BasBQ
Beef en Steak

Goedenavond

A

ACS

Gast
Ik zal me als nieuwkomer ook maar even snel voorstellen. Ik lees al een tijdje mee op het forum en vond het wel zo eerlijk om mij aan te melden  :).
Ben een Groninger die vooral graag mag kijken naar het betere kookwerk, ik zit me dan ook graag te vergapen aan de foto's die hier voorbij komen. En daarnaast zijn de vele geplaatst recepten een mooie bron van inspiratie.
Heb thuis een zelfgebouwde "beunbeque staan", gemaakt uit een 60L olievat en allerlei restmateriaal. Dat ding brand als een tierelier en heeft al de nodige bbq-pret opgeleverd  ;).


Groeten
ACS
 
Hoi ACS , welkom bij het BBQ-Genootschap.
Als je het leuk vindt kun je foto's uploaden (bijvoorbeeld van jouw beunbeque)
Wij bekijken, net als jij, alle foto's altijd met plezier!
 
Hoi ACS welkom hier
 
Van harte welkom hier ACS :)
 
Heb niet veel foto's gemaakt tijdens het bouwen van de beunbecue, maar ik vond nog een paar plaatjes op m'n mobiel :).

m83p.jpg

Het begin van de bouw. Liep al langer met het idee rond om zelf wat in elkaar te prutsen, dus maar eens langs de garage gegaan voor een olievat.

u4sp.jpg

Bedoeling was om met restmateriaal een zo goedkoop mogelijke barbecue te maken. De barbecue is een 60L oliedrum, de poten komen van twee oude schragen, het rooster is van een winkelwagentje en ga zo maar door.

35tw.jpg

Na het schoon branden gelijk maar een testrun gehouden met een paar speklapjes. Simpel, maar lekker. Het kolenrooster kwam ook uit een winkelwagentje, maar deze was te ruim. De kolen vielen erdoor en daardoor kwam er niet genoeg zuurstof bij :(.

8au3.jpg

Weer een stukje verder. Had nog wat ijzerwerk over dus hij kreeg ook gelijk maar twee tafeltjes aan de zijkanten, een handvat en wieltjes. De tafelbladen zijn gemaakt van reststukken trespa, keihard spul en eenvoudig schoon te maken.

o1i2.jpg

Met een verbeterd kolenrooster wou het al veel beter branden  B-). Na de tweede testrun ben ik dus begonnen met opschuren om hem vervolgens in de Motip uitlaatverf te zetten. Zou zonde zijn als hij ging roesten.

onm1.jpg

Op een zonnige en warme dag in augustus de beunbecue buiten gezet om hem te spuiten en de verf vervolgens lekker in te branden. Met vuur spelen... Het blijft mooi werk...  :D

2ysh.jpg

Eenmaal droog zag de beunbecue er zo uit. Over de kleur heb ik nog zitten twijfelen, maar matzwart leek mij qua roet en andere viezigheid een veilige keuze. Daarnaast kan deze verf het meeste hebben.

hb3o.jpg

Het kolenrooster zoals deze er nou in zit. Heb een stukje strekstaal gehaald bij een trailerbouwer uit de buurt en deze vervolgens thuis in de juiste vorm gebogen.

mzio.jpg

Nog een detail van ??n van de handvatten, deze zijn gezaagd uit een oude bezemsteel. Heb de oude doppen in stand gelaten en daarnaast aan de zijkant (was onderkant) een extra klepje gemaakt voor meer ventilatie. De handvatten zijn inmiddels ook in de bootlak gezet.

Het doel om zo veel mogelijk spullen te recyclen is redelijk gelukt. Het enige materiaal wat ik heb moeten kopen waren de scharnieren, een paar boutjes die ik niet had liggen en het strekstaal. In totaal een tien euro. Hier kwam nog een bus Motip overheen van ?15, je kan dus zeggen dat de verf die op de beunbecue zit duurder is dan de beunbecue zelf haha.

Maar vooral het plezier tijdens de bouw was zeer groot  :).
 
Het strekstaal heb ik gehaald bij Vogelzang-Bulthuis trailerbouw. Heb aan iemand van het personeel verteld wat m'n plannen waren en kon zo een reststukje meenemen tegen een mooie prijs. De meeste metaalverwerkende bedrijven zullen dit wel op voorraad hebben.
 
Van harte welkom bij het Genootschap!
 
hoi ACS,
welkom bij dit edele genootschap
 
Ha welkom hier, mooi project die beunbbq!
 
Welkom hier. Een mooie en creatieve creatie heb je daar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan