BasBQ
Beef en Steak

Fast pulled pork

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598
Vandaag 2 stukken procureur klaar gemaakt om morgen op de Q te leggen.
Ik wil eens proberen om de PP sneller te maken en als het kan met minder gewichtsverlies.
Ik heb begrepen dat je hem dan in de folie moet inpakken. Dit zal wel minder bark tot gevolg hebben.
Maar omdat ik de PP meestal na het pullen nog na kruid is dit wel op te vangen.
Morgen om een uur of 7.00 gelijk na het aansteken van de bbq leg ik ze erop met wat rookhout. Ik laat de bbq niet eerst op temperatuur komen.
Ze liggen dan in de koude rook en dan laat ik de bbq naar 110 gr stijgen. Na 3 uur in de rook pak ik ze in de folie zodanig dat er ook geen vocht uit gaat lopen.
En dan kunnen ze rustig liggen tot de 88 gr kern. Daarna afkoelen en dan pullen. Ik wil dan het eventuele vocht door het vlees mengen en ik verwacht dat dit ook weer wordt opgenomen.
Doordat je op deze manier geen zone's schijnt tegen te komen is de planning dat ik rond 18.00 aan de PP kan zitten.
Ben zeer benieuwd.

De 2 procureurs. ze wegen beide 1,9 kilo
P1000382.jpg

P1000384.jpg

Beide gekruid met pittige mosterd en de Noskos basis rub
P1000387.jpg


Om 8.00 op de bbq dome 25 graden kern 4
Na 3 uur kern 68 toen zagen ze er zo uit.
P1000388.jpg

P1000389.jpg


Goed ingepakt in 3 lagen folie en er weer op. De folie zal nu wel even de temperatuur tegenhouden.
P1000390.jpg


Uiteindelijk bleek het supersnel te gaan. In 5 uur en 20 minuten was de PP klaar

Tijd       dome stuk 1 stuk 2
8.00           25     4
8.30           76   15
9.00           90   19
10.00 115   52
11.00 106   68           inpakken
12.00 124   69           71
13.00 116   80           81
13.20 111   86           88 schuiven dicht gezet
13.22 109   88           90

Na anderhalf uur maar eens kijken wat ik in de pakketjes aantrof.
De procureurs waren boterzacht en er zat een behoorlijke hoeveelheid vocht in.

P1000402.jpg

P1000403.jpg


Daarna een poosje pullen
P1000406.jpg


Het vocht heb ik in een schaaltje gedaan en gemengd met nog aardig wat basisrub.
Daarna alles weer door de PP gemengd. Na een paar keer doorscheppen even gewacht maar er kwam geen vocht meer op de bodem van de schaal dus alles werd weer keurig opgenomen.

P1000407.jpg


Ik was begonnen met 3,8 kilo en uiteindelijk heb ik 2,9 kilo pulled pork over. Dit is inclusief het weer toegevoegde vocht.
Betekend dat ik toch 900 gram ben verloren tijdens het garen. Dit is toch nog 23.7% gewichtsverlies. Maar bij de normale bereiding zit je ver boven de 30%.
Het levert dus een behoorlijke tijds- en brandstofbesparing op.
Ik schat dat je ook 10% minder gewichtsverlies hebt. Maar daarvoor moet je wel het vocht weer toevoegen.
Je mist wel de harde korst. De rook en kruiden smaak is wel normaal. Maar je hebt niet de harde pittige stukjes korst.

Zo dat was mijn verhaal over deze Fast PP sessie.
Bedankt voor het lezen.
Ik ga nu aan mijn PP beginnen :p
P1000408.jpg
 
Ben benieuwd Bert. Is de tijdwinst er alleen doordat er geen Zone is, of is er ook een ander reden?
 
succes Bert. Ik ben benieuwd
 
Frits zei:
Ben benieuwd Bert. Is de tijdwinst er alleen doordat er geen Zone is, of is er ook een ander reden?

De zone's is de grootste tijd winst. En minder temperatuursverschillen door de folie. Gelijkmatiger.
Ik gaar iedere week 10 tot 12 procureurs voor broodjes op mijn werk in een combisteamer. Ook deze procureurs kun je pullen en dat wordt ook gedaan.
Maar wij komen nooit een zone tegen. Dit komt omdat door de hogere luchtcirculatie de temperatuur direkt op en rond de buitenkant van je vlees altijd gelijk blijft.
In je bbq met een heel lage luchtcirculatie koelt het vlees zijn eigen omgevingstemperatuur. Dit merk je wanneer je de probe van je dome thermometer te dicht bij het vlees plaats dan geeft hij een lagere temperatuur aan terwijl hij er niet tegen aan zit.
 
noskos zei:
Het niet tegenkomen van de zone komt doordat die grotendeels blijkt te komen door het verdampen van vocht aan de buitenkant van je vlees.

Zie ook: http://www.amazingribs.com/tips_and_technique/the_stall.html en http://fcg-bbq.blogspot.com/2011/12/bbq-book-review-modernist-cuisine.html

Vandaar dat het ook langer duurt wanneer je mopt of sprayt tijdens je sessie, je brengt dan meer vocht aan dat ook weer moet verdampen.

Klopt. En in een bbq met een lage luchtcirculatie duurt dat verdampen lang. Dus ook lange zone's. Niet verdampd vocht is onder de 100 graden dus houd het de warmte tegen. Houd je dit vocht vast in een folie schijn je het effect op te heffen Doordat het vocht stijgt in temperatuur en de warmte dan wel goed doorgeeft.
 
Maar ik ben vooral benieuwd naar het eventuele verschil in smaak? Dus ik ga dit volgen.
 
Ik snap je plan Bert en ben heel benieuwd naar het resultaat.
Ik kan niet alle genoemde verklaringen volgen maar the proof of the pudding will be in the eating... Dus daar wacht ik graag op.

Tegelijkertijd zou voor mij er flink wat magie verloren gaan als je nu aan zou tonen dat er prima pulled pork te maken is door 1 uur te garen in stoom van 237 C en 40 bar of zo, en een beetje nakruiden...

Ik volg je..
 
Wat die man van Amazing Ribs trouwens ook doet is nadat het de 88? heeft aangetikt, de PP uit de folie halen en dan terug leggen om de bark weer stevig te krijgen. En dan nog bespaar je een hoop tijd op die manier, de temperatuur zakt trouwens weer in op het moment dat hij uit de folie gehaald wordt in zijn grafiek.
 
succes Bert, ben benieuwd
 
Hier wil ik het resultaat ook wel van kennen...

Wordt gevolgd !  :)
 
mooi resultaat Berrt, leuk om het op zo'n manier uit te testen
 
Het blijkt niet slim voor mij te zijn om dit net voor etenstijd te bekijken  :p
 
Mooi resultaat Bert, en mooi verslag.
Misschien is inderdaad verdere optimalisatie mogelijk met Noskos' suggestie om (na het rusten?) de buitenkant nog even knapperig te stoken...
Zeker als er eens niet genoeg tijd is lijkt dit een heel aardig alternatief!

Van de andere kant begrijp ik niet goed waarom hetzelfde resultaat niet bereikt wordt bij gebruik van een waterpan - veel stoom in de ketel. Of is dat hetzelfde als je zakelijke combisteamer - waar het wel werkt?

Ik zie nog geen knorretje... zou die er niet inzitten voor dit semi-fast food?
 
@ abraham Je kunt de buiten kant wel van een korstje voorzien maar dan zou je de bbq hoog op moeten stoken en dan nog even aanbakken.
Gewoon zo erop leggen, dan gaat het weer lang duren en heb je alsnog veel vochtverlies.

Veel stoom of een waterpan zal niet helpen. De luchtverplaatsing in een low en slow bbq proces is daarvoor veel te laag. Daarom duurt het normaal ook zo lang. Het vocht aan de buitenkant van je vlees verdampt zo langzaam. In een oven heb je een geforceerde luchtverplaatsing en dan stroomt er voldoende lucht langs je produkt.
Dit is ook het grote voordeel van de bbq ten opzichte van de oven (zeker een keramische bbq). Door de geringe luchtverplaatsing blijven je produkten zo lekker mals en sappig.
 
Gefeliciteerd met je knorretje Bert!
 
Gefeliciteerd met je knorretje, heel mooi experiment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan