Beef en Steak

Hoe ziet de beste firebox eruit voor een klassieke BBQ?

Kookpot

Tondelzoeker
Als je zelf mag kiezen hoe de firebox eruit ziet voor een BBQ, wat wordt dan de opbouw?

- Bodem en of zijkant uit hitte bestendige stenen, of brengt dat niets op?
- Wat is de beste hoogte tussen de houtskolen en de grill?
- Verluchting onderaan? Regelbaar?
- Aslade?

Het gaat hier over een klassieke BBQ die zal worden gebouwd bovenin een oud 5mm dik stalen vat met binnendiameter 57cm.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.

Ga je een Ugly Drum Smoker maken, waarbij je een vat rechtstaand gaat gebruiken. Hierbij heb je onderin het vuur en bovenin het rooster. Door het hoogte verschil heb je hier geen hitteschild nodig. Je zal altijd ventilatie onder- en bovenin nodig moeten hebben om de temperatuur te kunnen regelen. Een salade maakt het leven wel makkelijker.

IMG_6227.jpeg

Of

Draai je het vat een kwart slag en maak je er een Texas grill van.

IMG_6226.jpeg

Of

Maak je er een offset smoker van met aan de zijkant een firebox?

IMG_6225.jpeg

Allemaal klassieke barbecues.

Geen smoker, geen deksel. Gewoon verticaal rechtstaand, 3 poten er onder. Kop eraf en vervangen door gewone klassieke BBQ

Zonder deksel wordt het dus gewoon een grill. Dan zou ik niet met hittebestendige stenen gaan werken, die vreten je energie en warmte op en als je gaat grillen wil je juist warmte hebben. Dan kan je beter een kolenmand maken.
Je zou de kolenmand wel op drie stenen kunnen laten rusten zodat je niet de bodem ligt te verwarmen en je een goede luchtstroom krijgt.
Zou de afstand tussen de bovenkant van je brandstof en je rooster een centimeter of 15 doen.

Ik zou een in hoogte verstelbare vuurbox maken voor grilwerk. En ik zou zorgen voor genoeg afstand/isolatie van het vat ivm het verbranden van de verf.

Terug
Bovenaan Onderaan