BasBQ
Beef en Steak

Heston geinspireerde Scottish Egg/Moink achtige shizzl

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Een week of wat terug lag ik ziek in bed en dat had als voordeel (jaja) dat ik alle afleveringen van Heston Blumenthal bekeken heb die er op internet te vinden zijn. Dit zijn over het algemeen geen recepten die je even snel uithaalt, maar geinspireerd op zijn 'Perfect Scottish Egg' kreeg ik de inspiratie om te proberen een meatloaf/moink achtige creatie te maken met een zachtgekookt ei in het midden. Ik ben er nog niet helemaal maar dit is er wel ??n om langzaamaan te perfectioneren wat mij betreft. Ik gebruik dus het ei uit het recept van Heston, en de italiaans gekruide gehaktlaag en spek eromheen, met een beetje barbecue saus glaze komen uit de moink hoek.

Helaas geen foto's van het gevecht met de zachtgekookte eieren, deze moet je heel voorzichtig pellen met een theelepel of iets dergelijks, anders trek je ze uit elkaar. Omdat er een heel aantal gesneuveld zijn in de strijd, heb ik besloten naast een paar hele eieren ook een paar dooiers te gebruiken. Voor de fotowedstrijd (en gewoon omdat het kan) heb ik ??n van de eieren gevormd volgens deze tutorial:

heart_shaped_egg.jpg

dit leek me nou echt iets dat alle stoere pitmasters thuis ook gaan staan freubelen, dus vandaar dat ik het jullie niet wilde onthouden <3
ROFL

Goed, de eieren had ik, gemengd gehakt eromheen. Dat heb ik gekruid ge?nspireerd op een recept voor italiaanse 'lugenega' worst. Er ging martini in, parmezaan, knoflook, citroenrasp, sinaasappelsap en een snufje nootmuskaat en gedroogde koriander:
http://www.ifood.tv/recipe/luganega-northern-italian-sausage

Spekkie eromheen en hupsakee, indirect op de barbecue. Het was een feest der variatie van groot en klein en misvormd en rond (met ei, zonder ei, met alleen dooier, met hartjes ei en een zielige laatste zonder spek omdat die op was...).

bbq%2520juli%2520002.JPG

Met een paar te poffen zoete aardappels erbij.

bbq%2520juli%2520001.JPG

Ik heb wat dode takken van de frambozenstruik getrokken. Laat dat laffe plantje dat niet tegen een beetje zomer kan zich maar nuttig maken als rookhout. Tis tenslotte fruithout.

bbq%2520juli%2520003.JPG

Na een uurtje begon het er aardig uit te zien, alleen probeert er ei te ontsnappen... geen idee hoe dat ineens mobiel geworden is, misschien dat door het liggen op het rooster de bal een beetje platgedrukt is onder zijn eigen gewicht, en dat daardoor net de zachte dooier gebarsten is.

bbq%2520juli%2520011.JPG

Glaze erop en nog even wat dichter tegen dat lekkere vuurtje aan.

En dan het moment van de waarheid!

bbq%2520juli%2520023.JPG

Het eigeel loopt er niet uit, maar het eigeel is zeker nog zacht en kleverig en niet droog. Ik ben blij 10!

bbq%2520juli%2520025.JPG

jaiks dat ziet er niet zo lekker uit als het smaakte.

Omdat het tenslotte voor de eer en gloria is (lees, ik had zomaar een willekeurige hoeveelheid gemaakt en we kregen het niet meer op) heb ik het hartjes ei dat over was maar bij daglicht op de gevoelige plaat gezet.

bbq%2520juli%2520045.JPG

Eh, ik weet zelf niet zo goed hoe dit gekomen is. Ergens is er iets misgegaan, ergens tussen huh-gekken-hebben-hun-ei-in-een-vorm-geduwd en dat-kan-ik-ook is de waarom?!?!-vraag zoekgeraakt  ;)

 
Duidelijk een gevalletje van veel tijd en HEEL  veel inspiratie ;) GE WEL DIG leuk gedaan!
 
Heel leuk gedaan, Heston heeft hele leuke dingen laten zien op tv.

Denk dat de vorm van je ei door het vormen van het gehakt en de zachte dooier  een beetje teniet gedaan is.
 
Heel leuk Marieken. Dat ei ziet er veeeeeel beter uit dan de vogelnestjes (zo noemen de scottish eggs hier, hoe noemt dat bij jullie?) die ik hier altijd voorgeschoteld krijg. Uiteraard wordt daar het ei eerst goed vast gekookt, een zacht gekookt ei is natuurlijk zo veel beter. Ik ga het ook eens proberen op de Q!

Ik hou ook wel van je schrijfstijl ;)
 
ChrisMaes zei:
Uiteraard wordt daar het ei eerst goed vast gekookt, een zacht gekookt ei is natuurlijk zo veel beter. Ik ga het ook eens proberen op de Q!

wees gewaarschuwd, het pellen van die zachte eieren kostte mij moeilijk veel tijd, en de helft sneuvelde... misschien komt het omdat ik te ongeduldig en onvoorzichtig ben voor dit soort klusjes, maar ik vond het een behoorlijke opgave!

als ik het nog een keer ga maken (op zich wel, was lekker!) laat ik de schil van het ei oplossen in azijn. luiheid is de beste weg naar innovatie  ;)
 
Ziet er erg leuk uit!! Weer eens wat anders dan een BGE!! :p
 
Super gedaan! en die Heston..... dat is toch wel de topper!
 
Ik vind hem onwijs gaaf! Schotse eieren ken ik wel, Frits heeft ze ook weleens gemaakt. Maar de hartjes vorm maakt het af!
 
in een woord, GEWELDIG.

wat een leuk recept en wat een geduld, maak een diepe buiging  :)
 
Ziet er goed uit Marieken  ik vind dat je dat goed gedaan hebt het ziet er erg lekker uit.Ik zou hier niet het geduld voor hebben.TOP.
 
Gaaf, die hartjes zijn echt een leuke touch....
Was de smaak ook helemaal zoals je gedacht had wat zu je volgende keer anders doen?
 
Leuk (moederdag)idee dat met die eieren in een vormpje.
 
Boel0037 zei:
Gaaf, die hartjes zijn echt een leuke touch....
Was de smaak ook helemaal zoals je gedacht had wat zu je volgende keer anders doen?

wat ik anders zou doen, ik wil toch nog iets dergelijks maken met echt zachtgekookt ei, dus vloeibaar (en dan het liefst stroperig) eigeel. hartjes vormen laat ik dan lekker achterwege want dat gaat sowieso niet met een te zacht ei. en om te voorkomen dat het ei tijdens het garen van het gehakt nog kapot gaat, denk ik dat ik misschien een meatloaf maak met het ei erin in plaats van individuele porties, kan me voorstellen dat het dan wat stabieler is.

qua smaak overweeg ik een alternatief voor de barbecue saus, misschien vind ik meatloaf zonder barbecue saus wel lekkerder, met alleen spek eromheen. de smaak van dit gehakt ging best samen met de barbecue saus, maar het had het niet nodig vond ik. misschien alleen indirect garen met een ietsje rook en dan even de gasbrander erop zodat het spek ultiem crispy is, helemaal zonder saus. vraag me af of het dan droog wordt, maar ik denk dat het moet kunnen als het gehakt vet is en je het niet te lang laat garen, er zijn tenslotte zat meatloaf recepten zonder saus eroverheen.

kruiden in het gehakt vond ik lekker, ga het ook eens proberen met alleen varkensgehakt en misschien ook in de keukenmachine de volgende keer, nog fijner malen. maar dat gaat meer over de structuur, de smaak vond ik erg goed.
 
Erg leuk gedaan, met een mooi resultaat. leuk beschreven ook !
 
Erg leuk recept!! Een must do.

Prachtig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan