Ik ben lid geworden van dit forum omdat het natuurlijk leuk is om actief mee te delen in het BBQ plezier, maar ook om een vraag te stellen die me al een tijdje bezig houdt: Waarom koop je een Kamado?
Het klinkt als een eenvoudige vraag, en voordat je in ??n regel antwoord en me voor gek verklaart, lees even verder...
In gebruik nu een Weber Master Touche 57, en een goede vriend van me heeft een Kamado Joe, dus daar kan ik even mee vergelijken. Mijn probleem is dat, hoewel ik verschillen zie, het er niet op lijkt of er significante voordelen aan een Kamado grill zitten. Ik som even op hoe ik (en wellicht de meeste andere) hun BBQ gebruiken:
Ik zie dus echt wel enkele voordelen van een Kamado, maar dut ook wel nadelen. Twee Kamado's kan ik niet kwijt (en wil ik niet betalen)
. Gezien het bovenstaande, zou ik graag ervaringen van Kamado gebruikers willen horen. Wat gaat echt significant beter op een Kamado? Wat kan ik niet (of heel slecht) op een normale Weber? Wat zijn wat jullie betreft de Key selling points van zo'n BBQ?
Alvast bedankt!
Het klinkt als een eenvoudige vraag, en voordat je in ??n regel antwoord en me voor gek verklaart, lees even verder...
In gebruik nu een Weber Master Touche 57, en een goede vriend van me heeft een Kamado Joe, dus daar kan ik even mee vergelijken. Mijn probleem is dat, hoewel ik verschillen zie, het er niet op lijkt of er significante voordelen aan een Kamado grill zitten. Ik som even op hoe ik (en wellicht de meeste andere) hun BBQ gebruiken:
- Voor direct grillen - Dit kan natuurlijk perfect op een Kamado, Weber of een hoopje houtskool. Laten we hier verder geen woorden aan vuil maken
- Voor indirect verwarmen - Dit doet mijn Weber prima, en een Kamado natuurlijk ook. Op mijn Weber leg ik aan een kant de briketten, aan de andere kant het vlees (spareribs, picanha, o.i.d.), eventueel met een stukje aluminium folie ertussen tegen directe hitte. Bij de Kamado dit een schild (heat deflector?) tussen de kolen en het rooster. Ook hierop gaat het prima om indirect te garen.
- Voor roken - Hier zou een mogelijk verschil kunnen zitten, want ik krijg het op mijn Weber niet voor elkaar om op hele lage temperaturen te roken (<100 graden) voor langere periodes (>4 uur). Maar, gaat dit op een Kamado wel? Ik heb hier in ieder geval weinig over gelezen. Bovendien heb ik gelezen over de Snake method om langer met een lage temperatuur te garen op een Weber, al moet ik dat nog wel even uitproberen. Wellicht dat dit het beste gaat op een echte smoker, dus ook geen echt goede reden voor een Kamado, wel?
- Voor langere tijd temperatuur constant houden - Wellicht dat hier de Kamado wint, maar hoe groot is het verschil? Ik begrijp wel dat door de dikke wanden van de Kamado de temperatuur goed te regelen en constant te houden is, maar ik moet zeggen (na wat oefening - dat wel) dat dit me ook lukt op de Weber. Spareribs gaan prima ruim 4 uur (waarvan een deel van de tijd in de rook) dus dat kan het niet zijn... Kan iemand aangeven hoe groot het verschil is?
- Voor grotere stukken vlees - Ik merk dat mijn Weber vele malen groter is dan de Kamado (van een vriend). Er zijn natuurlijk grotere Kamado's, maar de prijs gaat dan richting een goedkope tweedehands auto... Lange spareribs passen niet op een gangbare Kamado (<1000 euro), of wel?
- Voor 50/50 grillen/garen - In veel recepten die ik zie, komt het vaak neer op eerst direct grillen (schroeien) en dan langzaam laten garen op indirecte hitte (of eventueel andersom). Vanwege het formaat, en het feit dat de Kamado een hitteschild gebruikt voor indirect kan je volgens mij niet 50/50 grillen/garen, of vergis ik me? Voor mij is dit bijna onmisbaar, ook omdat ik vaak dingen tegelijk wil doen: een spiesje direct grillen en tegelijkertijd een mooi stuk cote de boeuf wil garen. Op mijn Weber kan het tegelijk... In veel gril restaurants, waar ze bijvoorbeeld de Big Green Egg gebruiken, gebruiken ze er twee! Eentje op lagere temperatuur, eentje hoger. Kortom, een duidelijk minpunt van de Kamado, of zie ik iets over het hoofd?
Ik zie dus echt wel enkele voordelen van een Kamado, maar dut ook wel nadelen. Twee Kamado's kan ik niet kwijt (en wil ik niet betalen)

Alvast bedankt!