BasBQ
Beef en Steak

Griekse pitabroodjes met Tzatziki

 
 

elvisron

Kooltjesharker
Berichten
213
DSC02168_zps6j5wkvnn.jpg

Griekse pitabroodjes met Tzatziki
Ingredienten:

Gehaktballetjes
300 gr runder of lamsgehakt
1 eidooier
Paar blaadjes verse munt
1 teentje knoflook
1 theel oregano
Snuf gemalen komijn
Snuf gemalen koriander
Peper en zout
2 eetl paneermeel

1 eetl olijfolie
2 tomaten
50 gr sla
150 gr feta
8 pitabroodjes, afgebakken

Tzatziki saus:

1 komkommer
1 eetl olijfolie
170 gr griekse yoghurt
1 teentje knoflook, geperst
1 eetl citroensap
Peper en zout
Optioneel: paar blaadjes verse munt


Bereiding:

Hak de munt en knoflook heel fijn en meng met het gehakt, eidooier en paneermeel. Breng op smaak met oregano, komijn, koriander, peper en zout. Kneed met je handen het gehakt goed door en draai er kleine balletjes van. Bereid de Q voor op direct gebruiken grill de balletjes in 8 minuten aan alle zijdes bruin. Snijd de tomaten en feta in stukjes. Vul de pitabroodjes met een beetje sla, een paar heerlijke gehaktballetjes, stukjes tomaat en feta. Serveer de pitabroodjes met zelfgemaakte tzatziki. Lekker met wat gebakken aardappeltjes.

tzatziki:
Was de komkommer en schil hem met een dunschiller. Snijd hem door de lengte doormidden en verwijder met een lepeltje het middelste gedeelte met de pitjes. Rasp de rest fijn en doe in een zeef of vergiet. Druk met een lepel het meeste vocht er uit. Voeg de olijfolie, knoflook en citroensap toe aan de yoghurt en schep de geraspte komkommer er door. Breng op smaak met wat peper en zout en eventueel wat verse munt. Bewaar de tzatziki afgedekt in de koelkast.
 
Lekker! Bedankt!
 
Klinkt lekker, maar wat is het BBQ-element? Ik lees alleen maar balletjes in een pan bakken?  :(
 
mrwolf zei:
Klinkt lekker, maar wat is het BBQ-element? Ik lees alleen maar balletjes in een pan bakken?  :(
HA je hebt gelijk, foutje  :blush:
Ze horen natuurlijk wel op de Q gebakken te worden.
Ik pas het direct aan :D
 
Bedankt voor het delen. Ik wilde eerst zeggen, dat ik mijn balletjes vaak gewoon rechstreeks op het rooster leg of op een cederhoutenplankje, maar ik doe het niet ik ben bang voor de reacties :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan