BasBQ
Beef en Steak

Hoe aan de slag met houtvuur?

 
 

Wailer

Stoker
Berichten
365
In juli gaan we kamperen, in eigen land. Logeren bij de boswachter, lekker basic. Met 2 kindjes van dan 21 maanden oud is dat voor ons ver genoeg :) geef ze zand, water, dennenappels en ze zijn zoet...

Papa heeft ook iets om handen.. Ik heb er een buitenkeuken bij gereserveerd, een vuurtotem met vuurschaal, bbq rooster, dutch oven, skillet, emaille kookpan en nog wat dingen.

Ik denk: leuk! Lekker aan de slag... Maar iemand goede beginnerstips voor koken op deze wijze? Hoef geen 3-gangen michelin te worden, maar hopelijk nog wat te leren.  Vraag het hier omdat ik dankzij dit mooie genootschap fantastisch heb leren qen. (heb het fantastisch geleerd he, niet dat ik fantastisch kan qen )

De kids zijn vooral dol op eenpansgerechten als chili, pasta. Maar wil ook wel eens iets meer doen.

Fotos van de equipment ter impressie van de buitenkeuken (eigen q mee is niet te doen qua ruimte in de auto)

Of zie ik het allemaal te romantisch en wordt het een grote kookhel?

Ook links naar uitleg enz zijn welkom, dank vast!
ec179a449941127d77faf9f9b61316ad.jpg
0f8d4e6b7ca2bb745a1c90ee81c06f2c.jpg
08741fae09769b7273a9bdf7688c1b8d.jpg
 
Droog hout wordt verzorgd maar neem zelf ook wat mee. Houtkachel hebben heeft zn voordelen :)

Crisco om te seasonen? Maar is niet nieuw he dat ik gebruik. Is huur

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
Dat wordt super! Na wat googelen komt dat wel goed! Beetje jaloers zelfs ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je eens een beetje vals wil spelen dan kun je er natuurlijk altijd briketten in gooien ipv hout. Zelfde resultaat maar iets meer gemak......
Wel erg leuk idee van die camping overigens

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
0b85899ce39d0bf90626b01e0054484a.jpg


Dit is spijtig genoeg geen eigen ervaring maar misschien geeft het je wat inspiratie... ;-)
Ken je Francis Mallman?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als je de Dutch Oven als 'oven' wilt gebruiken is het aan te raden om briketten te gebruiken onder de pan en op de deksel, hiervoor zijn tabellen te vinden op internet met hoeveel briketten voor het formaat pan en gewenste temperatuur nodig zijn.

Voor het koken op vuur word vaak gehanteerd dat de goede afstand tot het vuur is waar je je hand 4-5 seconden kunt houden. Dit is een richtlijn om te starten, natuurlijk de afstand wel aanpassen als het te hard of zacht gaat.

Veel plezier!
 
Leuke reacties mensen, ik.ga dat online kookboek van de scouting is doorploegen. Gelukkig zit er ook gewoon een roostertje bij..

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
Ik zit me nu toch te beraden of ik niet beter een wga mee kan nemen... Compact, handig en toch gewoon op bekend terrein grillen. Ben bang dat ik anders hele dag bezig ben met mn open vuur. Wel een uitdagin natuurlijk.. Maar als ik.lees dat je skillet en dutch oven direct moet schoonmaken, zakt het idyllische  plaatje wel beetje...

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

 
Ik dacht: zal eens laten weten hoe het is gegaan!
Het was geen tripod, maar heel.andere inventieve manier van koken op vuur :)

Vuurschaal om dutch oven icm briketten te gebruiken, een rooster om boven vuurschaal te grillen en een stookpot (oude gasfles aangepast tot huidige functie) ik heb werkelijk alles met houtvuur en briketten gedaan. Water koken, chili in de DO boven houtvuur, pizza in DO met briketten onder en boven. Pizza in Skillet op houtvuur en briketten op DO deksel op skillet (had te weinig briketten, dus dit was mn oplossing) en ook nog brood gebakken in de DO met briketten (nieuwe voorraad).

Was erg leuk om.te doen!

Nog wat fotos:
1bdfafe523b1fca9bae992ca6238b0bc.jpg
bdfe18c1d3111bd15a8283fa0ba76324.jpg
f8c53b73a8c5a57c3d8da0b11bc77a86.jpg
26740c8c652247bcecc85eadabd34a23.jpg
0d577aff83e7f857fc97b9579b765867.jpg
2a4bff8765a22fb25726643b9645497c.jpg
 
Lekker lekker!
 
Ja ik was wel blij dat het zo goed ging.

Was wel weer eens met supermarktbriketten, man wat een troep (sorry). Na 15 minuten al dikke laag as erop. Had al snel spijt, dat ik mn Ecobrasas niet mee had genomen, stond er nog mee in mn handen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan