BasBQ
Beef en Steak

Gerookt Zout en Rookkaas

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Een hele poos terug kregen we in zo'n proefpakket van Al's Smokey Garlic een zakje gerookt zout, vanaf dat moment was ik fan, heerlijk op een zacht gekookt eitje! Mijn voorraadje was op en ik had al zout gehaald toen ik bij de afgelopen Weber Winter BBQ bij Reitse van Dick3G een zakje zelfgerookt zout kreeg! Ook deze was heerlijk, maar ja, met telkens een voorraadje ga je natuurlijk niet zelf aan de slag.

Maar het einde begint een beetje in zicht te komen en ik wilde ook weer eens rookkaas maken, dus ik het die twee maar gecombineerd.

Mooi stuk kaas bij de kaasboer op de markt meegenomen, zijn daar vaste klant en hij vindt het altijd leuk als ik experimenteer dus had een groot stuk voor een zacht prijsje. Zacht belegen dit keer.

Van een oude bolzeef het handvat ongevouwen en daar het zout in gedaan. Dick doet het op een spatschermpje en ik denk dat ik dat de volgende keer ook doe, zo pikt het zout nog wat meer rook op lijkt me, maar dit had ik voorhanden.

gerooktzout-1.jpg


De ProQ Cold Smoke Generator gevuld met eiken rookmot, aangestoken en in de WGA gezet.

gerooktzout-2.jpg


gerooktzout-3.jpg


gerooktzout-4.jpg


Na 2 uur mocht de kaas eruit, het zout heb ik gewoon laten staan tot de rookmot op was, dat duurt ruim 10 uur.
De kaas ligt nu in de koelkast, gevacumeerd, die is pas eetbaar na een week, eerder en het is net of je een hap uit de asbak neemt.
Het zout laat ik op advies van Dick een dagje uitwasemen, daarna gaat het in een potje en over de gekookte eitjes ;)

Zo ziet het zout er uit na een uurtje of 10 rook.
gerooktzout-5.jpg


 
dit zijn leuke en mooie projecten die eigenlijk als ik het zo zie en lees niks voorstellen om te doen, maar waar je wel een hoop genot van kan hebben.
Ben ook wel benieuwd naar de smaak van de kaas
 
Mooi project, ben benieuwd hoe de kaas is over een week en of je er ook iets van een rookring in kan zien
 
@Leo, die kaas is heerlijk! Maak het ieder jaar wel een keer, zou eigenlijk vaker moeten. Is totaal anders dan rookkaas uit de winkel, daar heb je altijd een soort metalige smaak in je mond, dat heb je hier niet bij. En inderdaad, het stelt helemaal niets voor :D

@Frits, Niks rookring in de kaas :D Je ziet er eigenlijk niets aan. Rookring komt door een enzym in het vlees, dat heb je bij kaas niet ;)
 
Ben erg benieuwd naar de kaas.
Ga dit snel ook proberen.
 
Ik wil dit ook wel eens gaan proberen, is het nog van belang hoe groot de stukken kaas zijn ?
 
Niet echt, het is een beetje spelen met de rook, dit was een krappe kilo, heb het in twee?n gedaan zodat ik ??n deel aan de buurtjes kan geven, die vinden het ook lekker.
 
Ben ook net begonnen met het roken van kaas.
Ben benieuwd.
 
Niet te lang doen hoor Mike, maximaal een uur of twee doe ik het, in de WGA heb ik het korter gedaan omdat de rook daar geconcentreerder is.
 
Ik heb me wekker op 2 uur staan.
Bedankt.
 
moet dat toch ook eens proberen ik weet echt niet hoe rookkaas smaakt
 
nee heb ik nooit gegeten. moet ik toch maar eens doen dan he
 
henkk zei:
nee heb ik nooit gegeten. moet ik toch maar eens doen dan he
Ja moet echt eens doen,en dan kan je het ook mooi vergelijken met eigen gerookte kaas.
 
Kaas ga ik binnenkort ook eens proberen
 
Heeft iemand ooit geprobeerd paprikapoeder mee te laten roken?? zou dat gaan werken?
 
@ Theun

Nou, das toevallig, dat heb ik afgelopen weekend gedaan.
is goed te doen hoor, ik weet alleen niet welk houtsoort hiervoor het best geschikt is ?
Ben net klaar met mijn verslag hierover  ;)
 
Staat op de lijst om nog te doen en ik heb nu ook zo'n smoker aan geschaft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan