BasBQ
Beef en Steak

Gaat dit goed?

Tinoess

Tondelzoeker
Berichten
6
Heren, dames, gevechtshelikopters,

Ik heb momenteel twee stukken livar buik in de pekel liggen. (Noskos recept, ik ben 100% zeker dat de hoeveelheden/verhoudingen kloppen).
Nu is bij stuk 1 de vloeistof mooi doorzichtig, en bij stuk twee is de vloeistof wat troebel.
Iemand hier ervaring mee? en gaat dit nog goed?

Ze moeten allebei tot morgen en daarna mogen ze uit de zak, volgens schema.

APSxp1z.jpg

Foto 1; zoals links te zien, helder.

nbeZiiH.jpg

Foto 2: niet zo helder
 
Ziet er nog niet echt schokkend uit het vlees is ook nog helder van kleur, welk zout heb je gebruikt?
Als je Colorozo hebt gebruikt, lijkt het of het een beetje roze gekleurd is door de myoglobine.

Citaat pekelen met Colorozo:
Na een weekje pekelen in de cure (pekel) in de koelkast kan het vlees er een beetje grauw uitzien aan de buitenkant maar is wel roze aan de binnenkant
Dat komt omdat Zuurstof het oppervlak heeft beïnvloed, terwijl Nitriet aan de binnenkant met de myoglobine heeft gereageerd.
Sommige delen vet kunnen gelatineachtig worden, vooral op Ham, Het water kan een beetje roze gekleurd zijn door de myoglobine die uit het vlees is getrokken of gekleurd zijn door gebruikte ingrediënten zoals bruine suiker, maar het moet transparant blijven en niet troebel, stukjes vet kunnen losgekomen zijn van het vlees en in de vloeistof drijven dat is prima maar drijvend schimmel is een slecht teken.
Belletjes/bubbels, zijn zeker een slecht teken en betekent dat er iets leeft in je pekel, het moet altijd fris ruiken, misschien een beetje ziltig maar nooit funky (raar,vreemd).
ALS JE TWIJFELT, GOOI HET WEG!!
 
Ja Colorozo.
" maar het moet transparant blijven en niet troebel "
het is wel degelijk troebel.. ik twijfel ><
 
Wat Ewald zegt als je twijfelt, GOOI HET WEG 't is vervelend maar beter dan ziek worden.
 
Bedankt voor jullie inzicht heren.

Toch misschien iets in terecht gekomen inderdaad, volgende keer beter.
 
Ik zie eerlijk gezegd niets geks hoor. Is het niet een beetje troebel vanwege de kruiden?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik zou niet alleen op het troebele afgaan. Zoals Ewald zegt kunnen er meer signalen zijn. En je hebt colorozo gebruikt.
Zou zeker even de geur checken. Als die ok Is en er drijft geen schimmel zou ik het gewoon bereiden.
Maar dat Is mijn beoordeling hier vanaf mijn tablet :sneaky:
Jij kan het zelf het beste inschatten natuurlijk. Neem iig geen risico
 
Wat is in dit geval het grootste risico, dat er botulisme in zit?
Ik vraag mezelf wel eens af hoe groot dat risico is, risico is kans*effect. Het effect is behoorlijk desastreus weten we allemaal, maar hoe groot is de kans op botulisme? Vroeger hadden ze ook geen nitriet toch? En ik heb nog nooit van iemand gehoord die van botulisme is overleden. Ik zeg niet dat je het niet serieus moet nemen maar ik vraag het me gewoon af.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Er Is colorozo gebruikt, dat werkt tegen botulisme
 
Het andere stuk ligt op dit moment te roken.

Ben inderdaad maar op m’n neus afgegaan, rook zuur en funky. Gelukkig had ik twee stukken en is de ander wel goed.
 
Het andere stuk ligt op dit moment te roken.

Ben inderdaad maar op m’n neus afgegaan, rook zuur en funky. Gelukkig had ik twee stukken en is de ander wel goed.
Dat klinkt inderdaad niet goed. Slim gehandeld (y)
 
Het andere stuk ligt op dit moment te roken.

Ben inderdaad maar op m’n neus afgegaan, rook zuur en funky. Gelukkig had ik twee stukken en is de ander wel goed.

Ik zou persoonlijk geen verse kruiden in mijn pekelbad doen, volgens mij zag ik verse rozemarijn.
Vers groen bevat nogal wat melkzuurbacterien, die zijn heel welkom als je gaat fermenteren, zuurkool, augurken etc.
Want ze zitten vollop in alle groenvoer en gedijen goed in een zoute omgeving
Maar als je gaat pekelen wil je ze niet hebben, het zou dus misschien mogelijk kunnen zijn dat je vlees is gaan fermenteren.
Maar fermenteren gaat slecht in de koelkast dus dat is ook een beetje vreemd, moeilijk om te zeggen.
Botulisme komt gelukkig nog maar zelden voor, het grootste risico lopen de gedroogde worsten die lang moeten pekelen.
Het is overigens niet alleen Clostridium botulinum die op de loer ligt, ook listeria is geen prettige gast.
Voorzichtigheid is altijd geboden, Better safe than sorry, je hebt dus juist gehandeld, bij twijfel weggooien.
 
Die kruiden begon in inmiddels ook al te verdenken inderdaad. Die blijven er in het vervolg uit.

nogmaals bedankt voor de input allemaal :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan