BasBQ
Beef en Steak

Gerookt zout

 

Anonymousmice

Sprokkelaar
Berichten
27
Vandaag maar eens een poging gedaan om gerookt zout te maken. Onder de doos van het vlees wat vandaag op de kamado ging. Klein schoorsteentje gemaakt. Csg erin en af en toe rustig roeren. Als deze run is gelukt gaan we het zeker vaker doen. Mochten er nog tips en tricks zijn die we moeten weten zijn deze vanzelfsprekend welkom.
 
Hoe is het resultaat geworden? Ik heb het 1 keer geproefd en was echt verbaasd over de smaak.

Lijkt me leuk om ook een keer te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
 
Voor het roken van zout heb ik zo'n 'plat zeefje' gehaald.
Deze wordt ook wel gebruikt / verkocht als een soort anti-spat deksel op een pan.
Hierop kan heel mooi een dun laagje zout en de rook kan er mooi doorheen. Werkt super!

09055b60ada8469703afd3202ba0dd40.jpg
 
Knap. Moet ik ook eens zoeken.
Denk dat ik wel zo een bakmatje heb en mss dat het daar ook mee kan
 
Handige tip @SilverFox
Deze wordt verplaatst naar de rookkamer, hoort niet thuis in de asbak
 
Hoe is het resultaat geworden? Ik heb het 1 keer geproefd en was echt verbaasd over de smaak.

Lijkt me leuk om ook een keer te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
De rook geur is erg intens. We hebben het nog niet geproefd. Ik wil de smaak iets milder zien te krijgen
 
Meerdere malen al gemaakt. Ik zou het een uurtje laten roken. Neemt vrij snel rook op anders wordt het te sterk
 
Als het té rokerig is, kun je het altijd mengen met regulier zout (of iets minder gebruiken) ;)
Heb een extra zoutmolentje speciaal voor gerookt zout, dan kun je alle kanten op. (Geen idee meer hoe lang ik deze gerookt hebt, maar volgens mij is het gewoon een volle run van de CSG meegegaan destijds (met een mooie zalmzijde er naast).
Als zout heb ik destijds voor Himalaya zout gekozen (dat verklaart de kleur ook voor een klein gedeelte)



0133a56086cd7712c4a2c8a886e53d6b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan