BasBQ
Beef en Steak

Friet

@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:
Nodig: 1 kg (loskokende) frietaardappelen

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.
tip Een ideale Belgische friet is 1,3 cm dik

Verhit het frietvet tot 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren.

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje met wat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
Zo is het inderdaad hoe je simpel het best frietjes maakt. Enige verschil wat ik nog doe wat ze meer krokanter maakt, is na het voorbakken en opschudden in een schaaltje met keukenpapier, is de frietjes uitleggen op bakplaat met keukenpapier.
Test zelf maar scheelt toch wat omdat alle frietjes mooi vetvrij worden, dit maakt ze krokanter.
Verder gebruik ik ook nooit frietvet, de beste frituurolie die ik al jaren gebruik is van Vandemoortele:
1620719139627.png
 
Als je eens veel tijd hebt en echte Vlaamse friet wilt bakken.:)(y)

Zo bak je thuis de beste Vlaamse frites
Wil je thuis ook de beste friet bakken, à la Belge? Met deze tips (van Leonard de Belg eens over genomen) zit je gebakken:

1 Snijd je frieten op een centimeter dik (Leonard: “Ik denk dat dit de beste dikte is. 12 mm wordt al te dik”). Neem daarvoor niet het allerscherpste mes, want je wil dat de rand van het gesneden vlak wat ruw is.

2 Blancheer de frieten ongeveer 1 tot 1,5e minuut in kokend water. Dan gaan de poriën open van de buitenkant van de aardappel.

3 Leg de frietjes voor 15 minuten in de vriezer, zodat de warmte en het vocht worden onttrokken (het is belangrijk dat je droge frietjes hebt, zonder condens).

4 Haal de frites uit de vriezer en bak ze voor in hete olie: ongeveer 6 minuten op 140 graden. Maar de baktijd is afhankelijk van hoeveel je per keer in het mandje doet. Bak niet teveel tegelijk, dan koelt de olie teveel af.

5 Spreid de frietjes na het bakken uit op een plaat met keukenpapier, zodat ze kunnen uitlekken. Dep ze droog, zodat het vet geabsorbeerd wordt.

6 Zet ze weer 15 minuten in de vriezer.

7 Bak de frietjes af op 170 graden – veel hoger moet je niet gaan. Hoe lang, hangt weer af van hoeveel je er tegelijk bakt. Blijf erbij en check hoe ze bakken. Een goede graadmeter om te checken of je frites gaar zijn? Leonard: “Als je ze bakt, komt er veel water vrij. Als dat water niet meer troebel is, ontsnapt er lucht. Als de bubbeltjes helderder en groter worden, betekent dat dat de lucht vrijkomt. Prik met een vork in de zijkant van de frietjes om te testen of ze krokant zijn.”

8 Bestrooi de frietjes met fleur de sel. Volgens Leonard het allerbeste zout, want het smelt op je tong.

Vlaanderen het frites-walhalla

Ben je dol op frites en wil je de allerbeste friet ter wereld proeven – rechtstreeks van de hand van de meesters? Wij raden je aan om naar Vlaanderen te reizen en de beste frietkoten van Vlaanderen te bezoeken.
= Zever, gezever
1620719573813.png
 
Patatten met 1x dubbele t is de schrijfwijze.
klopt, maar zo spreek je het niet uit, daar doelde ik meer op.
Wij spreken het uit met 2 korte "a" ipv paaaaaaatatten.

om terug te komen op de bakwijze, ik volg ook de werkwijze van jeroen meus, maar ik laat ze na de eerste bak uitgespreid afkoelen en het vet idd afdeppen.
 
Deden we vroeger ook wel eens, maar dan handgesneden frietjes.
In een laatste opruimsessie werden de frituurpannen hier gereinigd en nadien naar het containerpark gebracht.
We hebben hier een frietkot vlak aan de deur en anders bakken we frietjes in de airfrayer.
 
@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
Jeroen Meus is mijn held dus die spreek ik niet tegen.
En de beste Friet in Vlaanderen eet je in het Frietkot van mijn Belgische vriend Stefan, De Watertorre in Torhout :giggle:
 
De oosterburen denken toch hier weer heel anders over hoor. :LOL: Die denken dat patat pommes is HAHA
Ja jonguhhh. beneden de rivieren is het friet. Maar ik maak het zelf ook vaak ook met zoete aardappel wat hier favoriet is.
 
Jeroen Meus is mijn held dus die spreek ik niet tegen.
En de beste Friet in Vlaanderen eet je in het Frietkot van mijn Belgische vriend Stefan, De Watertorre in Torhout :giggle:

Wel spijtig dat het 'echte' frietkot verdwijt, alsook worden vele frituren nu uitgebaat door Fritchinesen...
Op zich dikwijls geen slechte frietjes, maar het verlies zijn charme van de echte friturist met zijn bierbuik :).
 
Zelf een airfryer gekregen omdat ik nooit trek heb gehad om de vetpan schoon te maken.. Daarin is het me helaas tot op heden niet gelukt om krokante friet te krijgen (zelf gemaakt). Ik weet dat er een hoop toegevoegd wordt bij de kant en klare airfryer friet.. Of zelfs bijna klaar gebakken en dan thuis het laatste stukje in de airfryer geven.. Maar we blijven nog even proberen en anders wordt het toch gewoon zakjes halen voortaan.

Deze zien er in ieder geval mooi uit
 
Het is ook persoonlijk wat je de lekkerste friet vind. Mijn voorkeur gaat uit naar friet gebakken in ossewit, die een karakteristieke smaak geeft.

Heb friet gebakken in plantaardige olie, zoals zonnebloem/lijnzaad, Diamant olie, arachideolie enz..

Het grote nadeel van bijvoorbeeld zonnebloem olie is dat het na verhitten kleverige wordt. Een verschijnsel bij veel plantaardige oliën is dat je op den duur een plakpan hebt.:ROFLMAO:

De frietkotten waar nog in ossenwit wordt gebakken zie je steeds minde bij onze zuiderburen. Jammer want dat vind ik juist zo specifiek en voor zover ik weet bij ons in NL helemaal niet.

Onze zuiderburen zijn kampioen als het op friet aankomt, al is dit een persoonlijke mening.;)
 
Lekkere pattates frietes hoor :ROFLMAO:
Zelf bak ik altijd in Ossewit, heerlijk en ik ben van boven de rivieren :D
 
@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:
Nodig: 1 kg (loskokende) frietaardappelen

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.
tip Een ideale Belgische friet is 1,3 cm dik

Verhit het frietvet tot 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren.

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje met wat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
Duh, is er een andere manier dan.... Vraagt de Brabander.?
 
Duh, is er een andere manier dan.... Vraagt de Brabander.?
Zal ik het aanpassen naar: "de beste manier" ipv meest gebruikte manier? ;)
En ja er zijn wel andere manieren zoals friet in één keer bakken, heb het bij mijn grootmoeder niet anders geweten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan