinderd en gevuld, gerookt met appel pellets. Heel erg lekker maar een fractie te veel rook.
IMG20210305124937.jpg

Hier het resttand van de warm gerookte zalm met beuken snippers en een eiken chunck. Deze kunnen net iets meer rook krijgen.
IMG20210305215825.jpg

Ook al ligt het in de pan het is op de Q gerookt.
 
Ik gebruik blokjes hout, dus van pellets heb ik geen idee.
Maar net als bij hout Is het onder andere afhankelijk van
Wat vind je lekker
Wat voor gerecht ga je maken
Wat voor houtsoort gebruik je
Doe je Low en slow, high and fast, reverse sear, keihard grillen, enz.

Oftewel, testen testen testen en ervaring op doen
 
Ik was al bang voor zo'n antwoord. Maar er is niets leuker dan oefenen.
Het is low en slow en reverse sear. Ik hou niet van scherpe rooksmaak dus dat worden overwegend vruchtboomhoutsoorten.
 
Zelf werk ik met chunks. Vooral appel en kers zijn hier favoriet. Bijvoorbeeld bij een gevlinderde kip gebruik één chunk van 'redelijk normaal formaat'.
Je kan beter beginnen met iets te weinig rookhout dan teveel. Dat laatste is minder lekker.
 
Less is more, dus met weinig beginnen. Het is echt voor iedereen anders.
 
testen testen testen
Wie zei dit nog meer ? :unsure:

maar inderdaad beter met weinig beginnen. Bij mij is hickory favoriet en dan appel en kers.
Maar ook weer afhankelijk van wat je gaat maken
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik blokjes hout, dus van pellets heb ik geen idee.
Maar net als bij hout Is het onder andere afhankelijk van
Wat vind je lekker
Wat voor gerecht ga je maken
Wat voor houtsoort gebruik je
Doe je Low en slow, high and fast, reverse sear, keihard grillen, enz.

Oftewel, testen testen testen en ervaring op doen
Zoals Rick zegt dus.........
Het is echt trial & error. Ik weeg mijn rookhout en schrijf dat op bij het recept, je bent tenslotte met kruiden bezig, ja, rook is/zijn ook kruiden. ;)
 
Dat is een lekker advies als je alles op gevoel doet! Dus wat minder gevoel en wat meer ratio.
 
Zoals Rick zegt dus.........
Het is echt trial & error. Ik weeg mijn rookhout en schrijf dat op bij het recept, je bent tenslotte met kruiden bezig, ja, rook is/zijn ook kruiden. ;)
Goede tip, Ewald! Dit ga ik ook maar eens doen haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Ik hou me aan de regel, 1 chunk per uur. Dus met bv 3-2-1 ribben, liggen ze er eerst 3u op en gaan 3 chunks erin waarvan de eerste in de hotspot en de andere er net buiten zodat ze niet tegelijk gaan roken.
 
Ik hou me aan de regel, 1 chunk per uur. Dus met bv 3-2-1 ribben, liggen ze er eerst 3u op en gaan 3 chunks erin waarvan de eerste in de hotspot en de andere er net buiten zodat ze niet tegelijk gaan roken.

Ook als je bijvoorbeeld Hickory gebruikt? Daar heb ik een keer teveel van gebruikt, ik kan het niemand aanraden haha.
 
Ook als je bijvoorbeeld Hickory gebruikt? Daar heb ik een keer teveel van gebruikt, ik kan het niemand aanraden haha.
ik neem meestal meerdere houtsoorten dan, maar Hickory nooit meer dan 1 chunk. Al vaak gelezen dat je daar rustig mee moet zijn.
 
Ik hou me aan de regel, 1 chunk per uur. Dus met bv 3-2-1 ribben, liggen ze er eerst 3u op en gaan 3 chunks erin waarvan de eerste in de hotspot en de andere er net buiten zodat ze niet tegelijk gaan roken.
Zodra het gerecht begint te garen neemt het geen rook meer op heb ik op meerdere plaatsen gelezen.
Dus na een half uurtje tot een uur heeft het niet zoveel nut meer.
Zonde van het hout.
 
Zodra het gerecht begint te garen neemt het geen rook meer op heb ik op meerdere plaatsen gelezen.
Dus na een half uurtje tot een uur heeft het niet zoveel nut meer.
Zonde van het hout.
Ik lees vooral dat vlees na 3u geen rook meer opneemt.
 
Ik lees vooral dat vlees na 3u geen rook meer opneemt.
dat lijkt mij persoonlijk erg lang. Dan is mijn kip allang opgegeten 😁
Maar goed, ik heb het nooit onderzocht en ben geen wetenschapper, dusss.......
 
dat lijkt mij persoonlijk erg lang. Dan is mijn kip allang opgegeten 😁
Maar goed, ik heb het nooit onderzocht en ben geen wetenschapper, dusss.......
Wil niet zeggen dat het kan, dat het moet hé :ROFLMAO:

Als ik BCC of een reverse doe, is dat 1 blokje. Als ik bv spareribs of short ribs doe, is het 3 chunks. Dus voor PP en brisket ook gewoon 3. Denk zelfs dat in de recepten van Noskos staat hoeveel blokjes hij gebruikt bij elk gerecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan