BasBQ
Beef en Steak

Gerookte eendenborst

BB-Queen

Sprokkelaar
Berichten
39
Gerookte eendenborst

Het is een tijdje geleden sinds ik jullie heb meegenomen in mijn laatste bbq adventures! Sinds oktober ben ik begonnen met een nieuwe baan en dat heeft toch meer tijd in beslag genomen dan ik dacht. Totdat ik van een oud collega het goede nieuws kreeg dat hij nog wat vers geschoten eendenborsten had liggen! Of ik er wel wat mee kon, vroeg hij. Dúh!
Zo kreeg ik 5 zakjes met 'iets'. Hij wist niet meer zeker wat er in zat, "maar sowieso eendenborst", was zijn antwoord. Het bleken in totaal 8 eendenborsten te zijn en, hoe vervelend, 2 hertenbiefstukjes! Die zijn dezelfde avond de pan in gegaan. Kon hij die in ieder geval niet meer terug vragen! ;)

Daarna kwam de voorbereiding voor de borsten. Ik ben dól op charcuterie, dus leek het mij wel een goed idee om warm gerookte eendenborsten te maken voor bij de kaasplank & koud gerookte eendenborsten om later in een pan te gooien. Voor beide bereidingen maak ik eerst gebruik van een pekel, want ik wil dat de smaak van het vlees mooi naar boven komt en dat de bewaartermijn hierdoor verlengd wordt.

Foto 1.jpg


We beginnen met het afwegen van de eendenborsten, zodat de juist zout/suiker/water verhouding kunnen toevoegen in onze pekel. Je meet hetzelfde gewicht aan water af en hierin los je 5% van het gewicht aan zout en 1% van het gewicht aan suiker op. De eendenborsten zijn niet heel dik, dus volstaat een pekeltijd van 24 uur prima. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik ze even vergeten was en ze zeker 1,5 dag in de pekel hebben gelegen..

Foto 2.jpg

Foto 3.jpg